Skrämmande Artikel!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Skrämmande Artikel!

Inlägg av andgustav » lör 23 sep 2017, 09:39

God Morgon!
Den här artikeln får mig att bli ännu mer gråhårig! Han borde gå en kurs i Utsjöskeppare. Elektronik är aldrig 100%, det var en allvarlig utanför Arkösund där en person omkom när GPS:en lade av tack vare dåligt väder!
Båtar ska framföras på ett sjövärdigt sätt enligt sjölagen!
http://www.livetombord.se/batnytt/artik ... Newsletter

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Skrämmande Artikel!

Inlägg av oceansailor » lör 23 sep 2017, 10:14

Nu är det ju en debatt artikel. Men jag håller med artikelförfattaren. Det vore bättre att man lärde ut begränsningar och möjligheter med modern teknik istället för att göra strömtrianglar m.m. Ingen teknik är 100%. Inte ens papperssjökortet. Det kan ju blåsa i sjön. Oavsett hur man navigerar så måste man ha backup.

Att merparten navigerar med elektroniska sjökort är nog klart. De unga människor som idag går en navigationskurs kommer aldrig bli bra navigatörer med papperkort. Man lär sig något för att klara en examen, sen faller det i glömska. Att tro att man i en nödsituation kommer att behärska detta bättre än en backup i form av kartor på en padda eller mobiltelefon är inte realistiskt. När jag idag navigerar med papperskort så är det faktiskt inte helt lätt. Det är en kunskap som man måste praktisera regelbundet för att känna sig trygg.

Var själv navigatör i min ungdom ombord på diverse båtar. På den tiden var det papperskort, transportör, strömtrianglar och i bästa fall radio pejl som gällde. Idag har jag seglat mer än 20 år med elektronisk navigation. De första 10 åren var de med i båten men......idag så får det räcka med ett överseglingskort.

Backup. På min egen båt räknade jag till 7 enheter som har sjökort egen GPS samt eget batteri. Det borde räcka som backup. Och skulle nu GPS systemet gå ner så kan jag ju fortfarande titta på mina elektroniska sjökort.

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Skrämmande Artikel!

Inlägg av andgustav » lör 23 sep 2017, 14:50

I England och USA är man mycket hårdare. Tror att man ska ha klart för sig att elektronik slås ut ganska fort. För att vara säker bör man köra både och. Dessutom planera innan du ger dig ut satellitnavigering kan få begränsningar berodde på det världsläge som gäller och då kan det vara bra att ta fram sextanten. Tyvärr ser vi alldeles för skräckexempel och lyssna framför allt på väderrapporten.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Skrämmande Artikel!

Inlägg av oceansailor » lör 23 sep 2017, 18:00

Som jag förstår det så har USA tagit bort kravet på papperskort. NOAA slutade trycka papperskort för flera år sedan.
http://www.noaanews.noaa.gov/stories201 ... harts.html

När man läser deras "Code of Federal Regulation" så står bara att man skall ha rättade sjökort över området man seglar i. Det står inget om format. Jag tolkar det som att det är O.K. om dessa är elektroniska.

Sextant på havet... Om det otroliga skulle hända att GPS systemet stängs ner så har vi nog större problem än att navigera på havet. I princip all logistik kommer att upphöra att fungera. I det läget är det nog bättre att se till att man inte kommer nära land innan det börjat fungera igen...

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Skrämmande Artikel!

Inlägg av Nils_D » mån 25 sep 2017, 09:07

Jag förstår inte trådskaparens upphetsning över debattartikeln, och inte enbart för att det lilla hår jag har kvar redan är så grått som det kan bli. :)

Den enda poäng som görs i artikeln, vad jag kan se, är att man skall lära ut användning av den teknik som idag används vid navigation. För mig är det en självklar ståndpunkt. Nya tekniska hjälpmedel har alltid nya styrkor och svagheter som skiljer sig från den äldre tekniken, och om man inte känner till dessa så kan det gå riktigt illa. Det finns många exempel på detta. När radarn infördes i kommersiell sjöfart kom som ett brev på posten Radar Assisted Accidents; där den första lär vara kollisionen mellan Andrea Doria och Stockholm utanför New York 1956. Men detta problem finns inte enbart inom sjöfart.

När ABS-bromsarna började införas lär detta initialt ha lett till ökade skade- och olycksrisker för dessa fordon, och ny teknik inom trafikflyget som piloterna ej fått tillräcklig utbildning i har lett till flera olyckor, några med mycket allvarliga konsekvenser. Exemplen kan mångfaldigas, men slutsatsen är för min del självklar: Om man inte får en utbildning i tekniska hjälpmedels styrkor och svagheter så leder detta till ökad olycksrisk.

Sedan finns den andra poängen som tas upp i tråden, men som dock inte nämns debattartikeln; nämligen att man inte får förlita sig på en enda teknik, utan ha olika former av reservsystem. Också detta är väl självklart? Den olycka som beskrivs i det första inlägget verkar av beskrivningen att döma snarare ha berott på att man inte hade något back-up system än på någon specifik tekniks egenskaper.

Men även om vi begränsar oss till navigation (och inte också drar in nödrigg, nödroder och liknande) så finns enligt min uppfattning inte en lösning som passar alla. För mig som seglar små båtar med begränsad batterikapacitet är det självklart att ha papperssjökort som reserv. Med andra förutsättningar kan dubblerade GPS-system vara en bättre lösning.

Frågan om lämpligt back-up system är dock enligt min uppfattning helt oberoende av vilken navigationsteknik man skall lära ut i grundläggande navigationsutbildningar.

Det kan däremot finnas andra skäl till varför man i dagens navigationsutbildningar också bör lära sig att också navigera på traditionellt sätt med papperssjökort, passare och linjal m.m., och i så fall göra det i början av utbildningen. Skälet skulle vara att dagens teknik är mer ogenomskinlig och svårare att förstå hur den fungerar, vilket i sin tur kan leda till en bristande förståelse för hur den kan och bör användas. Jag har t.ex. stött på grundläggande utbildningar i statistik där studenterna inledningsvis får räkna med papper och penna och enkla räknedosor som bara har de fyra grundläggande räknesätten, för att de skall få en djupare förståelse för vad de gör när de sedan sitter framför datorerna och knappar in värden i statistikpaketen.

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Skrämmande Artikel!

Inlägg av andgustav » tis 26 sep 2017, 07:41

Det som är viktigt är man blir aldrig fullärd. Köper en del av teknik men när jag låg i flottan fick vi lära oss att det första som slås ut är elektroniken idag har vi en helt annan teknik men vi ska klart för att det är inte säkert vi kan lita på GPS utan vi måste vad vi är på sjön hålla koll på grynor och skär. Håller helt med att Båtutbildningarna kan börja med pappersjökort, passare och transportör sedan gå över GPS:er. Innan avfärd måste planera kursen ordentligt och följa kursen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skrämmande Artikel!

Inlägg av Anders S » tis 26 sep 2017, 08:54

Det här är ju inte ett problem för oss "gamla seglare", som i de flesta fall lärt det "gamla sättet" i vår ungdom. Här är snarare Nils D:s reflektion värdefull, har man lärt in de nya metoderna och verktygen på ett relevant sätt?

Men en enkel och verkningsfull metod, som fungerar i de flesta fall är att spela igenom felmöjligheterna, med de troligaste fallen först. Lider man (som jag) av svårartad nav-prylhysteri är det ju bara att skapa en lista som börjar med att "strömmen tar slut" och slutar med att "Trump stänger av GPS-systemet, för nu är det krig på riktigt" (man kan notera att detta inte inträffat hittills i de konflikter där USA varit inblandat).

Då finner man att en ask batterier till den gamla bärbara GPS:en och ett sjökort att plotta i räcker långt (vet man hur man sätter av lat och long i kortet?), och en styrkompass (som man kan syfta från så länge båten går att styra) räcker ju till det mesta - men MAN MÅSTE VETA HUR MAN GÖR.

Vet man hur fort båten går om loggen inte fungerar? Har man en klocka som fungerar, med sekundvisare ? Kan man räkna sekunder något så när utan klocka? Vet man hur en spottlogg fungerar? (när man inte orkar spotta mer, det går rätt fort, har man en tidning att göra papperstussar av?)

Men det är också en fråga om ansvar, för sig själv och andra. Det KAN ju vara så att man i vardagen förlitar sig på att "allt fungerar" och så ringer man vaktmästaren, bilbärgaren, konsulten etc etc då något inträffar. Så kan man tänka också till sjöss. Men hur kul är det?
Anders S

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Skrämmande Artikel!

Inlägg av andgustav » fre 06 okt 2017, 11:00

Att vi gamla seglare är konservativa när det gäller modern teknik kan ju diskuteras helt är ett satellitnavigering är här kommer att stanna. Men det gäller att lära sig det ordentligt och inte ha någon övertro på GPS:er. Innan man ger sig ut på en långsegling behöver man naturligtvis och då bör man lägger ut kursen på både GPS samt papperssjökort. Om utvecklingen går som det går är papperskort ett minne blott och då är tekniken mycket säkrare. När vi kör bil idag och ska långt använder vi inte papperskartor utan ställer in GPS:en.

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Skrämmande Artikel!

Inlägg av andgustav » sön 08 okt 2017, 08:41

Tror inte att någon av oss ger sig ut för att segla om kriget kommer!
http://cornucopia.cornubot.se/2017/10/r ... r.html?m=1

Skriv svar