Nödlarm för ensamseglare överbord (inReach?)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Nödlarm för ensamseglare överbord (inReach?)

Inlägg av Blandkrabban » tor 12 jul 2018, 15:31

Jag har funderat över hur man kan öka överlevnadschanserna om man faller överbord som ensamseglare. I DRs Kyst til kyst (blir begripligare om man slår på textremsan) tar de upp ett exempel med en seglare som föll i när mantåget pajade och drev omkring i 17 timmar innan han hittades. Dock hittades han ju, vilket man inte kan förutsätta om man ramlar i sjön.

Finns det något allmänt etablerat nödlarm som folk använder? Jag känner till Garmin inReach som använder Uridiums satellit-kommunikation för nödsignaler (och vanliga SMS), testad här och videotest här.

Vad finns det för andra nödsändare att välja mellan?

Bild

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nödlarm för ensamseglare överbord (inReach?)

Inlägg av s20 » tor 12 jul 2018, 23:53

Jag använder/har med mig en Ocean Signal rescueME PLB 1, en ren nödsändare i miniformat, kostar runt 3000:- och behöver inget abonnemang bara registrering som är kostnadsfri. Har den på flytvästen, men den är bra att ha med även på fjällvandring till exempel./C
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Re: Nödlarm för ensamseglare överbord (inReach?)

Inlägg av Blandkrabban » fre 13 jul 2018, 19:38

Låter som ett intressant alternativ.

Jag klickade förresten på länken i din signatur och höll på att garva ihjäl mig åt Hugo Hård ("samproduktion mellan TV 4 och ett tyskt bolag som på 3 veckor spelar in 8 filmer på lika många tagningar") :D.

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nödlarm för ensamseglare överbord (inReach?)

Inlägg av s20 » fre 13 jul 2018, 21:44

Tack för det Blandkrabban, ja ibland är det bara att beskriva "verkligheten" så träffar man helt rätt. Kul att du uppskattar min betraktelse över Svenska deckare (ok jag kanske överdriver, lite). Bra att du påminde mig om PLB:n, måste få den tillbaks från sonen som lånade den för vandring till Kebnekaise. Också en bra sak att man kan byta användare på nolltid via nätet/C
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Skriv svar