Billig navigation

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
steffo500
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 27 maj 2018, 05:43

Billig navigation

Inlägg av steffo500 » mån 28 maj 2018, 17:19

Hej,
Behöver skaffa något billigt navigationsverktyg som tillägg till papperskorten.
Funderar på Eniro-på-sjön i min iPad eller open CPN till en laptop.

Min fråga är - finns det några gratis / billiga sjökort att tillgå till open CPN såsom det gör med Eniro?

Tacksam för tips!

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Billig navigation

Inlägg av BoJ » mån 28 maj 2018, 18:19


Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Billig navigation

Inlägg av Anders S » mån 08 okt 2018, 16:00

Oskar55 skrev:Jag bumpar denna tråd i egna syften. Jag har absolut noll erfarenhet av båtar om man int räknar med två seglarläger då jag var 11 och att jag bor på en(motorhusbåt eller vad man nu säger). Jag vet inte riktigt vad jag ska med kortet till då min båt bara är 7 x 4 m och kan max gå 6 knop, men jag tänkte de kunde va kul att ta samt bli nödvändigt någon gång i framtiden(vet nån nå mer om införande av båtkörkort förresten det har väl pratats om de sen 2007?). Så till mina frågor(kanske dumma)

Alltså provet är 100% teoretiskt man behöver inte ens kunna köra/segla? Låter lite ologiskt men jag har troligen missuppfattat dig megaforce, kanske du och dessa kommer att räcka https://promocodius.com/se/butiker/cdon-rabattkod .

Ingår både segling och att framföra motordrivna båtar i förarintyget samt i kursen om man går den på tex nå studiefrämjande?

På hemsidan tzj länkade stod att i kurspaketet ingick "transportör" vad är det för något?

Tror dock att internetkurs inte är aktuell för mig som har som sagt var noll körvana, jag vill ju lära mig framföra en båt praktiskt också

Nå tips på nån bra utbildning? Vad tror ni jag kommer behöva lägga ut för det här förresten? Detta är bara en fix idé jag har kanske bättre att ta vanligt bilkörkort först hahaha
Det vanligaste är att förarbeviskursen är teoretisk, ungefär som teoridelen på körkortet. Något prov "på sjön" ingår inte. I seriösa sammanhang (yrkeskompetens) kräver man istället sjöpraktik, dvs ett intyg på att man varit med rent praktiskt. För högre utbildningar (kustskeppare, klass8) och specialkurser (radar, höghastighet etc) brukar det finnas praktik.

En transportör är en gradskiva med raka ytterkanter, som man kan flytta via en linjal. Det behövs (är praktisk) då man kollar sin kurs i sjökortet. Andra "bra-å-ha"-grejor är en klocka med sekundvisare (mäta tid/hastighet/distans och fyrkaraktärer) och en passare för att mäta på sjökortet. Allt detta kan uppfattas som gammaldags metoder, men på en kurs hjälper de här övningarna/prylarna till att förklara hur allt hänger ihop.

Förarbevis är bra på så sätt att man får trafikreglerna förklarade, man lär sig att navigera med karta och kompass och man får litet tips om det praktiska, väder och annat. Sedan kan man ge sig ut utan att ställa till det. Fullärd blir man förstås aldrig men en bra början. Rekommenderas!
Anders S

Skriv svar