Vågar man lita på innombordaren? Lång resa

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Vågar man lita på innombordaren? Lång resa

Inlägg av Jonjoh » tis 12 feb 2019, 13:55

Hallå! Jo jag blev sugen på att köra kanalerna från Travemünde vidare ner till Medelhavet. Hur många sjömil är okänt för mig och jag har ingen aning... men tidsuppfattningen 3 månader cirka. ( Fra Nøtterøy til Middelhavet, Del 1 - Til Tyskland https://www.youtube.com/watch?v=PmszV1GXn7U )

Frågan är om jag måste ha en nyare båt eller motor än min Nord 80 -76 med en MD6:a lika gammal? Då man går för motor hela vägen så förmodar jag det är den mest viktiga delen på hela båten under resan. 3 månaders körning typ 5-10 timmar om dagen. Kanske man delar upp hela resan på 3 etapper och går igenom motorn ordentligt och byter ut allt man kan där emellan?

Kan man stressa en sån här gammal motor och tänka "håller den för det här håller den fan för allt"?

Körde 160 sjömil från Sthlm när jag hämtade den och det gick ju fint med runt 12 timmars körning per dag cirka i runt 2000-2400 rpm.
Senast redigerad av 1 Jonjoh, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Vågar man lita på innombordaren? Lång resa framöver

Inlägg av marede » tis 12 feb 2019, 15:46

Min lekmannagissning:

Är den "frisk" är det sällan de långa körningarna under kort tid som dödar, utan alla korta körningar där den knappt ens blir varm i kombination med år av rostning.

Så har den hållit för 12-timmarsetapper så borde den ju klara det upplägg du tänker dig. Kan vara strömt på kanalerna vilken kan locka till att pressa varvtalet för att hålla nån form av förutbestämd tidplan. Det tror jag är dumt, planera för gott om tid och låt det ta vad det tar i lagom tempo. Lägg in tid för översyn och extra omvårdnad längs resan.

Förutsätter att du ändå gör nån form av extra översyn innan du ger dig av, utökad service, etc. Och ta med en packe reservdelar så slipper du ligga förtöjd och vänta...allt finns inte på hyllan till äldre motorer.

Sen finns det säkert ett antal kontrollpunkter man bör kolla innan som kan ge bra svar på om något behöver åtgärdas eller repareras förebyggande innan, eller om man till och med bör avstå avfärd. Men den kunskapen hoppas jag någon med bättre kompetens än jag har kan bidra med.

Det låter spännande i alla fall. :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vågar man lita på innombordaren? Lång resa framöver

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 13 feb 2019, 10:42

Är den sötvattenkyld?? Om inte skulle jag plockat av avgaslimpan och kolla efter rost; nog skulle jag byta termostat bara därför att (o samtidigt kolla efter rost - detta även om sötvattenkyld). Hur går den i övrigt? Ryker? Tappar aldrig varvtal? Drar den olja? Om sötvattenkylning - när byttes kylmedel osv.Generatorn? Laddar helt OK? Skulle jag kolla nästan extra ity att den kommer ju att jobba hela tiden. Rimligen gamla slangar- byta! O drivremmar.
Byta impeller och ha ett antal såna i reserv. Kolla tanken så att all skit är borta. Alla filter.
Massa ting du kan göra själv. Men om den är sjövattenkyld skulle jag personligen tveka - har varit med om att 5 år gammal MD6B (tror jag, Vega) redan hade hunnit rosta. Utan att förre ägaren märkte nått (vi blev väldigt goda vänner ändå). Men nu är jag en sån med både livrem och hängslen. Kan något hänga upp sig så gör det det. I värsta slussen. Murphys lag.

gikanda7
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 00:25

Re: Vågar man lita på innombordaren? Lång resa framöver

Inlägg av gikanda7 » tor 21 mar 2019, 00:54

Hej, planering är alltid det svåraste och det är inte alltid möjligt att förutse allt, men från det du skrev tror jag att du kommer att räcka för en bra resa.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vågar man lita på innombordaren? Lång resa framöver

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 21 mar 2019, 10:41

Jonjoh skrev:
tis 12 feb 2019, 13:55
Hallå! Jo jag blev sugen på att köra kanalerna från Travemünde vidare ner till Medelhavet. Hur många sjömil är okänt för mig och jag har ingen aning... men tidsuppfattningen 3 månader cirka. ( Fra Nøtterøy til Middelhavet, Del 1 - Til Tyskland https://www.youtube.com/watch?v=PmszV1GXn7U )

Frågan är om jag måste ha en nyare båt eller motor än min Nord 80 -76 med en MD6:a lika gammal? Då man går för motor hela vägen så förmodar jag det är den mest viktiga delen på hela båten under resan. 3 månaders körning typ 5-10 timmar om dagen. Kanske man delar upp hela resan på 3 etapper och går igenom motorn ordentligt och byter ut allt man kan där emellan?

Kan man stressa en sån här gammal motor och tänka "håller den för det här håller den fan för allt"?

Körde 160 sjömil från Sthlm när jag hämtade den och det gick ju fint med runt 12 timmars körning per dag cirka i runt 2000-2400 rpm.

Jo ett tillägg: om du inte har ett sjövattenfilter (slang från vattenintaget till filter därefter till impellerhuset) så måste du skaffa sådant. Med tanke på all skit som kan flyta runt i dylika kanaler. Men generellt att rekommendera.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Vågar man lita på innombordaren? Lång resa framöver

Inlägg av oceansailor » tis 26 mar 2019, 12:21

Problemet när man är ute är att hitta reservdelar när något går sönder. Vet inte hur det är med tillgången på reservdelar till MD6?

Men kanske en service av motorn och drivlinan är på plats innan Du ger Dig av.

Rengöring/koll av spridare, kompressionsprov koll av avgaskrök. Ev. Service av topplock.

Rengöring av bränsletank. Översyn av filtrering.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Vågar man lita på innombordaren? Lång resa

Inlägg av Jonjoh » ons 05 jun 2019, 11:47

Oj har det redan varit påsk? Jag som hade planerade grejer att göra då!! Skjuter på redan men tack för svaren :)

Reservdelar till vansinne med sig, och verktyg. Nog en idé att tömma ett stuvfack och ha med sig en halv reservdelsmotor där i med saker som kan pajja antar jag.

Sjövattenfilter ska jag titta efter, bra att ha alltid i förebyggande syfte.

Skriv svar