Väga båten för mätbrev

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Väga båten för mätbrev

Inlägg av Federico » mån 03 sep 2018, 17:58

Ingen som vet om sin klubb tänker arrangera någon dag för att väga (kanske till och med mäta) båtar?

Jag är efter ett sätt att väga min båt inför nästa år säsong för att få ett ärligt mätbrev! Alla förslag är välkomna.

Båten befinner sig på Västkusten

Federico
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Väga båten för mätbrev

Inlägg av Peter_K » tis 04 sep 2018, 15:21

Har båten på ostkusten, men jag vägde min med en kranbil med krönt våg.
Samma kranbil som sjösätter i klubben.
Ska man ha ärlig vikt så är det ju en hel del arbete med att ha rätt grejer i båten - jag fick tömma min ganska ordentligt...
2DCFA4FF-BCF9-4783-A082-0307F5EEFF37.jpeg
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Väga båten för mätbrev

Inlägg av T » tis 04 sep 2018, 16:21

Peter_K skrev:Har båten på ostkusten, men jag vägde min med en kranbil med krönt våg.
Samma kranbil som sjösätter i klubben.
Ska man ha ärlig vikt så är det ju en hel del arbete med att ha rätt grejer i båten - jag fick tömma min ganska ordentligt...
Många grejer blir det...
Vill man ha ett verifierat mätbrev behövs det dock en mätman. Då kan man säkert få ner kostnaden om man kan samla ihop ett gäng som väger samtidigt.

:o
/T

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Väga båten för mätbrev

Inlägg av Federico » tis 04 sep 2018, 19:06

det var lite min tanke att gå ihop med andra. i hamnen tänker de inte lyfta båten med riggen på, tyvärr
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Väga båten för mätbrev

Inlägg av Peter_K » tis 04 sep 2018, 20:17

Federico skrev:det var lite min tanke att gå ihop med andra. i hamnen tänker de inte lyfta båten med riggen på, tyvärr
De lyfter inte med riggen på i vår hamn heller. Egentligen. Men - sjösätter man första sjösättningen, pratar med kranbilskillarna, så kan de lyfta en riggad båt efter alla andra båtar var sjösatta nästa omgång för vägning.
Kanske funkar hos er också?

(Hade f ö mätman på plats när jag vägde, men ALLA mått måste vara kontrollerade av mätman så jag har inte SRSv-mätbrev)
Alla borde ha skägg

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Väga båten för mätbrev

Inlägg av Thallatha » tor 06 sep 2018, 10:05

Kan man inteha masten liggandes på båten när man väger.

Jag vägde en av mina båtar, baraför att jag var intreseradav hur mycket den vägde. Vattenlinjen låg ganska djupt.

Det fanns en våg som vägde lastbilar straxintill fiskhallen i Kungshamn. Vägde först Lastbil med båt med masten på däcket och när båten var sjösatt, bara lastbilen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Väga båten för mätbrev

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2018, 12:27

Väger man för mätbrev krävs att det är mätmannens våg (mätcell) som används (kalibrerad!) Givetvis fungerar det att väga med "alla delar med på båten", men en del riggmått är svårare att ta med masten nere.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Väga båten för mätbrev

Inlägg av Peter_K » tor 06 sep 2018, 13:06

Anders S skrev:Väger man för mätbrev krävs att det är mätmannens våg (mätcell) som används (kalibrerad!)
Det räcker med att det är kalibrerad och det finns intyg på detta, dvs det behöver inte vara mätmannens våg. Det går jättebra med att det är lastbilsägarens våg också.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Väga båten för mätbrev

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2018, 14:53

Peter_K skrev:
Anders S skrev:Väger man för mätbrev krävs att det är mätmannens våg (mätcell) som används (kalibrerad!)
Det räcker med att det är kalibrerad och det finns intyg på detta, dvs det behöver inte vara mätmannens våg. Det går jättebra med att det är lastbilsägarens våg också.

Det är, som brukar säga, "indianen, inte pilen". Om mätmannen godtar lastbilsvågen är det inga problem.
Anders S

Skriv svar