Vad lyssnar ni på under era resor?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Noxy
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 14 feb 2020, 09:15

Vad lyssnar ni på under era resor?

Inlägg av Noxy » fre 14 feb 2020, 09:24

Hejsan!

Jag har nyss börjat segla (Ja, det är bara en hobby för mig). Är trött på att bara lyssna på musik, så jag funderade lite på ljudböcker. Brukar någon lyssna på sådana? I så fall, vilka program använder ni? Jag läste om några alternativ på http://biblioteket.online/, men tänkte att jag skulle fråga er. Kanske lyssnar någon på andra saker än just ljudböcker.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vad lyssnar ni på under era resor?

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 14 feb 2020, 12:54

Vad jag, vi, lyssnar på? Måsars skrik, bogsvallets fräsande, blåstens vinande. En del lyssnande inriktas på eventuella missljud i motor/drev etc. Låter avgasljudet plötsligt ihåligt - jisses kan impellern ha gett sig, redan! Sen händer det allt som oftast att jag konverserar min kära hustru, eller tvärtom. Det sker också en hel massa stirrande ut i det blå.
Skämt åsido är det rätt sällan det uppstår upphov av att sysselsätta sig med något utöver själva seglingsupplevelsen för oss iaf. Ibland kan man ju komma på sig med "nu har jag suttit här, hållit i en, förvisso snygg och i teak, men dock pinne, i tre timmar och därvid kommit 15 sjömil närmare nästa hamn, stirrar jag längre ökar risken för plötsligt hjärndöd".
Det du tar upp är egentligen en väldigt intressant fråga - vad är det vi gör när vi gör det vi gör, seglar. Vad då seglar - sitter och glor, försöker undvika skadliga solstrålar - eller går vi in för att i alla lägen trimma seglen, hålla koll på den där båten bakom oss, har dom inte kommit närmare eller...
Eller så kämpar man med att försöka ta skutan till närmsta lugna hamn när det plötsligt började blåsa kuling, dom hade ju lovat SV 3-7 o nu blåser det O 13....
Men - hjärtligt välkommen till forumet skall du vara! Och tack för att du tog dig tiden att skriva några rader! Piggar upp att se aktivitet!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vad lyssnar ni på under era resor?

Inlägg av Peter_K » fre 14 feb 2020, 14:50

Jag har inte heller ett bra tips på vad man skall lyssna på för ljudbok - däremot var det ett bra tips ATT lyssna på en ljudbok som jag skall ta till mig. Brukar mest bli ”Sommar i P1” annars.

Har däremot turats om att högläsa Artto Paasiliinas ”Kollektivt Självmord” på en seglats för femton år sedan, så finns den som ljudbok kan jag rekommendera att lyssna på den.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vad lyssnar ni på under era resor?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 19 feb 2020, 10:54

Med tanke på aktiviteten på forumet så kanske fler har läst den??

Skriv svar