Birdie24 vs. HR Misil II

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 04 jul 2005, 16:28

Om du stryker \"massor\", och sedan reserverar dig för olika varv (det är skillnad på Hanssons lada i januari, Fiberman och Porali, om man säger så...) kan jag hålla med. Men det finns inte så förfärligt många som matchar HR då det gäller kvalitet.

Det går säkert att bedöma finishen ganska lätt, och många hemmasnickrare lyckas bra med snickerierna, men kvalitet är så mycket mer och går djupare (f'låt vitsen...)
Anders S

Robin

När det gäller kvalitén på varvsbyggda vs. hemmabyggda båtar

Inlägg av Robin » tis 05 jul 2005, 17:15

Så är det väl lite som så att folk tror att yrkesmän är så himla mycket bättre, och att allt de(vi) gör är mycket bättre och rätt och ritkigt. Tyvärr är det inte så alla gånger. Men även HR lever lite på sina vackra snickerier, det betyder faktist inte alls att de sitter fast som de ska eller att skrovet är rätt plastat bara för att inredningen är snygg.

Som varandes utbildad och nu yrkesaktiv båtbyggare så vet jag precis hur mycket det fuskas i branchen, det absolut viktigaste är att det går fort, inte att det blir rätt, det är inte så jävla noga alla gånger skall ni veta. Jag jobbar för ett varv som specialbygger allt från pluggar och formar till hela båtar, vi försöker hålla kvalitén så hög vi kan, men det är ändå så att vi bara lägger den tiden som kunden betalar för, vilken sällan räcker, och så är det för alla. Inte sagt att det blir dåligt, bara inte så bra som det kunde(borde) bli.

Vi har precis sett ett skräckexempel på att en del varvsbyggda båtar är rätt dåliga, vi håller nämligen på att byter hela motorrummet, motorer, drivning och större delen av den akterliga delen av undervattnensskrovet på en helt ny båt. inte för att det har gått sönder, utan för att båten nästan skakar sönder om man kopplar in drivningen:) Det är något allvarligt fel på båten, ingen vet vad, de har testats en jäkla massa, men nu bestämmdes det att hela skiten skall ut och båten skall få IPS istället:) så vi blir först i Norden förut Penta med att installera ett sådant system:) Lite kul.

Men den båten, säger inte vilket varv, bara att det är ett välrenomerat svenskt motorbåtsvarv som har hållt på ett tag, den består nästan bara av spackel!! På några ställen i bottenpanelerna ligger det gelcoat, ytmatta, sen typ 20mm spackel och några mm huggen matta på det, sidorna på motorbalkarna var ca 3mm, huggen matta!! och det o båt på 10 ton med nästan 800 hk!!! illa!!!

Men det jag vill komma till är att en någorlunda kunnig hemmabyggare nästan garanterat bygger en bättre båt än vad de flesta varv gör! Om inte annat så av anledningen att han själv skall använda båten och att han inte har någon direkt tidspress.
men visst finns det självklart dåliga hemmabyggen. Men det beror ju mycket vad man räknar som bra, och vad man tycker är viktigt att det är bra utfört på båten, eller hur?
Bara för att en båt håller för att gå på grund i x antal knop så behöver inte det betyda att konstruktionen eller laminatet är bra, det kanske bara är en jäkla massa lager sketen huggen matta i en massa plast, tungt, men det håller. Så bygger de flesta varv, bara seriösa segelbåtsbyggar( då räknas inte Orustvarven, de bygger sommarstugor:) som använder rikigta fibrer och rätt mängd av det:) tyvärr är det ofta så...

Men men, låt er inte förskräckas av detta, de allra flesta varv bygger båtar som håller iaf:) så även så gott som alla hemmabyggare!

ha en bra dag:)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 05 jul 2005, 21:35

När det gäller hem- vs varvsbyggda båtar handlar det mycket riktigt om hur skrovet byggts. Just HR har under många år använt en duktig underleverantör för skroven, och såvitt jag förstår det hela köpte man helt sonika upp företaget för ett antal år sedan.

Skallman köpa en helt hembyggd båt är det bra om man kan få veta litet om hur lokalerna och \"arbetsledningen\" gått till - det finns många båtar som byggts i lador och i helt fel temperaturer, med slipdamm från snickeriavdelningen i plastningslokalerna etc etc.

Givetvis kan man tänka sig att det fuskas bland proffs på massor av sätt, men den stora skillnaden är att proffsens \"lägstanivå\" är mycket högre än en okunnig amatörs. Jag håller gärna med om att en duktig och kunnig amatör kan göra ett utmärkt arbete och att de bästa amatörbyggda båtarna kan vara mycket väl hopsatta. Men för att avgöra om så är fallet måste man vara ungefär lika duktig själv - det är väl enda problemet.
Anders S

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 05 jul 2005, 22:28

Robin skrev
Men den båten, säger inte vilket varv, bara att det är ett välrenomerat svenskt motorbåtsvarv som har hållt på ett tag

Varför vill du inte det?
Det skulle faktiskt bara vara konsumentupplysning

Lasse

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

Inlägg av Kenneth » ons 06 jul 2005, 08:53

Vet inte hur det är med andra båtar men Misil II är riktigt välbyggd. Har även hört att konstruktören skulle ha lovat folk en ny båt om man lyckades köra sönder den. Om det är sant eller inte vågar jag inte svara på men den har överlevt en säsong med mig och det är ett gott tecken :-).

Skriv svar