Genua från Polen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Runej
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 11:23

Genua från Polen

Inlägg av Runej » ons 17 aug 2016, 12:10

Är det någon som har erfarenhet av polska segel. Kvalitet, reklamation mm?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Genua från Polen

Inlägg av Calle C » ons 17 aug 2016, 14:12

Köpte för många år sedan via Boding från polen
Helt ok
Calle

Se gla ut

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Genua från Polen

Inlägg av HansH » ons 17 aug 2016, 14:57

Mitt gamla storsegel är sytt i Polen (via Boding).
Otroligt fint hantverk! Efter mer än tio år av både kappsegling och cruising så är det bara materialet (segelduken) som gått sönder (pga fladder och UV-strålning). Och den otaftade segelduken är (var) samma som de svenska loften använde.
Sömmar och övriga "hantverksdetaljer" har varit helt felfria.

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Genua från Polen

Inlägg av barry » ons 17 aug 2016, 16:07

Spinnaker från Narwal sails med excellent hantverkskvalitet inhandlad till i år. Något av en chansning, men med halva priset mot Gran och North så provade vi och den har verkligen hållit måttet. Levererat excellent under 1000 sjömils kappsegling (fast då har spinnakern förstås (tyvärr) inte suttit uppe hela tiden...). En S2:a med dimensioner och design efter eget huvud så det loftet gjorde var att mata in måtten i designprogrammet, skära till och sy ihop panelerna. Det gjorde dom med beröm godkänt resultat. Duken är Contenders SK75 (dvs best of breed). Annat än spinnaker skulle jag dock inte våga mig på (för mina behov). Då vill jag ha en duktig svensktalande segelmakare att bolla designidéer med. Men ska man bara ha en crusing-stor eller enkelt rullförsegel så varför inte. Sy kan dom garanterat!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Genua från Polen

Inlägg av Peter_K » ons 17 aug 2016, 17:27

Har köpt storsegel från Narwal via ombud, jättefint. Men "polen" har många företag, finns säkert både bra och skitdåliga segelmakare där som över allt annars.
Alla borde ha skägg

Skriv svar