Hamnavgifter
Hamnavgifter
Är det någon mer än ja som tror man ska lösa en säsongsplats varje gång man ska betala hamnavgift i Sotenäs kommun? <10m med el i Hunnebostrand Kostar 430kr och då ingår inte duschar! Samma hutlösa pris på Gullholmen och Käringön.. kom gärna med tips på mysiga prisvärda hamnar!
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 384
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Hamnavgifter
det var det dj---aste! Kan rekommendera i andra änden av Sverige Gislövs läge; 170:+ el 20 kr kort där man får tebaks överskjutande.Darefelt skrev: ↑sön 19 jul 2020, 07:49Är det någon mer än ja som tror man ska lösa en säsongsplats varje gång man ska betala hamnavgift i Sotenäs kommun? <10m med el i Hunnebostrand Kostar 430kr och då ingår inte duschar! Samma hutlösa pris på Gullholmen och Käringön.. kom gärna med tips på mysiga prisvärda hamnar!
Är det kommunerna eller privat i Hunnebostrand t ex? Man kan ju undra vilket syftet är med denna hutlösa prissättning? Att skrämma bort folk? Eller att försöka ge stället stjärnglans? Är det försök flyta ovanpå? Lilla Torekov t ex med inte särskilt bra hamn vad jag minns, tar 375:- för båtar mellan 10-14 och rider väl på ett rykte av att vara fashionabelt. Sånt kan reta oss som alltså gärna hoppar över just en sån hamn. Minns för 20 år sen när en av Västervikshamnar kostade 275:-; man fick ett kort som skulle lämnas in kl 12 dan därpå; kom till råga på allt ut en sur o framför allt otrevlig gubbe och kollade upp just detta. Inte varit där sen. Har varit en del taskiga somrar så det är ett tag sen vi var ute i de vanliga 6 veckorna. Det blir pengar om man skall ligga i hamn varje dag...I Oskarshamn för nu ganska länge sen drev visst kommunen hamnen (den inre) och där var en trevlig man som var hamnkapten - sen togs visst hamnen över av kvartalskapitalister och trevnaden försvann liksom ens pengar.
Ser man båtturister som tillgång eller motsatsen? Mången gång lever småsamhällen upp på sommaren och då får väl kommungubbsen för sig att nu skall vi krama ut pengar ur alla rikemansknösar i sina lyxbåtar - så att vi kan driva ålderdomshemmet, f´låt äldre omsorgen vidare under vintern. Faktum är att vi ofta har föredragit danska hamnar p gr av en helt annorlunda attityd till båtgäster. Nu dyrt p gr av kronkursen - vi har numera en skvalpvaluta som det heter - iofs bra för seglare. Men men.
Påminner mig om vad Blandaren skrev på sjuttiotalet "I Sverige har vi så hög levnadsstandard att ytterst få människor når upp till den".
Re: Hamnavgifter
Höga hamnavgifter och trängsel är 2 anledningar att vi undviker Bohuslän i juli.
Vi föredrar Sörlandet i Norge, Danmark och Tyskland.
Runt 200 sek har vi betalat i DK och GER, röd/grön skyltar standard vilket är smart och bra för miljön. Lediga platser hyrs ut till gästbåtar och då behöver man inte bygga nya bryggor som används några få veckor per år.
I DK och GER är hamnkapten en person med kunskap och erfarenhet som kan hjälpa en båtturist, i Sverige är ”hamnvärdarna” sommarungdomar som kan ta betalt och gärna med en ”serviceavgift”.
I år blir det Bohuslän i augusti pga Corona pandemin och den svenska bristen på bromsning av spridning.
Misstänker att tillgång och efterfrågan styr prisnivån i Bohuslän, även i ”röda kommuner”.
Stor skilln
Vi föredrar Sörlandet i Norge, Danmark och Tyskland.
Runt 200 sek har vi betalat i DK och GER, röd/grön skyltar standard vilket är smart och bra för miljön. Lediga platser hyrs ut till gästbåtar och då behöver man inte bygga nya bryggor som används några få veckor per år.
I DK och GER är hamnkapten en person med kunskap och erfarenhet som kan hjälpa en båtturist, i Sverige är ”hamnvärdarna” sommarungdomar som kan ta betalt och gärna med en ”serviceavgift”.
I år blir det Bohuslän i augusti pga Corona pandemin och den svenska bristen på bromsning av spridning.
Misstänker att tillgång och efterfrågan styr prisnivån i Bohuslän, även i ”röda kommuner”.
Stor skilln
Re: Hamnavgifter
Konsument Göteborg har tydligen jämfört priser på västkusten, gästhamnar i Stenungsund och Göteborg har lägre priser än tex Orust
Lokaltidningen har även jämfört med 08-området som även de har lägre priser än norra/mellersta Bohuslän.
https://lokaltidningensto.se/nyheter/dy ... -pa-orust/
Det tråkiga är att jag inte kan finna rapporten som KONSUMENT GÖTEBORG påstås ha redovisat, nyttan med dold konsumentinformation är inte mycket värd. Dessutom skall rapporten baseras på en standardbåt med längd 5 meter....hallå, vem semestrar i en jolle?
Skulle gissa att 10-12 meter är mer trolig båtlängd för en familjeseglare.
# # #
Lite märkligt att hemsidan för Sveriges gästhamnar saknar prisinformation för alla hamnar och perioder,
priserna kanske är så höga att de vill dölja dem tills vi seglare står där vid "parkeringsautomaten".
Inte ens om jag letar reda på specifik hemsida för några hamnar kan jag läsa mig till aktuellt pris, från 150 kr säger inte mig vad det kostar.
Lokaltidningen har även jämfört med 08-området som även de har lägre priser än norra/mellersta Bohuslän.
https://lokaltidningensto.se/nyheter/dy ... -pa-orust/
Det tråkiga är att jag inte kan finna rapporten som KONSUMENT GÖTEBORG påstås ha redovisat, nyttan med dold konsumentinformation är inte mycket värd. Dessutom skall rapporten baseras på en standardbåt med längd 5 meter....hallå, vem semestrar i en jolle?
Skulle gissa att 10-12 meter är mer trolig båtlängd för en familjeseglare.
# # #
Lite märkligt att hemsidan för Sveriges gästhamnar saknar prisinformation för alla hamnar och perioder,
priserna kanske är så höga att de vill dölja dem tills vi seglare står där vid "parkeringsautomaten".
Inte ens om jag letar reda på specifik hemsida för några hamnar kan jag läsa mig till aktuellt pris, från 150 kr säger inte mig vad det kostar.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Hamnavgifter
Tillgång och efterfrågan, vänner.
I Bohusläns mer trendiga delar har prisnivån satts efter besökstrycket, och vi som seglar på kusten vet ju att norskarna adderas till "di svenske" - vilket kan begripas. (Det är ju inte bara tråkigt att norskarna OCKSÅ tycker det är finare i Bohuslän än hemmavid, runt Oslo och så.)
Men att kustkommunerna då tar ut vad som går är inte obegripligt.
Denna säsong har vi seglat litet annorlunda än eljest, dvs tankat och stuvat båten för 7-10 dagar och gått tillbaka till bas då patrullen genomförts. Sedan, en titt på prognosen, och ut en sväng igen (så kan vi göra, för vi har inga särskilda plikter). Semesterträngsel gillar vi inte särskilt, men än mindre i år, såklart.
Då är frågan om man saknar hamnlivet, avgifterna och trygg nattförtöjning vid kommunens brygga? I vårt fall, faktiskt en liten aning. Det här med att glida omkring, ankra varje natt och bara se folk på lagom avstånd har sin tjusning, men det har också sin tjusning att strosa runt på bryggorna, köpa en glass och inhandla färskvaror, kanske äta en pizza eller något ännu bättre på lokal. Men för oss har detta inte varit aktuellt i år. Orädda personer kan då tänka annorlunda, såklart.
Men att betala 430 kronor/natt ovanpå ovanstående nöjen känns ju inte direkt aktuellt. Jag tror dessutom att kommunernas "fritidsbåtsintäkter" gått ner betydligt, eftersom det lär vara fler som avstått av andra skäl än bara snålhet...
I Bohusläns mer trendiga delar har prisnivån satts efter besökstrycket, och vi som seglar på kusten vet ju att norskarna adderas till "di svenske" - vilket kan begripas. (Det är ju inte bara tråkigt att norskarna OCKSÅ tycker det är finare i Bohuslän än hemmavid, runt Oslo och så.)
Men att kustkommunerna då tar ut vad som går är inte obegripligt.
Denna säsong har vi seglat litet annorlunda än eljest, dvs tankat och stuvat båten för 7-10 dagar och gått tillbaka till bas då patrullen genomförts. Sedan, en titt på prognosen, och ut en sväng igen (så kan vi göra, för vi har inga särskilda plikter). Semesterträngsel gillar vi inte särskilt, men än mindre i år, såklart.
Då är frågan om man saknar hamnlivet, avgifterna och trygg nattförtöjning vid kommunens brygga? I vårt fall, faktiskt en liten aning. Det här med att glida omkring, ankra varje natt och bara se folk på lagom avstånd har sin tjusning, men det har också sin tjusning att strosa runt på bryggorna, köpa en glass och inhandla färskvaror, kanske äta en pizza eller något ännu bättre på lokal. Men för oss har detta inte varit aktuellt i år. Orädda personer kan då tänka annorlunda, såklart.
Men att betala 430 kronor/natt ovanpå ovanstående nöjen känns ju inte direkt aktuellt. Jag tror dessutom att kommunernas "fritidsbåtsintäkter" gått ner betydligt, eftersom det lär vara fler som avstått av andra skäl än bara snålhet...
Anders S
Re: Hamnavgifter
Jag tycker snarare de är ren dumhet och inte snålhet att betala 430kr + dusch i tex Hunnebostrand för en 30fots båt. Ytterst få dagar jag sett att det varit fullt i hamnen, så frågan är var gränsen går för att alla ska vara nöjda? När hamnen har full beläggningen och gäster tycker de är en acceptabel prisnivå så pengar kan spenderas på mat, barer livsmedel mm. Tycker framförallt kommunala hamnar ska främja båtlivet så att även en barnfamilj har råd att ligga i en säker natthamn.
Re: Hamnavgifter
Själv är jag tveksam till att gästhamnar är något som ens skall vara en kommunal angelägenhet. Jag tycker mer kommunala skattemedel skall läggas på förskolor, hemtjänst och liknande, och inte på att sponsra oss ganska priviligierade båtägare.
Alla borde ha skägg
Re: Hamnavgifter
Det är klart att kommunerna inte skall sponsra fritidsbåthamnar även om man kan köra stordrift och med full kostnadstäckning, som GREFAB försöker göra. Sponsring kan man väl inte tycka om man pyntar 450 spänn för en nattplats vid bryggan, kanske som tredje båt (eller värre) ?
Haken här är såklart att en del kustkommuner har anledning att ha denna service (hamn) till sina kommuninnevånare (även fritidsbåtsägare) och att de (kommunen och många kommuninnevånare) också till viss del lever på båtturism. Då blir frågan om kommunens engagemang i hamnfrågan inte så enkel, på ungefär samma sätt som parkeringsplatser och gator som turister kan använda (Gatukontoret), hemtjänst till sommargäster (Socialförvaltningen) och en del andra liknande frågor, räddningstjänst som räddar efter behov, inte hemort - till exempel. I Göteborg har ju Grefab aktivt avstått från att ens röra i gästhamnsfrågan och har överhuvud taget inte "gästplatser på lediga platser" (och slipper kostnader, övervakning, avgiftsdiskussioner, servicefrågor etc).
Att lägga saken i händerna på privata aktörer (Viamare, någon?) gör ju frågorna ostyrbara och troligen inte billigare. De billigaste gästhamnarna brukar vara de ideellt organiserade båtföreningarna.
Anders S
Re: Hamnavgifter
Att underhålla en gammal fiskehamn eller fritidshamn med nollresultat borde kosta ungefär detsamma runt Sveriges kust eller hur?
Jämför hamnavgifterna mellan Orust kommun och någon ort på ostkusten och man inser att Orust kommun kör med priser anpassade för tillgång/efterfrågan.
Jämför oxå med Danska och Tyska hamnavgifter så stärks bilden av att Bohusläns kommuner kör med priser för att maximera vinsten.
Känns som att fler och fler svajar, kan bero på att jag och mina båtvänner åldras med ökad båtkunskap/priskänslighet:-)
När man inte belastar arbetsmarknaden kan man segla i Bohuslän under lågsäsong och i juli segla till andra länder.
När vi seglade i mitten av augusti var det nästan fullt med båtar på Väderöarna och ödsligt på Smögen, vi prickade in några soliga veckor.
Jämför hamnavgifterna mellan Orust kommun och någon ort på ostkusten och man inser att Orust kommun kör med priser anpassade för tillgång/efterfrågan.
Jämför oxå med Danska och Tyska hamnavgifter så stärks bilden av att Bohusläns kommuner kör med priser för att maximera vinsten.
Känns som att fler och fler svajar, kan bero på att jag och mina båtvänner åldras med ökad båtkunskap/priskänslighet:-)
När man inte belastar arbetsmarknaden kan man segla i Bohuslän under lågsäsong och i juli segla till andra länder.
När vi seglade i mitten av augusti var det nästan fullt med båtar på Väderöarna och ödsligt på Smögen, vi prickade in några soliga veckor.