Jag har lite prisuppgifter på nya båtar 1983 så det är lätt att jämföra med det som är till salu på tex Yachtworld, Blocket och Finn.no
Nauticat 33 ser ut att ha ovanligt bra andrahandsvärde. Nypriset 1983 var 36 000 GBP (HR 94 kostade 24 500, HR 352 kostade 37 800 och Malö 106 34 800). Några Swan 1983 i FIM: 371-452 000, 391-585 000, 42-698 000, 51-1 390 000 och 76-4 896 000. Andrahandsvärdet är inte i närheten av det man ser på Nauticat. Synpunkter?
Vilken båt har bäst andrahandsvärde?
Re: Vilken båt har bäst andrahandsvärde?
Ja; det uppenbara - att man tror man får en viss summa för båten i en annons är inte samma sak som att man får det. Dvs; för att veta om värdet stått sig måste man veta det faktiska försäljningspriset.
Alla borde ha skägg
Re: Vilken båt har bäst andrahandsvärde?
Sant, men får man reda på det verkliga priset?
Det brukar vara lättare med hus till salu.
Rent allmänt står sig motorseglare bättre än kappseglingsbåtar?
Är ägaren mer intresserad av att vårda båten?
Re: Vilken båt har bäst andrahandsvärde?
Oklart.
Däremot går det mode i hur en snabb kappseglare skall vara; en 30 år gammal kappseglingsbåt är hopplöst omodern och tilltalar få.
Angående Nauticat 33 kändes det som om det fanns ganska många på Blocket. Tror köparna till sådana är få idag; långkölade, gamla, trögseglande båtar ÄR svårsålda - även om de är välskötta. Tror snarare priserna speglar vad säljarna tror de är värda som sagt.
Alla borde ha skägg
Re: Vilken båt har bäst andrahandsvärde?
Jag tror det fungerar såhär:
Nauticat är ett starkt varumärke och är en kvalitetsprodukt från början. Bruksvärdet för en sådan motorseglare är ungefär lika stort nu som då, och den som är spekulant på en Nauticat vill ha (jag citerar) " långkölade, gamla, trögseglande båtar" . Skall man hitta en förklaring till ett stabilare andrahandsvärde ligger det nog i att alternativprodukten är en ny, skitdyr Nauticat och att varumärket är starkt.
Gamla kappseglare är klockrent gamla, eftersom kappsegling dels utvecklas, dels förändras. Här är ju dessutom en ytterligare baksida att prestanda kostade pengar (och kostar pengar), samtidigt som heta fördyringar som lättviktsrigg, skumkärna i skrovet, spartansk inredning, extra liten (=lätt) motor och annat som (lustigt nog) då kostade extra pengar, snarare sänker bruksvärdet i dag.
Nauticat är ett starkt varumärke och är en kvalitetsprodukt från början. Bruksvärdet för en sådan motorseglare är ungefär lika stort nu som då, och den som är spekulant på en Nauticat vill ha (jag citerar) " långkölade, gamla, trögseglande båtar" . Skall man hitta en förklaring till ett stabilare andrahandsvärde ligger det nog i att alternativprodukten är en ny, skitdyr Nauticat och att varumärket är starkt.
Gamla kappseglare är klockrent gamla, eftersom kappsegling dels utvecklas, dels förändras. Här är ju dessutom en ytterligare baksida att prestanda kostade pengar (och kostar pengar), samtidigt som heta fördyringar som lättviktsrigg, skumkärna i skrovet, spartansk inredning, extra liten (=lätt) motor och annat som (lustigt nog) då kostade extra pengar, snarare sänker bruksvärdet i dag.
Anders S