Splitter: VHF - FM? Åskskydd VHF?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
xyz123
Guldmedlem

Splitter: VHF - FM? Åskskydd VHF?

Inlägg av xyz123 » tis 21 feb 2017, 23:11

Jag har en VHF-antenn nästan uppe i masttoppen.
Jag har också en FM-radio. Men den har inte ngn bra antenn.
1. Fungerar det med en splitter: VHF - FM ?
2. Skulle det fungera även om jag sätter åskskydd närmast antennen
och sen splitter mellan VHF & FM-radio och åskskyddet?
xyz123

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Splitter: VHF - FM? Åskskydd VHF?

Inlägg av Anders S » ons 22 feb 2017, 09:32

Först frågan om "kan man dela antenn":

Problemet här är att din VHF när som helst kan sända och då kan din FM-mottagare skadas (den får en extremt stark signal från VHF:en) och det är inte säkert att den klarar av detta. Att dela mottagarantenn brukar gå rätt bra (med reservation, förstås, att en VHF inte är helt optimal för FM-bandet) men om splittern utlovar en spärr för sändning kan det fungera. Lågpris splitters delar bara signalen, i bästa fall via ett filter. Hur bra mottagningen verkligen blir är mer osäkert.

Här ett exempel - där det framgår att det uppstår förluster och en uppgift att effekttåligheten är 100 W (vi har 25W i våra tillåtna radioapparater): http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... R?id=09930

Sedan, frågan om åskskydd:

Beroende på typ får man mer eller mindre skydd, och skyddet är beroende på tillämpning och installation. Vill du skydda dig (och båten) mot ett åskslag, eller vill du skydda radioanläggningen?

En typisk lösning för att skydda radion finns här: https://www.hjertmans.se/produkter/elek ... f-askskydd och den bygger på ett gasurladdningsrör (ref som "säkring") och en jordledare när gasurladdningsröret ("blixtfällan") löser ut - då dumpas den upptagna energin till jord. När skyddet löser ut för en direktträff har du heller ingen radio förrän du anslutit en reservantenn eller kopplat förbi skyddet - kanske inte då heller.... Däremot gör det en del nytta för induktiva överbelastningar men du får inga garantier, bara en litet bättre chans. Du bör då ha en bra jordpunkt tillgänglig, en stor kopparplatta eller en kölbult. Utan jordledning vinner du inget. Jag avråder från att använda en skrovgenomföring till detta.

Känns det ändå bra att ha en "blixtfälla" i antennledningen (det kan man ju tänka sig ändå) spelar det ingen större roll om du sätter den före antennsplittern. Det viktiga är att du har "blixtfällan" helt nära radioanläggningen, eftersom den då skyddar mot induktion, dvs att blixten inducerar ström/spänning i antennledningen. (Det är så blixten skadar våra telefoner, datorer, tv-apparater etc).

Vill du ha ett bra skydd mot blixtslag i båten gäller andra principer. Här en introduktion: http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtsky ... elbat.html
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 22 feb 2017, 11:27

xyz123 skrev: Jag har också en FM-radio. Men den har inte ngn bra antenn.
Vad är det för radio, vad är det för antenn?
Jag har kört med sådan här till bilstereos som varit monterade i båten, tycker det har funkat bra. Man kan vara lite kreativ och placera den dold bakom ett ryggstöd i salongen eller så, och den kostar inte många tior hos din lokale radiohandlare.
http://www.philips.se/c-p/SWA2200W_10/t ... nn-foer-fm
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 22 feb 2017, 12:21

Peter_K skrev:
xyz123 skrev: Jag har också en FM-radio. Men den har inte ngn bra antenn.
Vad är det för radio, vad är det för antenn?
Jag har kört med sådan här till bilstereos som varit monterade i båten, tycker det har funkat bra. Man kan vara lite kreativ och placera den dold bakom ett ryggstöd i salongen eller så, och den kostar inte många tior hos din lokale radiohandlare.
http://www.philips.se/c-p/SWA2200W_10/t ... nn-foer-fm
Så kan man lösa saken, naturligtvis. Själv har jag lyckats "sådär" med att lägga en vanlig radioantenn under rufftaket och fått anständig mottagning. Men en dipol (ditt förslag) har i så fall litet bättre egenskaper om man inte kan få till ett jordplan. Men sätt den hellre högt i ruffen än under vattenlinjen eller nära den.

Fördelen med den litet mer påkostade splittern (en passiv splitter är mycket billig) är förstås att antennen kommer upp, över kobbar och skär, då man är långt ute (men, samtidigt, kabel- och filterförluster). FM-sändarna är ofta starka och välplacerade, så om man inte är i ren ödemark (= på havet) lär enkla antenner duga rätt bra. Får man mottagning på den vanliga transistorn kommer Peters förslag att att fungera.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » ons 22 feb 2017, 16:10

En fördel med en vanlig bilantenn är dessutom att man kan använda den att rensa självlänsen med när det blir översvämning i sittbrunnen. :-)

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » ons 22 feb 2017, 22:12

Tack för alla svar. Det är alltid intressant att ta del av andras synpunkter. Jag kommer att fundera en gång till innan jag köper något.
Jag har, lyckligtvis, inte några traumatiska erfarenheter av åska. Men vid ett tillfälle slog blixten ner i ett träd som stod vid radhuset jag bodde i. Hela huset skakade kraftigt, mycket kraftigt! Trädet blev en blek skugga av sitt ursprungliga utseende! Det är mycket kraft i en blixt! Åskskyddet blir förmodligen inköpt, släplinorna till vanten köpte jag för flera år sedan. (Men jag måste tillverka en femte släplina.)
xyz123

Skriv svar