Skrovgenomföring - täthet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Peter N

Skrovgenomföring - täthet

Inlägg av Peter N » ons 15 jun 2005, 20:54

Hej,

hur kan man undvika följande till nästa år:

jag har precis sjösatt, och upptäcker att lite vatten spirrar in via toautloppet. alltså mellan kranen och skrovgenomföringen, vilket gör att jag inte kan ta ut kranen och täta för gott...

hur kan man täta så att det håller säsongen ut? det handlar om \"fuktighet som känns i fingret\", alltså nån liten droppe kanske var timme eller så, inga mängder. det ser ut som förskruviningen före kranen läcker lite bara.

tack för goda tips, segla lugnt

PN

Peter K
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 23:51
Ort: 08-land
Kontakt:

Inlägg av Peter K » ons 15 jun 2005, 22:10

Tryck på lite 'Ettan' och segla vidare.
Besök gärna http://www.misil1.tk/

Avve
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 26 maj 2005, 07:57

Inlägg av Avve » ons 15 jun 2005, 22:25

Håller med Peter K. Dessutom kan det \"självläka\" genom att vattnet som vill igenom innehåller lite smuts som sätter igen läckan.

Peter N

ettan ????

Inlägg av Peter N » tor 16 jun 2005, 08:35

vad är ettan ???
tack för tipset,
hälsn.
PN

ole

nästa år

Inlägg av ole » tor 16 jun 2005, 09:01

\"hur kan man undvika följande till nästa år\"

Skruva isär - sedan använder du hamp eller Sika som gängtätning när
du skruvar ihop.

(Om du använder Sika så får du värma up det nästa gång du skall ha isär det.)

:roll:

nidelvbo
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 15:15

Re: ettan ????

Inlägg av nidelvbo » tor 16 jun 2005, 09:18

Peter N skrev:vad är ettan ???
tack för tipset,
hälsn.
PN
Saxat från Maringuiden:
--
Läste följande på träbåtssida:

"Under beslag som skall lossas lite oftare och där blymönjekittets pigmentering är ett problem (tex vid fernissade ytor) kan man smälta lite av tjärblandningen Ettan och pensla på och sedan jämna ut detta till en plan bädd med en spackel. Värms spackeln så fastnar ej den rätt trådiga Ettan på bladet. Vill man ha en mindre fast form på Ettan kan man smälta lite av denna och tillsätt lite trätjära och sedan prova om den svalnade blandningen är tillfyllest. Denna blandning är perfekt bakom tex en relingslist av metall enär man erhåller tätning och fungicid effekt i ett. Viktigt är här att efterdra listen efter en stund då den till en början flyter på bädden som långsamt pressas ut resp in i ev håligheter. Att limma en sådan list med Sika skall nog endast tillgripas när ytorna har dålig passform då en demontering av en sådan Sikalimmad list torde bli tålamodsprövande. Dock har gummiblandningar fördelen att ej rinna vid höga temperaturer. Att ta bort Ettan resp blymönjekitt sker enklast genom att sickla bort det grövsta en kall dag och sedan efter att ha värmt med värmepistol torka bort resten med en terpentintrasa".

Jag har aldrig använt det på plastbåt. Någon som testat?

Kan köpas i välsorterade båtaffärer. Bara plåtburken är väl värd priset. Ser ut att vara 100 år gammal etikett.
--
Hälsningar Bosse

\"Utan tvivel är man inte riktigt klok\"
(Tage Danielsson)

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 16 jun 2005, 10:12

Hej

Vad är det för båt?
Var sitter genomföringen?
Går det att kölhala henne?
Hur många gängor är dragna nu?
Kan du lossa ett par varv och få dit locktite samt återdra?

Calle

Peter K
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 23:51
Ort: 08-land
Kontakt:

Inlägg av Peter K » tor 16 jun 2005, 12:16

Besök gärna http://www.misil1.tk/

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 07 apr 2004, 07:04

Koll av genomföring

Inlägg av pellew » tor 16 jun 2005, 12:31

Hej,
Jag bytte genomföring från septiktanken i våras. Eftersom det alltid är
lite oroligt med nya genomföringar gjorde jag så här:
Tog en av träpluggarna som skall användas vid \"plötsliga läckage\" i genomföringar och knackade i den från utsidan.
Jag öppnade kranen till genomföringen.
Därefter hällde jag vatten i toaletten och pumpade upp det i tanken.
Sedan fick det stå så under dagen varefter jag kunde leta läckage i förskruvninger och slanganslutningar. Det enda som inte går att kolla på detta vis är själva \"hålet\" för genomföringen, men med \"gucka\" och
väl åtdragen mutter, skall det mycket till innan det läcker där! :wink:
Hälsn
/Pelle

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 19 jun 2005, 22:05

Om jag förstår det rätt så läcker inte själva genomföringen utan det läcker i gängan mellan genomföring och kran.

Jag använder alltid Loctite 577 för detta ändamål. Det blir garanterat snortätt. 577 är ett anaerobt gängtätningmedel - härdar vid syrebrist. Allt annat fungerar si och så i min mening.

Tyvärr får du nog göra om hela kalaset efter upptagning. Det är svårt att lossa på kranen utan att hela genomföringen snurrar med.

Mvh
Anders

Skriv svar