Digital kikare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Digital kikare?

Inlägg av Kenta » sön 16 sep 2018, 16:20

Praktiskt Båtägande har ett prenumerationserbjudande där det bl a ingår en digital kikare.
Hur funkar en sån? Har sökt på nätet men inte blivit klokare. Är det någon slags ljusförstärkare eller.....? Har man nytta av en sådan i en segelbåt? Finns det någon klok sailguidare som på ett pedagogiskt sätt kan förklara det för mig, så vore jag tacksam.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Digital kikare?

Inlägg av oceansailor » sön 16 sep 2018, 17:53

Kenta skrev:Praktiskt Båtägande har ett prenumerationserbjudande där det bl a ingår en digital kikare.
Hur funkar en sån? Har sökt på nätet men inte blivit klokare. Är det någon slags ljusförstärkare eller.....? Har man nytta av en sådan i en segelbåt? Finns det någon klok sailguidare som på ett pedagogiskt sätt kan förklara det för mig, så vore jag tacksam.
Enkelt uttryckt är det en digitalkamera med ett långt objektiv. Bilden bearbetas digitalt och presenteras för Dig när Du tittar i kikaren. (Kameran)

Fördelen är att kikaren (kameran) bearbetar (framkallar) bilden. I bearbetningen görs bilden ex.vis ljusare. I skuggorna finns detaljer som ögat inte kan se. Men med en bra bildsensor går det att plocka ut mycket detaljer ur skuggorna.
Digitala kikare har normalt bildstabilisering vilket är en fördel när man använder kikaren på en båt som rör sig.

Skriv svar