adoptera övergivna båtar!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
locknoob
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 maj 2018, 19:52

adoptera övergivna båtar!!!

Inlägg av locknoob » tis 22 maj 2018, 22:03

tjena som topic lyder så tänkte jag kolla här om någon vet vart man kan vända sig för att ta över övergivna båtar/båt utan behöva betala hutlösa summor pengar,,

kan man vända sig till den lokala hamnen och fråga dom om dom har övergiven båt som man kan ta över har liksom inte råd att slänga ut 5,000 - 10,000 kr och skaffa båt plats så liksom min tanke vart ju om man kunde adoptera en övergiven båt läst runt att det är dyrt och svårt att få väck alla övergivna båtar vet dock inte om det är sant men hoppas ni experter vet eller känner till nått

bor i skåne så runt helsingborg-landskrona-lund är det jag söker övergiven båt som jag kan ta över,,,,

tack på förhand

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: adoptera övergivna båtar!!!

Inlägg av HansH » ons 23 maj 2018, 09:36

Finns ett flertal Facebookgrupper för köp&sälj där förutom försäljning även det skänks bort båtar.
Jag får såna notiser nästan dagligen i bla "Segelbåtar och tillbehör Köp & Sälj" - sök på FB så hittar du gruppen

locknoob
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 maj 2018, 19:52

Re: adoptera övergivna båtar!!!

Inlägg av locknoob » ons 23 maj 2018, 12:10

HansH skrev:Finns ett flertal Facebookgrupper för köp&sälj där förutom försäljning även det skänks bort båtar.
Jag får såna notiser nästan dagligen i bla "Segelbåtar och tillbehör Köp & Sälj" - sök på FB så hittar du gruppen

tackar gick med nu med en gång :D

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: adoptera övergivna båtar!!!

Inlägg av marede » tor 24 maj 2018, 06:09

Kanske kan vara värt att kasta med lite info här... En båt i sådant skick kan (men behöver inte) vara förknippad med en del kostnader för att få funktionsduglig, annars riskerar du själv att stå med Svarte Petter som ska deponeras/skrotas för en viss summa pengar.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: adoptera övergivna båtar!!!

Inlägg av Lasse L » tor 24 maj 2018, 07:51

Övergivna äldre båtar ligger bla. i GREFABS hamnar.
Det är en långdragen juridisk procedur, ofta några år, innan båtarna kan skrotas eller skänkas bort.
Under tiden har de blivit "befriade" på allt väderfullt.
På Blocket finns ibland båtar som bortskänkes.
Har själv tagit omhand en sådan direkt av ägaren.
Då fick jag en helt komplett båt.
Visserligen mycket risig men med lite kärlek blev det en trevlig dagseglare
http://lasselundell.se/debutant.html

Skriv svar