Ta bort storskotskolossen på Fantasi 37

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Ta bort storskotskolossen på Fantasi 37

Inlägg av Kuling » ons 28 aug 2019, 06:59

Jag är eventuellt i färd med att köpa en Fantasi 37. Båten är fin men har, som jag ser det, en akilleshäl. Sittbrunnen upptas av en sjukt stor klump som storskotet är fäst på. Någon i konstruktionsledet hade extrem otur när vederbörande tänkte.
Detta gör att sittbrunnen delas av i två delar, vilket i sig inte är så dramatiskt. Däremot tar den i mina ögon onödigt mycket plats från bänkarnas längd i den främre delen. Därför funderar jag på om man kan ta bort den. Den är bara skruvad fast, så det är inga problem rent utförandemässigt.

Jag tänker mig att styrpiedestalen får stagas om, kanske med någon form av bågkonstruktion som fästs i sittbrunnsbänkarna. Motorinstrumentet kan jag flytta ner på sittbrunnsbänken. Vinscharna används inte. Men vad ska jag göra med storskotet? Hur tämjer jag lättast krafterna från det? Jag har funderat på targabåge á la Malö. Då får jag ju väck skotet från brunnen, men det känns som om det påverkar båtens karaktär för mycket. Det blir väl också lite mer komplicerade krafter att hantera. Enklare borde väl vara att "bara" lyfta ner skotet på sittbrunnsbänkarna och ha någon form av balk/skena rakt över. Det är helt OK att själva skotskenan inkräktar på bänkarna, bara jag får bort kolossen... Är det någon som har idé om hur en sådan balk ska se ut och urformas/dimensioneras? Kanske kan man även kombinera den med att skapa en ny stöttning till piedestalen. Båten verkar vara urstarkt byggd, ingenting sviktar eller flexar när man tar i det, så det borde gå att skapa en stark förankring på sidan av sittbrunnsbänkarna och få bra mothåll på insidan. Under sittbrunnsbänkarna ligger stickkojerna i akterruffen så det är lätt att komma åt och skruva.

Se bifogad bild.
Storskot.jpg

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Ta bort storskotskolossen på Fantasi 37

Inlägg av matz » ons 28 aug 2019, 07:50

jag satte en bygel i durken och struntade i skotvagn, vid stillaliggande hakar jag ur storskotet och fäster vid relingen så bommen kommer ur sittbrunnen

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta bort storskotskolossen på Fantasi 37

Inlägg av Anders S » ons 28 aug 2019, 08:31

Kuling skrev:
ons 28 aug 2019, 06:59
Jag är eventuellt i färd med att köpa en Fantasi 37. Båten är fin men har, som jag ser det, en akilleshäl. Sittbrunnen upptas av en sjukt stor klump som storskotet är fäst på. Någon i konstruktionsledet hade extrem otur när vederbörande tänkte.
Detta gör att sittbrunnen delas av i två delar, vilket i sig inte är så dramatiskt. Däremot tar den i mina ögon onödigt mycket plats från bänkarnas längd i den främre delen. Därför funderar jag på om man kan ta bort den. Den är bara skruvad fast, så det är inga problem rent utförandemässigt.

Jag tänker mig att styrpiedestalen får stagas om, kanske med någon form av bågkonstruktion som fästs i sittbrunnsbänkarna. Motorinstrumentet kan jag flytta ner på sittbrunnsbänken. Vinscharna används inte. Men vad ska jag göra med storskotet? Hur tämjer jag lättast krafterna från det? Jag har funderat på targabåge á la Malö. Då får jag ju väck skotet från brunnen, men det känns som om det påverkar båtens karaktär för mycket. Det blir väl också lite mer komplicerade krafter att hantera. Enklare borde väl vara att "bara" lyfta ner skotet på sittbrunnsbänkarna och ha någon form av balk/skena rakt över. Det är helt OK att själva skotskenan inkräktar på bänkarna, bara jag får bort kolossen... Är det någon som har idé om hur en sådan balk ska se ut och urformas/dimensioneras? Kanske kan man även kombinera den med att skapa en ny stöttning till piedestalen. Båten verkar vara urstarkt byggd, ingenting sviktar eller flexar när man tar i det, så det borde gå att skapa en stark förankring på sidan av sittbrunnsbänkarna och få bra mothåll på insidan. Under sittbrunnsbänkarna ligger stickkojerna i akterruffen så det är lätt att komma åt och skruva.

Se bifogad bild.

Storskot.jpg
Är det en styrpiedestal (i så fall, bra) eller är röret "bara" en kåpa? Styrväxeln (kedjedrevet) kan också sitta i konsollen - bör utredas. Om mekanismen bor i balken (det kan man lätt tro) får du i så fall sätta in en styrpiedestal, en hel del jobb och stabiliteten kräver också en stabil grund i sittbrunnsdurken.

En skotskena i höjd med bänkarna fungerar säkert, Selden har exempel i sin katalog på "frihängande" skenor (höga=bra styrka). En bygel i sittbrunnsdurken bör också gå bra, men ger sämre trimmöjligheter. Poängen med en högt placerad skena är att få bättre trimmöjligheter (mer nersläpp) med en kortare skena. En sådan "stor" skena kan fungera som stöd för piedestalen, fast lägre.

Ett annat alternativ som kanske kan övervägas är att skota i bomnocken och ha skenan på akterdäck, om det går.
Anders S

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Ta bort storskotskolossen på Fantasi 37

Inlägg av Kuling » ons 28 aug 2019, 20:29

Tack för svaren! När jag inspekterade båten så noterade jag att wirarna från styrningen mynnade rakt under det rör som ratten sitter på. Jag inbillar/hoppas/önsketänker därför att det är en hyggligt normal piedestal och att det således "bara" är att frilägga den för att ersätta den med något annat stabiliserande.

Jag har funderat lite vidare på det hela och tänker mig att jag kanske plastar upp en balk i glasfiber och epoxi. Gör jag den ca 15 cm hög och ca 5 cm tjock i massivt laminat så tror jag att det håller. Jag tänker mig att jag i plastningen skapar en fläns i varje ände som jag kan bulta fast i sittbänken. Balken anpassar jag så att den hamnar i överkant med bänkarna och så sätter jag storskotskenan rakt över. Till denna balken borde jag kunna förankra piedestalen. I/under en sådan balk skulle jag kunna gömma eventuella kablar som kan tänkas gå i den nuvarande konstruktionen.

Skriv svar