Bandholm 24

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
valence
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 18 jul 2004, 09:39

Bandholm 24

Inlägg av valence » sön 15 dec 2019, 17:34

Hej !

Jag har frågor om kölkonstruktion = kölsvinet på Bandholm 24. Är kölbultarna galvade eller rostfria ? Varför finns det lösa flagor av rostigt järn i kölsvinet ?

Om ingen kan svara vore jag tacksam för adress till en sida i Danmark motsvarande "Sailguide" där jag kan fråga.(båten byggd i Danmark).

Jag har prövat med "bandholm.de" men inget svar - och även prövat registrera mig på "fendern.dk" - men inte lyckats.

/ LG

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Bandholm 24

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 16 dec 2019, 12:31

Här en lille historie om en Bandholmare: https://minbaad.dk/nyhed/archive/2019/0 ... ret-rundt/. Annan länk: https://scanboat.com/sv/batmarknad/baat ... m-24-18786
Ytterligare en varav framgår att just den iaf har blyköl: http://maxusdanmark.dk/baad/bandholm-28-1978/
Litet mer om bakgrunden: https://www.flickr.com/groups/bandholm_boats/
Undras om det inte är blyköl på alla? Enl Curt F/Gelin är det dock järnköl på 27:an men det skriver han om min också (Bianca 107) och den är av bly med tjockt epoxilager utanpå. Du kan väl fila litet på bultarna för att se?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bandholm 24

Inlägg av Anders S » mån 16 dec 2019, 14:43

Det hjälper inte för att avgöra kölmaterialet. Skruvarna kan vara av rostfritt, trögrostande eller vanligt järn - liksom brickorna. Bly är det aldrig (det håller inte och går inte att gänga in i ens en blyköl.

Det skall en driven metallurg för att visuellt bedöma materialet om det är "nyfilat". En magnet kan ge en indikation, men det sannolika är att om man har en yttre blyköl, så kan det vara RF kölskruvar, är det en gjutjärnsköl är det (troligen) vanligt stål i skruvarna - men endera kan förekomma, i järn eller bly. Som kölmaterial är bly givetvis att föredra, men det betyder inte så mycket som man skulle kunna tro, mer än att järnkölar kräver mer arbete vid underhåll och målning (rätt mycket mer...)

Om rostflagorna beror på läckage kan det rinna vatten från någon skrovläcka, eller så läcker det i kölskruvarna, dvs tätmassan från tidernas gryning kan ha släppt/torkat. Det säger inget om kölklumpens material.
Anders S

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Bandholm 24

Inlägg av Archibald » mån 16 dec 2019, 20:43

Anders S skrev:
mån 16 dec 2019, 14:43
Det skall en driven metallurg för att visuellt bedöma materialet om det är "nyfilat". En magnet kan ge en indikation, men det sannolika är att om man har en yttre blyköl, så kan det vara RF kölskruvar, är det en gjutjärnsköl är det (troligen) vanligt stål i skruvarna - men endera kan förekomma, i järn eller bly. Som kölmaterial är bly givetvis att föredra, men det betyder inte så mycket som man skulle kunna tro, mer än att järnkölar kräver mer arbete vid underhåll och målning (rätt mycket mer...)
Kan du ge några exempel på båtar som inte har syrafast i kölbultarna?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Bandholm 24

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 17 dec 2019, 13:26

Anders S skrev:
mån 16 dec 2019, 14:43
Det hjälper inte för att avgöra kölmaterialet. Skruvarna kan vara av rostfritt, trögrostande eller vanligt järn - liksom brickorna. Bly är det aldrig (det håller inte och går inte att gänga in i ens en blyköl.

Det skall en driven metallurg för att visuellt bedöma materialet om det är "nyfilat". En magnet kan ge en indikation, men det sannolika är att om man har en yttre blyköl, så kan det vara RF kölskruvar, är det en gjutjärnsköl är det (troligen) vanligt stål i skruvarna - men endera kan förekomma, i järn eller bly. Som kölmaterial är bly givetvis att föredra, men det betyder inte så mycket som man skulle kunna tro, mer än att järnkölar kräver mer arbete vid underhåll och målning (rätt mycket mer...)

Om rostflagorna beror på läckage kan det rinna vatten från någon skrovläcka, eller så läcker det i kölskruvarna, dvs tätmassan från tidernas gryning kan ha släppt/torkat. Det säger inget om kölklumpens material.
Åh f-n! Ja man lär så länge man lever.....Intressant detta; båten jag hade innan hade garanterat både syrafast skruv samt blyköl (Comfort 32 - 81).
T o m så kraftiga doningar att man kunde lyfta båten i dem. Jag tänkte (inte tillräckligt) att rf skruv skulle vara svårare att fila på, göra åverkan på. Magneten tänkte jag icke alls på... :oops:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bandholm 24

Inlägg av Anders S » tis 17 dec 2019, 19:30

Seymor B Fudd skrev:
tis 17 dec 2019, 13:26
Anders S skrev:
mån 16 dec 2019, 14:43
Det hjälper inte för att avgöra kölmaterialet. Skruvarna kan vara av rostfritt, trögrostande eller vanligt järn - liksom brickorna. Bly är det aldrig (det håller inte och går inte att gänga in i ens en blyköl.

Det skall en driven metallurg för att visuellt bedöma materialet om det är "nyfilat". En magnet kan ge en indikation, men det sannolika är att om man har en yttre blyköl, så kan det vara RF kölskruvar, är det en gjutjärnsköl är det (troligen) vanligt stål i skruvarna - men endera kan förekomma, i järn eller bly. Som kölmaterial är bly givetvis att föredra, men det betyder inte så mycket som man skulle kunna tro, mer än att järnkölar kräver mer arbete vid underhåll och målning (rätt mycket mer...)

Om rostflagorna beror på läckage kan det rinna vatten från någon skrovläcka, eller så läcker det i kölskruvarna, dvs tätmassan från tidernas gryning kan ha släppt/torkat. Det säger inget om kölklumpens material.
Åh f-n! Ja man lär så länge man lever.....Intressant detta; båten jag hade innan hade garanterat både syrafast skruv samt blyköl (Comfort 32 - 81).
T o m så kraftiga doningar att man kunde lyfta båten i dem. Jag tänkte (inte tillräckligt) att rf skruv skulle vara svårare att fila på, göra åverkan på. Magneten tänkte jag icke alls på... :oops:

Nejdå, RF känner man troligen igen, om inte annat på att skruven är blank och snygg, även efter tid. Däremot är alla stål blanka och snygga om man bearbetar dem. Men vänta en veckaq, så är "bonnjärnet" angripet...

Skälet (Archibald frågade) att man ogärna kombinerar gjutjärn med syrafast är att det (överraskande?) korroderar. Bly passar bättre till syrafast.
Det är i så fall viktigt (vid känsliga materialval) att få det absolut tätt.
Anders S

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Bandholm 24

Inlägg av Archibald » tor 19 dec 2019, 18:18

Anders S skrev:
tis 17 dec 2019, 19:30
Skälet (Archibald frågade) att man ogärna kombinerar gjutjärn med syrafast är att det (överraskande?) korroderar. Bly passar bättre till syrafast.
Det är i så fall viktigt (vid känsliga materialval) att få det absolut tätt.
Nej, jag frågande inte om skälet till att man eventuellt inte använder syrafast i gjutjärnskölar.

Jag omformulerar frågan något:
Kan du eller någon annan ge exempel på båttyper (såsom Maxi 77, Cumulus o.s.v) där det inte sitter syrafasta kölbultar? Frågan avser såväl bly- som gjutjärnsköl.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Bandholm 24

Inlägg av T » lör 21 dec 2019, 18:44

Archibald skrev:
tor 19 dec 2019, 18:18
Anders S skrev:
tis 17 dec 2019, 19:30
Skälet (Archibald frågade) att man ogärna kombinerar gjutjärn med syrafast är att det (överraskande?) korroderar. Bly passar bättre till syrafast.
Det är i så fall viktigt (vid känsliga materialval) att få det absolut tätt.
Nej, jag frågande inte om skälet till att man eventuellt inte använder syrafast i gjutjärnskölar.

Jag omformulerar frågan något:
Kan du eller någon annan ge exempel på båttyper (såsom Maxi 77, Cumulus o.s.v) där det inte sitter syrafasta kölbultar? Frågan avser såväl bly- som gjutjärnsköl.
First 28 från 1981.

:o
/T

Skriv svar