Begagnatpriser + nya amorteringskrav

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Begagnatpriser + nya amorteringskrav

Inlägg av richardk » fre 06 apr 2018, 07:45

Undrar lite över begagnatmarknaden och pristrend nu i samband med att bostadspriser faller och nya amorteringskrav, borde påverka båtpriserna också. Någon som kan bekräfta om så är fallet och om det är mer svårsålt idag jfrt med ett år eller två sen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Begagnatpriser + nya amorteringskrav

Inlägg av Anders S » tis 10 apr 2018, 07:08

Du menar att de minskade möjligheterna att låna på bostaden skulle påverka båtpriserna ?

Det är snarare livsstilsförändringar och åldersdemografi som gör båtar mer svårsålda, och det är inte ens säkert att ett lägre pris löser den här ekvationen. Det är ju bara att studera uppställningsplatserna för att se hur båtar som för 30-40 år sedan ansågs vara "drömbåtar för en familj" står oanvända och väntar på bättre (eller sämre) tider. En upplagd båt kostar mellan fem och tiotusen /år i försäkring och parkering.
Anders S

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Begagnatpriser + nya amorteringskrav

Inlägg av richardk » tis 10 apr 2018, 17:24

Visst menar jag att minskat låneutrymme och nya amorteringskrav på bostad också påverkar viljan/möjligheten att köpa båt. Att intresset för att äga båt kanske har minskat överlag också har med andra faktorer att göra är jag helt med på. Ökat krav på komfort och mindre lust att lägga tid på vårrustning, sjösättning och upptagning är andra faktorer som gör kanske framförallt lite äldre båtar svårsålda. Men tycker mig se att det verkar gå trögare än vanligt med försäljningar nu under våren. Fast kanske mer hänger samman med att vi haft en långdragen vinter och säsongen kommer igång sent..?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Begagnatpriser + nya amorteringskrav

Inlägg av Anders S » tis 10 apr 2018, 20:03

richardk skrev:Visst menar jag att minskat låneutrymme och nya amorteringskrav på bostad också påverkar viljan/möjligheten att köpa båt. Att intresset för att äga båt kanske har minskat överlag också har med andra faktorer att göra är jag helt med på. Ökat krav på komfort och mindre lust att lägga tid på vårrustning, sjösättning och upptagning är andra faktorer som gör kanske framförallt lite äldre båtar svårsålda. Men tycker mig se att det verkar gå trögare än vanligt med försäljningar nu under våren. Fast kanske mer hänger samman med att vi haft en långdragen vinter och säsongen kommer igång sent..?
Trögare är väl relativt ?

80- och 90-talets båtboom ser vi ju inte mer (någonsin?), men framförallt tror jag att det handlar om att den yngre generationen inte ser båtliv som en mer eller mindre självklar sommarverksamhet, inte ens de som har en god grogrund från seglarföräldrar. Vi skall inte glömma att det är en rätt stor tröskel för att bli seglare (eller, för den delen grytgubbe), i engagemang, kostnader och sk "commitment".

Seedan finns en tröghetsförstärkning inbyggd i marknadsmekanismerna: Den som sitter nöjd med en vettig båt kan knappast vinna mycket på att byta upp (eller ner) vilket gör rent "nöjesbytande" svårare nu än förr. (Finns ingen köpare på den båt man vill sälja spelar det ingen roll att den båten man vill köpa har ett gynnsamt pris.)
Anders S

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Begagnatpriser + nya amorteringskrav

Inlägg av richardk » tis 10 apr 2018, 21:23

Trögare är absolut relativt och det är ju det som är frågeställningen, d v s är det trögare att sälja beg båt nu efter förändrade amorteringskrav jfrt med tidigare (typ förra våren) med lägre priser som följd?

Att det är svårare att sälja i hela kedjan, d v s att bli av med befintlig båt innan ny kan köpas och svårigheter i samband med det gör att kedjan stoppar upp är ju en tänkbar följd av ökade svårigheter med finansiering och borde ju styrka min bild av att marknaden är trögare och priserna pressade. Å andra sidan gör väl den låga kronkursen att utländska köpare kommer in och begränsar prisfall, i alla fall för lite nyare och större båtar?

Sen är det ju helt klart att priserna på äldre båtar redan tidigare har fallit rejält de senaste åren, fast det ser jag inte som relaterat till förändrade lånevillkor utan mer att folk dels inser att de äldre båtarna börjar bli slitna och med större underhållsbehov än de nyare, plus att de nyare är rymligare och bekvämare och ofta enklare att hantera.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Begagnatpriser + nya amorteringskrav

Inlägg av Anders S » ons 11 apr 2018, 08:04

Det där tror jag inte är så enkelt att förklara, i alla fall inte med förklaringen "det är svårare att låna på huset/lägenheten till en ny båt...

Först har vi mer allmänna trender och det verkar inte som trenden "att vara stolt båtägare" är så stark som den varit.
Vi ser också trenden (bland bilägare) att dela bil och att leasa bil, hellre än att investera i ett fordon - kanske detta också gäller nöjesbåtar (dvs, man hyr, kanske inte ens i Sverige, under två veckor - och sedan är det annat kul som gäller)

Sedan har vi praktiska överväganden, till exempel "vad gör jag med min befintliga båt"? Om svaret är "jag gitter inte" (eller, orkar inte, vill inte, har inte råd, tycker inte det är lönt...) sjösätta och segla min befintliga båt, så är förmodligen drivet efter en annan båt kanske inte så stort.

En osåld (och oälskad) båt kostar ändå förvaring och underhåll, vi ser ibland löjligt låga priser, rentav gratis på marknaden. Det går "sådär".
Givetvis kommer båtar med ett reellt värde att köpas även i fortsättningen, men frågan är ju om vad detta reella värde ligger.

Jag har i tidigare diskussioner förfäktat att förståndiga människor troligen inte längre köper segelbåtar för pengar de lånar som "topplån" på huset, kanske mest för att man upptäckt att prisstegringar på nya båtar (och därmed nominell värdestabilitet på den gamla) inte längre är givet. En observation är till exempel att Bavaria en längre period lyckats pressa priset på nya modeller, så att de inte längre blir markant dyrare från säsong till säsong. Jag kan tänka mig att den som då lånat på marginalen knappast realiserar sin båt med förlust, och definitivt inte för att göra om tilltaget, dvs låna igen.
Anders S

Skriv svar