Tillbaka igen efter en lång paus från båtlivet.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Tillbaka igen efter en lång paus från båtlivet.

Inlägg av Miwa » fre 27 okt 2017, 21:23

Hej alla nya och gamla forumiter!

Tillbaka efter 10 år.

Det senaste decenniet har inte innehållit särskilt mkt segling för mig.
Någon enstaka tur per år fortfarande i samma lilla J17 .
Båten har alltid fungerat väl så något båtbyte kändes inte så aktuellt förrän nu i somras.

Midsommarhelgens hårda blåst på stora fjärdar i liten båt gillades inte alls av min fru, så jag gjorde slag i saken och köpte en större båt.
Då för 10 år sedan var jag inne på en IW 31 och det är roligt att läsa gamla trådar om vad jag tyckte då.
Jag har inte ändrat uppfattning än idag, men under tiden har priserna på gamla 70-talsbåtar sjunkit rejält
Det passar mig utmärkt och jag slog till på en IW 31 med bytt motor, bra utrustning och uppgraderad inredning med mkt trä.
IMGP6348.JPG
IMGP6354.JPG
Det hela föll väl ut och min fru känner sig betydligt mer tillfreds ombord på denna båt.

Hälsn.
Miwa
Senast redigerad av 4 Miwa, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tillbaka igen efter en lång paus från båtlivet.

Inlägg av Anders S » lör 28 okt 2017, 07:35

Vlkommen tillbaka, och bra val.

IW31 = vad Shipman28 ville bli då den blev stor... :-)
Anders S

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Tillbaka igen efter en lång paus från båtlivet.

Inlägg av nilsnobbing » lör 28 okt 2017, 08:24

Välkommen tillbaka!

IW31 har länge varit en dröm åt för mig. Vacker och väkseglande. S&S från den tidsperioden lockar mig svårt. Hade inte ekonomin varit så skral så hade jag nog köpt en jag med. Får man fråga vad du fick ge?

Må lycka och välgång följa er på färden!

/Landkrabba Nils Nobbing

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Tillbaka igen efter en lång paus från båtlivet.

Inlägg av Miwa » lör 28 okt 2017, 11:13

Tack för välkomnandet, vänner!

@ Anders
Jo jag håller med, Shipman 28 är en mkt trevlig båt men IW 31 är mer i min smak.
Jag gillar Olle Enderleins båtar t.ex. Mistress som nog är närmare IW'n än Shipman 28.
Funderade länge på Monsun eller rent utav en OE 36, men när denna IW dök upp för nästan inga pengar alls så var saken klar.

@ Nils
Har för mig att du har ägt en BD-kryssare?
Jag tittade på en sådan för många år sedan.
Det var fråga om att byta jämt med min J 17, men BD'n var för projektartad och jag hoppade av bytet.

IW'n var annonserad för 50 000:- så jag köpte utan prut.
Det har varit flera till salu i år runt 50-60 kkr så det är väl där någonstans det ligger idag.
Nu är det ju fråga om 40-50 år gamla båtar, så naturligtvis måste man räkna med både omfattande underhåll och vissa reparationer.
Gillar man Olin Stephens båtar och har öppna ögon, så är det trots det köpläge.

Hälsn.
Miwa

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Tillbaka igen efter en lång paus från båtlivet.

Inlägg av nilsnobbing » sön 29 okt 2017, 15:56

Stämmer, vi hade BD-kryssare ett par år men den såldes när vi flyttade till Östersund. Fin båt som jag trivdes bra med, men den hade rätt mycket på att göra-listan. Seglade fint men långsamt. Mitt ex, nr 1, hade nästan 2 ton bly i kölen och en ovanligt klumpig kölprofil. En IW31 är nog ungefär densamma, fast bättre på de flesta punkter.

Jag hade en campus 600 ett par år som avbrott i båtlösheten. Det enkla båtlivet gav mersmak även om just Campusen inte föll i smaken. Nu vacklar jag mellan familjekryssare eller enkel dagsseglare. Någon slags båt blir det, men både tid och budget är begränsad. Ungar tar tid och kostar pengar :)

I övrigt håller jag med om de båtar du nämner, fina modeller. Även Allegro och Amigo lockar mig.

Hoppas att ni får många fina turer i IW31:an, den ser fin ut. Vilka farvatten kallar du hemmavatten? Jag bor i Sundsvall med allt vad det innebär. Långt till närmsta skärgård.

Allt gott!
N. Nobbing

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Tillbaka igen efter en lång paus från båtlivet.

Inlägg av Miwa » sön 29 okt 2017, 16:41

Ja, jag minns att BD'n hade en mkt tjock köl. Som jag ser det är IW'n bättre designad i alla detaljer.

Det enkla båtlivet har verkligen ett stort värde.Speciellt när barnen fortfarande bor hemma.
Vi hade inte mkt tid för båtliv då och vår J 17 var perfekt för oss under 16 år fram t.o.m. denna säsong.
Vi seglar mest i Sthlm's skärgård, men även till Gotland där vi har en stuga.

Jag hämtade IW'n i Ö-vik och ensamseglade ner den till Sthlm och sedan vidare till familjen på Gotland.
Sundsvalls bukten var bra blåsig med hård motvind och krabb sjö.
Natthamnen vid Lörudden var verkligen trevlig, med bra restaurang (skaldjurslasagne) och fiskargubbar som bjöd på kaffe i sjöboden.
Det är ju öppna vatten runt Sundsvall, så visst har du nytta av en lite rejälare båt.

Hälsn.
Miwa

Skriv svar