Kan och vågar jag transportsegla båten Stockholm-Karlskrona?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
andreaswoller
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 14 apr 2018, 12:51

Kan och vågar jag transportsegla båten Stockholm-Karlskrona?

Inlägg av andreaswoller » tor 19 apr 2018, 10:34

Hej

Jag och min sambo är på jakt efter vår första segelbåt och just nu så lutar det åt en Maxi 68.

Vi är nybörjare och har ingen tidigare erfarenhet utav segling men kommer att få hjälp utav en god vän vid en eventuell transportsegling.

Vi har börjat titta runt lite grann och hittade häromdagen en Maxi 68 där följande framgår i annonsen;
Fin Maxi 68 säljes billigt p.g.a. tidsbrist.

Bra och lättseglad båt. Välutrustad och du får mycket för pengarna.

Motor 9hk med elstart. Stark och bra motor.

Försegel med rullfock som kan hanteras från sittbrunnen. Även storsegel kan hissas och halas från sittbrunnen. Väldigt smidigt och skönt om man seglar själv. Seglen är fina och i bra skick.

Enklare elsystem med solceller som laddar batteriet. Belysning, radio, högtalare, GPS plotter och autopilot.

4 kojplatser, spritkök och gott om förvaring.

Båten finns i Fiskeboda, Hjälmaren. Seglas enkelt ut i Mälaren via Hjälmarekanal.

Just nu står båten på land men sjösättning är inbokad och betald till slutet av april.
Vad jag undrar är följande;
  • • Är den värd priset utifrån texten i annonsen, nedan bifogade bilder och den utrustning som medföljer?
  • • Kan och vågar man segla henne hela vägen hem mellan Stockholm och Karlskrona med de segel och den utrustning som medföljer? Är det att rekommendera eller inte?
  • • På ett ungefär hur lång tid, uppskattningsvis, skulle det ta att segla hem henne?
Evigt tacksam för svar!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Kan och vågar jag transportsegla båten Stockholm-Karlskrona?

Inlägg av HansH » tor 19 apr 2018, 11:53

Ser inget begärt pris i ditt inlägg...
Åtminstone Motorn och förseglet ser ut att vara relativt nya. Om storseglet också är utbytt så finns det ju inga andra dyra saker att byta på en såpass liten och enkelt utrustad båt.
Ser inga problem att segla båten till Karlskrona - den tål troligen mer än besättningen. Dvs, det är utifrån era förutsättningar och erfarenhet som seglare som lämpligheten för en dylik resa måste avvägas. Om man bara tar god tid på sig och har koll på väderprognosen så funkar det fint.
Vi seglade större delen (fast omvänt) av sträckan ifråga 2009. Göteborg till Söderköping tog 3 veckor.
En snabb mätning ger att sträckan Hjälmaren - Karlskrona är 280Nm.
Snittar ni 4 knop tar det 70h.
7h segling per dag (räcker nog om man inte är så van) ger en 10 dagars tripp.
Lägg till lite intressanta strandhugg och nån vilodag alternativt ni blir inblåsta ett par dagar = en 2 veckor.
Eller så fixar ni en ytterligare en van person så att ni är 4st ombord - då kan ni sätta ihop två vaktscheman men en ovan och en van person i varje och segla riktigt långa etapper (12-18h) och vara hemma på mindre än en vecka.

andreaswoller
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 14 apr 2018, 12:51

Re: Kan och vågar jag transportsegla båten Stockholm-Karlskrona?

Inlägg av andreaswoller » tor 19 apr 2018, 13:29

HansH skrev:Ser inget begärt pris i ditt inlägg...
Åtminstone Motorn och förseglet ser ut att vara relativt nya. Om storseglet också är utbytt så finns det ju inga andra dyra saker att byta på en såpass liten och enkelt utrustad båt.
Ser inga problem att segla båten till Karlskrona - den tål troligen mer än besättningen. Dvs, det är utifrån era förutsättningar och erfarenhet som seglare som lämpligheten för en dylik resa måste avvägas. Om man bara tar god tid på sig och har koll på väderprognosen så funkar det fint.
Vi seglade större delen (fast omvänt) av sträckan ifråga 2009. Göteborg till Söderköping tog 3 veckor.
En snabb mätning ger att sträckan Hjälmaren - Karlskrona är 280Nm.
Snittar ni 4 knop tar det 70h.
7h segling per dag (räcker nog om man inte är så van) ger en 10 dagars tripp.
Lägg till lite intressanta strandhugg och nån vilodag alternativt ni blir inblåsta ett par dagar = en 2 veckor.
Eller så fixar ni en ytterligare en van person så att ni är 4st ombord - då kan ni sätta ihop två vaktscheman men en ovan och en van person i varje och segla riktigt långa etapper (12-18h) och vara hemma på mindre än en vecka.
Jättestort tack för ditt svar! Haha hoppsan, missade visst det :D 12.000 kr begär de för henne!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kan och vågar jag transportsegla båten Stockholm-Karlskrona?

Inlägg av Peter_K » lör 21 apr 2018, 15:58

Med så lågt pris blir ju risken liten. Även om ALLT är fel på den så är det liksom ingen större förlust.
Så; ja - är den komplett och hel är den värd pengarna.
Alla borde ha skägg

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Kan och vågar jag transportsegla båten Stockholm-Karlskrona?

Inlägg av Jonjoh » ons 16 maj 2018, 07:59

Jag seglade hem min första kölbåt med näst intill 0 erfarenhet från kölbåtar förra sommaren. Stockholm/Djurgården till Bergkvara, ca 220 distans. Gick bra. Gjorde en liten tråd om det:

http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... 10&t=11269

Körde dock för motor mesta av tiden pga tidsbrist. Tror vi kom hem på 6 dagar så räkna med dubbla dagar om ni ska ta det lugnt och segla. Har för mig att 82% av tiden är det sydvästlig vind = motvind hela vägen om ni har otur som jag hade :)

Skriv svar