Skillnaden på Ctek D250S och Dual?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Skillnaden på Ctek D250S och Dual?

Inlägg av Jonjoh » tor 02 aug 2018, 12:16

Hej jag skulle höra om någon kunde förklara skillnaden på D250S och Dual + Smartpass. Jag sitter o tittar på solceller, 80-100W för att vara på säkra sidan, och antingen en vanlig MPPT regulator eller en sån här D250S /Dual. Måste man ha en smartpass i tillägg eller är den endast till för om man har dubbla batteribanker? Kanske jag blir lika nöjd med en sån liten MPPT regulator (dual, för två batterier) bara som kan ladda?

Försökt titta här men hittar inget, enligt Ctek infon så verkar ju båda lika bra och stora och feta.
https://www.ctek.com/products/vehicle/d250sa
https://www.ctek.com/products/vehicle/d250s-dual

Jag har 2 batterier och jag antar ett är för start och ett för förbrukning..

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Skillnaden på Ctek D250S och Dual?

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 01 dec 2018, 17:50

Du tror att ett är för start och ett för laddning? Du bör ta reda på om kretsarna är separerade! Hur gör man det? Kolla om batterierna är parallellkopplade (pluspolerna förbundna, minuspolerna förbundna). Du kollar solceller - är laddningen för liten för din förbrukning? Finns många variabler här att tänka på; generatorns kapacitet, strömbehov, ev. skiljerelä, separat eller via generatorn (=skiljediod). Har du en separat batteriladdare (som drivs med landström). Och så vidare.
250S är ju en rekorderlig pjäs och har många funktioner som du kanske redan har! Till solceller finns det en uppsjö av regulatorer (kolla t ex solarlab.se).
Man kan grotta ner sig i detaljer och prylar här så beskriv gärna nuvarande status på "el system"!
Och måhända har du redan löst det!

Skriv svar