Hej jag skulle höra om någon kunde förklara skillnaden på D250S och Dual + Smartpass. Jag sitter o tittar på solceller, 80-100W för att vara på säkra sidan, och antingen en vanlig MPPT regulator eller en sån här D250S /Dual. Måste man ha en smartpass i tillägg eller är den endast till för om man har dubbla batteribanker? Kanske jag blir lika nöjd med en sån liten MPPT regulator (dual, för två batterier) bara som kan ladda?
Försökt titta här men hittar inget, enligt Ctek infon så verkar ju båda lika bra och stora och feta.
https://www.ctek.com/products/vehicle/d250sa
https://www.ctek.com/products/vehicle/d250s-dual
Jag har 2 batterier och jag antar ett är för start och ett för förbrukning..
Skillnaden på Ctek D250S och Dual?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Skillnaden på Ctek D250S och Dual?
Du tror att ett är för start och ett för laddning? Du bör ta reda på om kretsarna är separerade! Hur gör man det? Kolla om batterierna är parallellkopplade (pluspolerna förbundna, minuspolerna förbundna). Du kollar solceller - är laddningen för liten för din förbrukning? Finns många variabler här att tänka på; generatorns kapacitet, strömbehov, ev. skiljerelä, separat eller via generatorn (=skiljediod). Har du en separat batteriladdare (som drivs med landström). Och så vidare.
250S är ju en rekorderlig pjäs och har många funktioner som du kanske redan har! Till solceller finns det en uppsjö av regulatorer (kolla t ex solarlab.se).
Man kan grotta ner sig i detaljer och prylar här så beskriv gärna nuvarande status på "el system"!
Och måhända har du redan löst det!
250S är ju en rekorderlig pjäs och har många funktioner som du kanske redan har! Till solceller finns det en uppsjö av regulatorer (kolla t ex solarlab.se).
Man kan grotta ner sig i detaljer och prylar här så beskriv gärna nuvarande status på "el system"!
Och måhända har du redan löst det!