Jag har nyligen sett en kompis försäkring i Italien där det står tydligt att försäkringen kräver en lämplig besättning, enligt båtens tillverkare's rekommendation.
Jag hade inte riktigt funderat på det förut, men nu låter det rimligt från en försäkrings perspektiv att försäkringen antingen inte täcker eller kräver något tillägg för ensam seglaren. I vilket fall som helst, hur ligger det till i Sverige? Jag har haft olika försäkringar (nu är det Svenska Sjö) över de sista åren, men jag kan inte komma ihåg något villkor angående detta.
Gäller försäkringen när man seglar ensam?
Gäller försäkringen när man seglar ensam?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
Re: Gäller försäkringen när man seglar ensam?
Det finns aktsamhetskrav hos alla försäkringsgivare, men att segla ensam anses (i Sverige) inte automatiskt vara oaktsamhet. Jag skulle dock tro att både lagens långa arm och försäkringsbolagets skadereglerare kommer att klaga om man skulle segla ensam långa sträckor OCH ställa till med något. Ensamseglandet i sig behöver inte vara problematiskt, men skulle bedömningen bli att olyckan beror på trötthet, sömnbrist, att man inte kan hålla utkik och sådant - brist på sjömanskap, helt enkelt - då kan det bli avdrag på ersättningen och i värsta fall straffbar vårdslöshet.Federico skrev:Jag har nyligen sett en kompis försäkring i Italien där det står tydligt att försäkringen kräver en lämplig besättning, enligt båtens tillverkare's rekommendation.
Jag hade inte riktigt funderat på det förut, men nu låter det rimligt från en försäkrings perspektiv att försäkringen antingen inte täcker eller kräver något tillägg för ensam seglaren. I vilket fall som helst, hur ligger det till i Sverige? Jag har haft olika försäkringar (nu är det Svenska Sjö) över de sista åren, men jag kan inte komma ihåg något villkor angående detta.
Att incidenter och småskador inträffar därför att det saknas besättning är ju mycket svårt att visa, liksom att någon extra besättningsmedlem ökar säkerheten (minskar risken för försäkringsbolaget, egentligen). Det finns ju några personrisker som ökar om man är ensam, till exempel är det (extra) farligt att ramla i vattnet.
Intressant att du nämner Italien, och det kan mycket väl tänkas att det inte bara är försäkringsbolaget som tycker så, utan också är ett myndighetskrav. Men jag har inte sett någon svensk tillverkare rekommendera hur många man skall ha ombord
Anders S