Långsegling-jorden runt.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
MrT.
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 16 mar 2016, 00:34

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av MrT. » fre 18 mar 2016, 11:11

Anders S skrev:Det finns en lång tråd på det här forumet om en tämligen märklig segling, med två (uppenbarligen) glada amatörer som seglade en (för) stor båt utan att ha en aning om vad som väntade dem. Den tråden är ingen uppbygglig läsning, på ett plan.
Huuuva :o.
Anders S skrev:På ett annat visar den att allt är möjligt, om man har ett öppet sinne och kan anpassa sig (Sök efter "Sun Chaser")
Så är det ju.När reptilhjärnan kickar in, då går man in på overdrive och kommer åt kapaciteter som man inte trodde sig ha. Men även om det förhåller sig så, önskar jag att hålla ett sådant tänkt scenario så lång från mig som det är möjligt. Lite stress ökar kapaciteten, mycket stress kan slå ut en. Jag nöjer mig med lagom mycket spänning.Tanken är ju att detta skall var lite av en långsemester med lite avkoppling emellanåt :mrgreen:.
Anders S skrev:Nu tycker jag att det verkar förståndigare att förbereda sig själv och båten på den här resan på ett litet mer strukturerat sätt, som du ju verkar vara inne på.
Du har förstått det här alldeles rätt !!
Anders S skrev:Jag tycker att du skall tänka såhär:

Det kan ju bli så att resan aldrig blir av - av massor med skäl som inte nödvändigtvis behöver vara ledsamma. Då gäller det att förberedelserna gör mödan värd. Jag tror att du kan finna utbyte i att skaffa en båt (storlek, men inte nödvändigtvis typ, Vega) som duger för erfarenhetsuppbyggnad, korta långturer (Vegan har seglats jorden runt, men mest av de som är i "odödlighetsåldern"). Poängen är alla de upplevelser du får medan du tränar - 99 % av dem kommer att vara positiva, alla kommer att vara värdefulla.
Har varit inne på det spåret, du får skrolla upp ett par inlägg.
Anders S skrev:Vad du sedan kommer att bestämma dig för, efter dina första ensamma nätter på havet, dina små nybörjarduster med Sjöberg och Eolus vet ju ingen, kanske inte du heller. Men utan en insikt i vad det handlar om (skepparansvar, krav på omdöme och viktigast av allt, en uppfattning om vad som är jobbigt, tröttande och, framförallt, farligt på riktigt) kan ju din satsning slå alldeles fel.
Du är ju så förståndig så jag nästan gör vågen här hemmavid. Man säger att det man kallar erfarenhet, är en omskrivning av de misstag man gjort tidigare i livet. Om det är sant, låter jag vara osagt, men jag har en himla massa erfarenheter :lol:.
Anders S skrev:Så skaffa dig en billig båt och börja bygg erfarenhet. Vart den erfarenheten sedan leder dig får du (vi?) se.
Har varit inne på det tidigare i tråden. Om du orkar bemöda dig med att läsa tråden från början, så kommer du nog att få en bättre förståelse för hur jag tänker och resonerar inför detta äventyr, det största jag någonsin kommer att ge mig i kast med, om man bortser från att bara vara i livet, är ett äventyr i sig.

MrT.
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 16 mar 2016, 00:34

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av MrT. » fre 18 mar 2016, 12:06

Gaidin skrev:"Hårt väder till havs" är en riktigt bra bok. Efter att jag läst den blev jag sugen på att prova lite hårt väder så jag och en kompis korsade Vättern för att fiska kräftor i min Möre 30 i vindar på ca 17-22m/s. Inte storm men man får lite känsla för hur det är i lite hårdare väder, Vättern är ganska yxig när det blåser SV. Min kompis följde inte med för att hämta kräftorna dagen efter, han var nog fortfarande sjösjuk :-)
Jösses, du var mig en modig en :o. Jag tror att jag också kommer att investera i ett ex. av boken, för att i möjligaste mån göra det begripligt för mig, hur jag bör agera om jag hamnar i hårt väder. men det kanske brakar loss i brallan i vart fall som helst, vad vet jag. Jag är def. ingen daredevil.

Planen är naturligtvis att undvika hårt väder så långt det är möjligt, men väderväxlingarna rår man inte över. Risken är att det brakar loss i brallan om man (jag) hamnar i hårt väder, oförberedd.
Gaidin skrev:Det blir nog inte Göteborg i sommar, inte med båt i alla fall. Jag blir kvar i Vättern detta året.
Det är lugnt, jag skrev det mest på skoj, faktiskt. Men hade du sagt att du skulle komma förbi Blöteborg, så :mrgreen:.
Gaidin skrev:Jag köpte min första båt för ca 10 år sedan, en snipa (BM77). Efter ett par år bytte jag till en liten segelbåt, min Primvent 21. Jag hade aldrig satt min fot i en segelbåt innan dess. Efter sjösättning och påmastning googlade jag lite och hittade någon trevlig sida från Båtnytt som med lite bilder som beskrev vinklar mot vinden och annat. Det räckte för mig tyckte jag. Jag åkte ut till båten för att sätta upp segel på masten men det bara krånglade. Seglet var ju längre än masten?!? Så blir det om man försöker hissa Genuan där storseglet skall vara. :-)
Det var riktigt roligt faktiskt. Hade du några som bevittnade spektaklet ,eller slapp du det :lol: :mrgreen: ? Vad är en Genua ? Skojar bara, jag vet vad en Genua är !! Om inte annat så frågar jag Google, hen vet vad en Genua är :lol: :wink:.
Gaidin skrev:Efter några försök till gav jag mig ut i lätt vind och seglade!!! Åt alla håll!!! Det bara fungerade!
Kan berätta för dig (och alla andra) om ett scenario som utspelade sig för ~25 år sedan på Koh Samui, Thailand.

Var på resande fot med min dåvarande sambo och vi befann oss på Koh Samui vid tillfället. Dom hade små segelbåtar där, som man kunde hyra och jag ville naturligtvis ut i en sådan. Min sambo frågade om jag visste hur man hanterar en segelbåt, och jag svarade javisst, inga problem (eller något i den stilen) :mrgreen:. Sanningen är att jag hade inte en susning om vad jag sysslade med :lol: :lol: :lol:!!

Vi kom ut med båten och åkte fram och tillbaka ett par gånger, innan ägaren förbarmade sig med oss och kom ut och hämtade in oss, slokörad som jag var. Ut kom vi, men inte tusan visste jag hur vi skulle göra för att komma in till stranden igen. Innan ägaren kom ut och förbarmade sig över oss, hade min sambo lyckats falla överbord i samband med att hon skulle ta tag i en tamp eller hur det nu var.

Det hela utvecklade sig så, att hon lyckades hugga tag i aktern på den här väldigt lilla båten, samtidigt som vi (jag) fick bra med vind i seglet, så hon surfade på ytan samtidigt som hon hängde i aktern och skrek om att jag skulle få henne in i båten igen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Ja jösses, det måste varit en syn för gudar !! Jag skrattar gott åt detta minne i detta nu.

Jag lyckades få i henne i båten igen och hon var inte på gott humör efter den erfarenheten, kan man väl lugnt säga. Hon ville att jag skulle styra in till strand, men som jag redan nämnt, så lyckades jag inte med det, utan ägaren (som sannolikt beskådat skådespelet) kom ut och hjälpte oss in. Behöver jag nämna att min dåvarande sambo inte var sugen på att följa med mig igen, på någon romantisk seglats !? Så, mina damer och herrar, med den erfarenheten i ryggen, tar vi inga chanser :mrgreen:.
Gaidin skrev:Efter ytterligare ett par år blev det en halvtonnare, Möre 30 och efter ytterligare några år köpte jag min Najad 343 som jag nog tycker duger utmärkt att ta sig ett par varv runt jorden och sedan tillbaka igen...

Så jag har inte ett helt livs erfarenheter om detta, men är man intresserad lär man sig
Så är det ju. Kan som en (dålig) jämförelse nämna när jag för första gången skulle sätta mig i förarhytten bakom ratten på en buss. Bussen var 14 1/5 meter lång, och jag hade precis innan (~6 månader) fått körkort för bil. Minns att min tanke var att hur ända in i aftonsången skall jag till att fixa detta ? Idag rattar jag en buss som om det vore en personbil, även om den är 24 meter lång.

Men vägen dit var lång och inte spikrak, om man säger så :mrgreen:.
Gaidin skrev:Att segla är busenkelt.
Yada, yaaadaa, busenkelt var ordet :lol: !!
Gaidin skrev:Att segla fortare än alla andra är en utmaning men jag har aldrig brytt mig om att ha bråttom. Jag seglar bara när jag är ledig.
Helt och hållet min inställning. Jag har ingen bråttom och jag undviker stress i det längsta. För mig är att segla synonymt med att koppla av och njuta.

Att tävlingssegla intresserar mig inte det minsta, men däremot kan det vara roligt om man får lite vind i seglet, s a s. Det ser lite skrämmande, men samtidigt spännande ut, när man ser de bilder på båtar som ligger halvvägs ner i vattnet ,med seglet spänt som ett trumskinn.

Så länge man har kontroll och vet vad man gör ( och inte minst, är medveten om sina egna begränsningar) så tycker jag det verkar häftigt :D.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av nilsnobbing » sön 20 mar 2016, 22:43

Hej!

Några tankar från mig.

Båt: så liten som du kan acceptera är mitt tips. Nu när våren kommer finns alla chanser att kika på olika båtar som är till salu. Titta på en 8-meters, 9-meters, 10-meters... Hur känns det? För liten? Behövs verkligen en så stor? Människan är anpassningsbar. På öppet hav gör det nog detsamma för tryggheten, det handlar enbart om komfort. Men betänk att komfort kan ses på olika sätt. Är det t ex komfortabelt att slita och spara pengar flera år extra för att båten ska vara en meter längre? Är det komfort? Och allt blir dyrare med större båt, som redan påpekats.

Utrustning: Eftersom du, som mig, inte riktigt är född i en hylsnyckelsats kan man fundera över den gamla fina klyschan: Det som inte finns ombord kostar inga pengar och går heller inte sönder. Dåligt tekniskt självförtroende skapar oro över de prylar man innerst inne inte förstår sig på. Nu förstår jag att du vill ha en viss standard, men gör inte valet oreflekterat. Jag har läst mycket om långseglare och trenden är tydlig; ju mer grejer ombord de har desto mer jagar de reservdelar under sin "semestertid" i hamn. Keep it simple stupid! (Ännu en fin klyscha!)

Böcker: Flitigt läsa gör dig klok, därför läs varenda bok! Läs om fattiga ungdomar som lever loppan på en Vega, läs om bankchefer vars fallskärmar drar stora dyra båtar runt klotet, läs om hippies, hemmabyggare, rekordjägare, Svenssonseglare. Vilket tilltalar dig? Vad vill du med resan? Vilket av det seglarna i böckerna upplever vill du vara med om själv? Hur påverkar det valet av båt? Valet av resmål, varför ska du runt jorden?

Asien: är säkert trevligt. En sådan resa kostar pengar. Kan du inte styra om slantarna till en, alla fall delvis, seglingsrelaterad resa? Häng med Lars Hässler eller någon liknande snubbe? Som paying crew får man ju både utbildning (om man håller sig framme), erfarenhet OCH och schysst resa.

Till sist, klart du kan! Varför inte, liksom, andra kan ju! :-)

Lycka till!

Kpt Nils Nobbing

MrT.
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 16 mar 2016, 00:34

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av MrT. » mån 21 mar 2016, 13:16

nilsnobbing skrev:Hej!

Några tankar från mig.

Båt: så liten som du kan acceptera är mitt tips. Nu när våren kommer finns alla chanser att kika på olika båtar som är till salu. Titta på en 8-meters, 9-meters, 10-meters... Hur känns det? För liten? Behövs verkligen en så stor? Människan är anpassningsbar. På öppet hav gör det nog detsamma för tryggheten, det handlar enbart om komfort. Men betänk att komfort kan ses på olika sätt. Är det t ex komfortabelt att slita och spara pengar flera år extra för att båten ska vara en meter längre? Är det komfort? Och allt blir dyrare med större båt, som redan påpekats.
Hej hej, och tack för att du delar med dig av dina tankar och reflektioner.

Hmm, du ställer onekligen intressanta och viktiga frågor. Jag är böjd att hålla med dig om att på det öppna havet är storleken på båten nog mer en fråga om komfort än om säkerhet. Inte ens riktigt stora skepp går säkra om vind och vatten får råda som det vill (och det får det som bekant, för det mesta).

För att svara på frågan om det är komfort att slita som en hund, för att få en eller två meter längre båt, och det faktum att en större båt kostar mer, får mitt svar bli som följer;

Jag är ganska van vid att leva på (i svenska mått mätt) ganska små medel. Att jobba hårt och spara pengar är därför inte en jättestor uppoffring för mig. Dessutom ser jag långsiktigt och det är målet som är drivfjädern för mig. Jag tänker så här; Om prognosen i det orange kuvertet stämmer, kommer jag att få leva mitt liv som en riktig fattigpensionär(nåja)om jag går i pension vid 65 års ålder.

Innan jag kom på den här tanken om att köpa en båt, hade jag planer på att jobba till 70, och på så sätt få en signifikant bättre nettopension, än om jag går vid 65.

Men, vad skall jag med en massa pengar till ? Mig veterligen har svepningen inga fickor, och istället för att jobba till 70, kan jag jobba till 65, köpa en båt, och (ev.) säga upp lägenheten och göra mig av med de (få) tillhörigheter som jag inte vill ha, eller behöver, och kasta ankar för gott. Det är dessa tankar som surrar i mitt huvud, men för att ta steget fullt ut och göra mig av med lägenhet och allt som jag inte behöver (eller får plats med) i båten, det kräver noggrant övervägande, för det är verkligen att kliva ut i det okända. Pensionen trillar ju in på kontot per automatik, och jag tror man får mer för pengarna utomlands (med vissa undantag, förvisso) än i Sverige. Dessutom finns det inte så mycket att spendera pengarna på, när man befinner sig mitt i Atlanten, eller hur :wink: ?

Men än är det långt till pension, så jag hinner tänka igenom ett sådant beslut ordentligt, innan jag fattar ett def. beslut. Därav också anledningen till att jag inte vill ha en för liten båt. I min ungdom, kunde jag leva ganska spartanskt, och jag är angelägen att tro att jag fortfarande gör det (med svenska mått mätt), men med stigande ålder, börjar jag bli bekväm. Därav önskan om en något högre komfort.
nilsnobbing skrev:Utrustning: Eftersom du, som mig, inte riktigt är född i en hylsnyckelsats kan man fundera över den gamla fina klyschan: Det som inte finns ombord kostar inga pengar och går heller inte sönder. Dåligt tekniskt självförtroende skapar oro över de prylar man innerst inne inte förstår sig på. Nu förstår jag att du vill ha en viss standard, men gör inte valet oreflekterat. Jag har läst mycket om långseglare och trenden är tydlig; ju mer grejer ombord de har desto mer jagar de reservdelar under sin "semestertid" i hamn. Keep it simple stupid! (Ännu en fin klyscha!)
Och vad innebär det att hålla det enkelt ? Ingen GPS, VHF, radar, motor eller vad ? Du får nog utveckla resonemanget lite för att jag skall förstå vad du avser med att hålla saker så enkelt som möjligt.
nilsnobbing skrev:Böcker: Flitigt läsa gör dig klok, därför läs varenda bok! Läs om fattiga ungdomar som lever loppan på en Vega, läs om bankchefer vars fallskärmar drar stora dyra båtar runt klotet, läs om hippies, hemmabyggare, rekordjägare, Svenssonseglare. Vilket tilltalar dig? Vad vill du med resan? Vilket av det seglarna i böckerna upplever vill du vara med om själv? Hur påverkar det valet av båt? Valet av resmål, varför ska du runt jorden?
Absolut, jag måste läsa böcker, men jag behöver nog inte läsa om vad andra har för beslutsunderlag för att dom vill ge sig iväg, det vet jag själv. Däremot behöver jag ta del av vad det innebär att segla så länge som det faktiskt handlar om här, så jag kan förbereda mig på vad jag har att vänta mig. Att läsa om ungdomar som lever loppan eller miljardärer som seglar omkring i ett flytande palats, det intresserar mig föga. Jag vet redan varför jag vill ge mig iväg, det räcker för mig. Kom gärna med förslag på lämpliga titlar som jag kan låna på biblioteket och läsa !

På frågan varför jag vill segla jorden runt får mitt svar bli som följer; Om man seglar jorden runt, då har man kommit till vägs ände, det går inte att komma längre, om man inte ger sig ut i rymden, men det är inte aktuellt i mitt fall :wink:. Dessutom finns det en hel värld att uppleva, varför inte passa på medans man har chansen ? Sedan är jag förälskad i känslan av att vara fri och obunden, något som man är på havet, inbillar jag mig, rätt eller fel ?
nilsnobbing skrev:Asien: är säkert trevligt. En sådan resa kostar pengar. Kan du inte styra om slantarna till en, alla fall delvis, seglingsrelaterad resa? Häng med Lars Hässler eller någon liknande snubbe? Som paying crew får man ju både utbildning (om man håller sig framme), erfarenhet OCH och schysst resa.
Jag hoppas att detta blir den sista gången jag behöver svara på frågor vad det gäller den inplanerade asienresan. När jag väl kommer iväg, kommer jag att ha mycket mer pengar (dubbelt så mycket) än jag planerar att spendera. Detta för att jag resonerar som så, att det är bättre att ha med sig för mycket pengar, än för lite. Men som jag redan nämnt, jag har för avsikt att ha kvar hälften av det totala beloppet med mig hem igen, så om det blir aktuellt med att mönstra på som en betalande besättningsmedlem på en långfärdsbåt, kommer det (troligtvis) att finnas medel till det också.
nilsnobbing skrev:Till sist, klart du kan! Varför inte, liksom, andra kan ju! :-)
Absolut, mot det argumentet har jag inget att sätta emot !
nilsnobbing skrev:Lycka till!

Kpt Nils Nobbing
Tusen tack (och välkommen åter), med dina reflektioner och funderingar .

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av nilsnobbing » mån 21 mar 2016, 15:24

Hej igen!

Det är förstås personliga preferenser som avgör både storlek på båt och utrustningsnivå. Alla har olika behov och önskemål, så det är svårt att ge någon råd som man inte känner. Inte minst, ska erkännas, eftersom min erfarenhet av långsegling endast kommer från läsfåtöljen.

Jag gillar enkla saker som inte går sönder, och som jag vet hur man lagar. Möjligen är jag åt det extrema hållet på ett ganska vardagligt sätt, men min hittills bekvämaste båt, en 31-fotare, saknade toalett, kyl, värmare, ståhöjd som exempel. Jag saknade inget av detta. För stunden är jag båtlös men siktar på en mindre, öppen båt för att renodla seglingen, naturkontakten och avslappningen. Saker som jag kommit fram till är det viktiga med seglingen för mig.

Det är inte så tokigt att fundera över målet med resan. Att segla jorden runt, som mål betraktat, är ganska torftigt egentligen. En geografisk och matematisk övning som mäts i grader, distansminuter och dygn. Det intressanta med jordenruntseglingen är ju vad man söker, inom sig eller längs havets alla spännande kanter. Vilket är målet betraktat ur den synvinkeln? Jag tror resan lättare blir en succé om man funderar över sådana saker. Sen är ju jorden runt givet på något sätt, som ett av de största äventyren, men man ju fylla det på olika sätt.

Jag och min då nyfunna fru seglade norrut från Stockholm med målet att runda Bottenviken. Vi hade motigt och kallt, kryss och inblåsta dagar, och till slut satt vi i båten på vår tvåmånaderssemester över att vi inte skulle hinna. Då slog det oss, vem fan bryr sig om vi rundar Bottenviken? Hur förändras något av det? Brann vi för att se den Finska kusten? Nope. Så vi slopade helt det geografiska målet som förblindat oss, och vips blev semestern mer njutbar (men fortfarande tyvärr kall...). Det slutade med att vi vänder söderut igen när vi hade 20-30 distans kvar till Töre (nordligaste punkten) för att vi helt enkelt kände för det. Vissa har tyckt det var konstigt att vi inte "plockade" det landmärket när vi ändå var där, men vi var befriade från dylik geografiska mål. Hade vi nått den insikten redan från början hade vi inte "förlorat" tre veckor, jagandes efter distansminuter. Vi hade inte gjort hemläxan ordentligt innan vi for.

Böcker finns så många att det är svårt att tipsa om. Men jag tror man har mest att lära av extremerna. Det behöver inte betyda att man har ambitionen att ta efter dem, men de har ofta gjort sina val med eftertanke.

Lite flummigt kanske.... :-)

Jag har lagt ner min långseglardröm. Hälsan sätter hinder i vägen, i alla fall för jordenruntseglatser. Jag får mitt från naturen, på vatten, i skogen. Men nya vyer är ett måste.

All the best!

Nils Nobbing

MrT.
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 16 mar 2016, 00:34

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av MrT. » fre 25 mar 2016, 15:39

nilsnobbing skrev: Det är förstås personliga preferenser som avgör både storlek på båt och utrustningsnivå (//). Jag gillar enkla saker som inte går sönder, och som jag vet hur man lagar. Möjligen är jag åt det extrema hållet på ett ganska vardagligt sätt, men min hittills bekvämaste båt, en 31-fotare, saknade toalett, kyl, värmare, ståhöjd som exempel. Jag saknade inget av detta.
Hej igen, nu är jag tebax !

Har full förståelse för ditt resonemang och jag tror att jag skulle kunna klara mig utan dusch och toalett. Ute på havet lär det inte saknas vatten att skölja av sig i och tömma kroppen på slaggprodukter torde inte heller utgöra något stort problem, även om man inte skall bidra till övergödning av havet, med de återkommande algblomningarna som följd.

Sedan tänker jag så här: Båten kommer/skall utgöra min fasta punkt i tillvaron över (o)överskådlig tid (är det tänkt) och utifrån det perspektivet vill jag gärna ha lite komfort.

Utan värme kan jag inte tänka mig att vara, då jag inte gillar att frysa. Bara för att det finns tillgängligt, innebär det inte att det kommer att användas (om omständigheterna inte kräver det) och om det inte används, är också risken att det går sönder, betydligt (?) mindre
nilsnobbing skrev:Det är inte så tokigt att fundera över målet med resan. Att segla jorden runt, som mål betraktat, är ganska torftigt egentligen. En geografisk och matematisk övning som mäts i grader, distansminuter och dygn. Det intressanta med jordenruntseglingen är ju vad man söker, inom sig eller längs havets alla spännande kanter. Vilket är målet betraktat ur den synvinkeln? Jag tror resan lättare blir en succé om man funderar över sådana saker. Sen är ju jorden runt givet på något sätt, som ett av de största äventyren, men man ju fylla det på olika sätt.
Naturligtvis, jag ber om ursäkt med att jag varit otydlig med vad jag avser med begreppet Jorden-runt-segling, jag skall förtydliga mig.

Målet är resan, när det målet nåtts, är resan målet. Jag har inte för avsikt att segla jorden runt per definition, utan naturligtvis kommer jag att ankra upp och stanna kvar i kortare eller längre perioder på olika platser, om jag finner det njutbart. När jag väl tröttnat, blir det till att lätta ankar och ge sig iväg till nya destinationer.

Om, eller huruvida, jag når jorden runt eller icke, det står skrivet i stjärnorna, men det ärr egentligen inte det som är viktigt. Vad som är viktigt är att komma iväg och upptäcka nya platser och att njuta av livet så gott det låter sig göras under de rådande omständigheterna. Som du redan varit inne på, är resan inte bara en resa i tid/rums planet, utan lika mycket (och inte minst lika viktigt) en resa i mitt inre ,oändliga universum.
nilsnobbing skrev:Böcker finns så många att det är svårt att tipsa om. Men jag tror man har mest att lära av extremerna. Det behöver inte betyda att man har ambitionen att ta efter dem, men de har ofta gjort sina val med eftertanke.

Lite flummigt kanske.... :-)
Hmm, jag (tror) mig förstå vad du avser och som jag varit inne på tidigare, så har jag läst några böcker skrivna av Sven Yrvind (f.d Lundin). Även om det var längesedan och jag inte har så mycket minne av vad han berättade i sina böcker, kan jag här konstatera att hans sätt att segla på intet sätt tilltalar mig. Båten i hans senaste projekt som han tänkt att segla till nya Zeeland med, påminner mig mest om en flytande likkista. Lite väl spartanskt för min del, om man säger så :lol: :wink: :mrgreen:.

https://sittbrunnenplay.solidtango.com/ ... om-en-ubat
nilsnobbing skrev:Jag får mitt från naturen, på vatten, i skogen. Men nya vyer är ett måste.
Nils Nobbing
Full förståelse för ditt resonemang, jag är inne på samma våglängd. Naturen är oslagbar.

Mvh;
Mr.T

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av KaptenKlant » sön 27 mar 2016, 21:22

" Målet är resan, när det målet nåtts, är resan målet. Jag har inte för avsikt att segla jorden runt per definition, utan naturligtvis kommer jag att ankra upp och stanna kvar i kortare eller längre perioder på olika platser, om jag finner det njutbart. När jag väl tröttnat, blir det till att lätta ankar och ge sig iväg till nya destinationer.

Om, eller huruvida, jag når jorden runt eller icke, det står skrivet i stjärnorna, men det ärr egentligen inte det som är viktigt. Vad som är viktigt är att komma iväg och upptäcka nya platser och att njuta av livet så gott det låter sig göras under de rådande omständigheterna. Som du redan varit inne på, är resan inte bara en resa i tid/rums planet, utan lika mycket (och inte minst lika viktigt) en resa i mitt inre ,oändliga universum."

Mycket fint formulerat! Kunde inte sagt det bättre själv! Lycka till med dina planer. Ett enda gott råd kan jag ge dig, då jag 'lallat runt på världshaven' själv nu i snart 8 år och bara kommit halvvägs geografiskt sett.

Kast loss så snart du bara kan, du vet aldrig vad som väntar. Och i synnerhet- lägg inte flera år på att 'göra båten klar' som så många dessvärre gör, och förfärande ofta aldrig kommer iväg. Båtar och båtitrustning kan du få tag på i princip överallt. Köp em. Båt så snart du kan med de pengar du kan avsätta. Se sen till att segla så mycket som möjligt så att du får erfarenhet och därmed självförtroende och lugn i själen. Efter hand vet du vad du behöver kompletter med. Glöm inte att allt du tar ombord fungerar större delen av tiden som dödvikt, dvs gör båten långsammare, obekvämare och t.o.m. farlig om det går för långt.

Jag har sett alltför många båtar som omsorgsfullt utrustats av sina ägare för den 'Stora Resan' som alltför oft inte blir av, och båten sr att sälja.... Sorgligt men sant, man kan hits ett åar såna fall i snart sagt varje båthamn.

Det svåraste med att segla jorden runt är att kasta loss från hemmahamnen. Bildlikt talat.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av KaptenKlant » sön 27 mar 2016, 21:28

...en sak till. Det stormar faktiskt inte oftare ute i världen än därhemma. Undantaget Södra Oceanen och att vara på rätt ställe unde fel årstid. Faktum är att till sjöss, har vi aldrig haft mer än 30-35 knops vind under 7,5 år och ca 20000nM. Och det bara under korta byar, squalls. Till ankars har vi sett 60 knops vind flera ggr och rejäl ankarutrustning är nog det viktigaste på en långfärdsbåt. Det viktigaste är att båten fAktiskt seglar i väldigt lära vindar, annars måste man ha stooora dieseltankar och det är inte särskilt njutbart att gå för motor dagar i sträck, särskilt inte i tropikerna ! Segla lugnt
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

MrT.
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 16 mar 2016, 00:34

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av MrT. » sön 03 apr 2016, 22:12

KaptenKlant skrev: Mycket fint formulerat! Kunde inte sagt det bättre själv! Lycka till med dina planer. Ett enda gott råd kan jag ge dig, då jag 'lallat runt på världshaven' själv nu i snart 8 år och bara kommit halvvägs geografiskt sett.
Hej hej, nu är jag (återigen) tillbaka efter en tids frånvaro. Roligt att du tyckte om hur jag formulerade mina funderingar inför detta projekt och mina förhoppningar om detsamma. Var rädd för att det skulle låta flummigt, men det kanske det inte gjorde, eller så är det (naturligtvis) så att det är upp till läsaren, hur vederbörande väljer att uttolka mina formuleringar.
KaptenKlant skrev:Kast loss så snart du bara kan, du vet aldrig vad som väntar. Och i synnerhet- lägg inte flera år på att 'göra båten klar' som så många dessvärre gör, och förfärande ofta aldrig kommer iväg. Båtar och båtitrustning kan du få tag på i princip överallt. Köp em. Båt så snart du kan med de pengar du kan avsätta. Se sen till att segla så mycket som möjligt så att du får erfarenhet och därmed självförtroende och lugn i själen. Efter hand vet du vad du behöver kompletter med.
Tackar för tipset, jag har redan berört detta med att planera och köpa båt, för att sedan inte komma iväg. Det är ett scenario som jag gärna ser att jag slipper uppleva, och av den anledningen kommer jag att skynda långsamt.

Jag har också redan nämnt att det kan bli aktuellt med att köpa en båt för att göra det du precis beskriver, och jag citerar:Köp en Båt så snart du kan med de pengar du kan avsätta. Se sen till att segla så mycket som möjligt så att du får erfarenhet och därmed självförtroende och lugn i själen. Efter hand vet du vad du behöver kompletter med, slut citat.

Eftersom jag är en person av en ganska envis natur så kommer det bli aktuellt med att införskaffa en (liten) båt för att göra precis det du beskriver ovan, tidigast om ~ 4 år, av tidigare nämnda anledning.

Eftersom jag har minst tretton (13) år kvar till pension, tror (och hoppas jag) att den tiden skall vara tillräcklig för att utforska om det finns möjligheter (på det personliga planet) att genomföra en sådan här resa. Det innebär att jag kommer att ha ~9 år på mig att köpa en liten båt för att lära mig segla och få någon sorts sjövana, att lära mig nödvändig teoretisk kunskap för att klara av att navigera och hantera en båt i största allmänhet och därefter, om det blir aktuellt, skaffa mig en "stor" båt, (~10 meter) och kasta ankar (för gott ?)

Som jag redan nämnt tidigare i tråden, om jag går all in och köper en "stor" båt, då tänker jag också ge mig av (till nästan vilket pris som helst), så därav krävs det noggranna (nåja, jag skall väl inte gå till överdrift här, det hör till saken att jag är ganska lat av naturen) överväganden och planeringar, innan jag tar steget fullt ut.

Eftersom jag s a s sätter mitt liv på spel, känns det som en god idé att förbereda sig och läsa på/ta del av andras erfarenheter av (lång) segling, innan man sätter sig i en båt , utan att veta vad man ger sig in på. En "liten" båt (för några tusenlappar, om det nu går att få en sådan för de pengarna, så att man kan lära sig att segla och som inte läcker som ett såll samt är utrustad för segling inomskärs och ev, på sikt till lite mer avlägsna distanser) innebär ingen stor ekonomisk förlust, så det kan jag leva med.

Däremot, om jag skulle lägga ~3-400 000 på en båt ( i segelklart skick, för denna typ av segling vi talar om här), då är det en helt annan femma. men, som redan nämnts, dit är det långt, sa kärringen och pekade på månen.

Jag har precis nu i månadsskiftet betalat in årsavgiften till JRSK här i Göteborg och dom kommer att träffas den 6/4, så det blir mitt första deltagande i ett sådant sammanhang. Där tror jag att det finns mycket samlad kunskap att ösa ur, vad det gäller detta ämne. Vi (jag) får väl se var det mynnar ut i, men just nu känner jag lugn och ingen stress, tretton år är lång tid.

Dessutom behöver jag dessa tretton år, för att klara av att dra ihop det kapital som krävs för att finansiera ett sådant här äventyr. Ett annat skäl till varför jag inte vill genomföra detta innan jag går i pension är, att då jag gått i pension, finns det inga plikter som tvingar mig tillbaka till Sverige längre, (läs arbete).
KaptenKlant skrev: Glöm inte att allt du tar ombord fungerar större delen av tiden som dödvikt, dvs gör båten långsammare, obekvämare och t.o.m. farlig om det går för långt.
Precis den typen av information (och oändligt mycket mer) som jag behöver ta del av. Jag kan som tidigare nämnts ingenting om båtar, båtliv eller segling.

Jag kan t ex inte särskilja styrbord och barbord, men jag vet vilket som är för och akter. Inte mycket, men alltid något. Anledningen till varför jag nämner detta, är för att ni som läser skall få en bättre bild om hur lite jag överhuvudtaget vet om båtar, segling och allt som hör därtill.
KaptenKlant skrev:Jag har sett alltför många båtar som omsorgsfullt utrustats av sina ägare för den 'Stora Resan' som alltför oft inte blir av, och båten sr att sälja.... Sorgligt men sant, man kan hits ett åar såna fall i snart sagt varje båthamn.

Det svåraste med att segla jorden runt är att kasta loss från hemmahamnen. Bildlikt talat.
Jo, jag har förstått detta och återigen, jag tänker undvika det scenariot så långt det är möjligt.

MrT.
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 16 mar 2016, 00:34

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av MrT. » mån 04 apr 2016, 11:21

KaptenKlant skrev:...en sak till. Det stormar faktiskt inte oftare ute i världen än därhemma. Undantaget Södra Oceanen och att vara på rätt ställe unde fel årstid. Faktum är att till sjöss, har vi aldrig haft mer än 30-35 knops vind under 7,5 år och ca 20000nM. Och det bara under korta byar, squalls.
Spontant känns det som att vindbyar i 30-35 knop räcker mer än tillfäckligt :o .
KaptenKlant skrev:Till ankars har vi sett 60 knops vind flera ggr och rejäl ankarutrustning är nog det viktigaste på en långfärdsbåt.
Det är noterat.
KaptenKlant skrev:Det viktigaste är att båten fAktiskt seglar i väldigt lära vindar, annars måste man ha stooora dieseltankar och det är inte särskilt njutbart att gå för motor dagar i sträck, särskilt inte i tropikerna !
Det är också noterat. Som jag tidigare nämnt, kommer det att dröja åtskilligt innan det blir aktuellt med att köpa en båt för ändamålet långsegling, så det finns gott om tid att forska i ämnet. Men att gå för maskin är ju inte tanken, s a s.
KaptenKlant skrev:Segla lugnt
Tack, det skall jag göra, när (om) jag väl kommer iväg !!

Skriv svar