Storlek på båt vs ybommar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Storlek på båt vs ybommar

Inlägg av stockankare » fre 18 mar 2016, 13:24

Har blivit erbjuden bryggplats med ybommar av kustbostäder i Oxelösund, det är dom som tagit över efter promarina. Platsen dom tycker är lagom för min sunwind 26 7.8x2.60 är 8x3.5m, tänker spontant att det är stort? Och dyrt för en sommarplats, typ 4500kr, dock kanske man kan ligga i över vintern.
vad tycker ni, ska jag försöka få tag på mindre kortare bommar,bredden är ok, då kan jag köpa större båt, dom kortare är ca 6m?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Storlek på båt vs ybommar

Inlägg av marede » fre 18 mar 2016, 14:12

Jag har liknande förhållande på min plats (y-bom ungefär lika långa som båten). Det har det smidiga med sig att man vid tilläggning tidigt kan få på avpassade linor från yttre änden av bommarna (när båten ligger midskepps) som går till mittknapen. Sedan kan man på tomgång framåt i lugn och ro ordna med förtöjningar i fören medan båten ligger "rätt" utan att gå på bryggan. Särdeles praktiskt om vinden ligger på från aktern och man är ensam. Ofta är även flytkraften bättre på längre bommar, har du tur kan du gå på den bredvid båten. Ger även ett bättre skydd från eventuellt klumpiga båtgrannar. :o

Har du ingen ögla (eller möjlighet att eftermontera en) mitt på bommen eller ett par meter från yttre ändan, kanske båten dock hamnar en bit ut om den ska ligga optimalt.
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Storlek på båt vs ybommar

Inlägg av Peter_K » fre 18 mar 2016, 18:14

Jag har min Dixie 27 på åttametersbommar, för att båten skall ligga bra och inte pendla har jag förtöjt fören i öglor i bryggan. Annars var linorna nittio grader från båten, och det blev så stora pendelrörelser när det gick vågor och jag hamnade långt från bryggan.
Alla borde ha skägg

Skriv svar