Hantera liten vs stor båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Hantera liten vs stor båt

Inlägg av thomask » fre 25 dec 2015, 17:56

Har tänkt köpa ny båt under året som kommer, (Hoppas jag) Vi hade 26 fot på båten som var.
Jag seglar och hanterar allt på båten till 90% själv, Och 26an kände jag verkligen att jag hade i min hand.
Nästan alltid. Problemen var oftast när man skulle angöra i starka vindar i diverse hamnar med sidvindar.

Nästa båt vill jag väldigt gärna ha större, typ 31 fot eller så, för att vara exakt.
Är en båt på runt 30 fot mer problem att hantera, eller är det samma sak? ( typ storleken har ingen betydelse)
Mer vindfång kan jag tänka mig, men samtidigt mer vikt under.

Vilket som
/Thomas

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hantera liten vs stor båt

Inlägg av Peter_K » fre 25 dec 2015, 18:24

Naturligtvis beror det på båten - men jag gick från 24 fot till 27 fot, och det blev helt klart mer båt att hantera. De fördelar som jag fick kan jag bara tillskriva modellen på båt (bl a en bättre kölprofil så jag fick mindre avdrift av sidovindar).
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Hantera liten vs stor båt

Inlägg av Besqua » lör 26 dec 2015, 12:20

Vi gick tidigare från en 26 till 30 fotare och allt blev lättare, men det säger mer om den tidigare båten än om den större, så det är mycket att ta med i bedömningen, fördelar med en större kan vara rymligare sittbrunn, mer vikt ger lugnare gång, men jag skulle säga att om du kollar hur den tilltänkta båten är att segla själv och blir nöjd med svaret så kommer det största problemet bli en ökad yta att vårda och större kostnader om ex seglen ska förnyas.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Hantera liten vs stor båt

Inlägg av omega » lör 26 dec 2015, 19:14

Hej
Vi började med en 26 oftare för många år sedan ,allt kändes krångligt i början,sen bytte vi mot en 28 oftare ,lite knivigt var det ibland även då,men sen gick vi upp till en 32 oftare
Helt plötsligt kändes allt lättare ,den låg still vid tilläggning ,motorn svarade bättre på gasen
Mer plats när segel skulle hissas osv ,nu har vi en 35 fotare ,den känns ännu lättare att hantera ,mycket på grund av en lyckad konstruktion och vissa hjälpmedel ,såsom rullmast
Självslående fock osv,o inte för höga friborden dessa blir ett enormt vindfång,tyvärr
//johan

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hantera liten vs stor båt

Inlägg av HansH » tis 29 dec 2015, 12:45

Större båt - större krafter, och vikt...
Tex vid tilläggning så är det stor skillnad att bära av 26 fot och säg strax under två ton båt, och en båt på 31-32 fot som väger minst det dubbla.
Du blir även mer beroende av andra hjälpmedel typ winchar, taljor, motor osv i en större båt.
Expressen som vi hade kunde man utan större problem segla eller tom paddla fram i hamn om utombordaren krånglade. Med 31-fotaren vi har nu så blir det en mycket svårare manöver att segla in till kaj. Större död vikt och segel som inte går att riva lika snabbt gör det till en "spännande" manöver.
Men när allt funkar så är en större båt inga problem att hantera på liten besättning. Handlar mest om att planera manövrar mm

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Hantera liten vs stor båt

Inlägg av Mats Brage » tis 29 dec 2015, 19:02

Hej,

Bytte från en Albin Cirrus till en Athena 34, och senare till en Scanner 391. För min del var hjonet från Cirrus till Athena endast av fördel,låt vara att båten är tyngre men alla andra delar var bättre - kursstabil, "manöverbarhet = svängradie", mindre avdrift mm. Till saken hör då även att motorn var ny i Athenan (Orginalet MD/ bytt mot en starkare Solé) och original i Cirrus (MD5). Friborden på Cirrus var så höga att jag inte kunde paddla den ändå med någon större framgång.

Det stora steget var definitivt att gå från 34 till 39 fot - den skillnaden var mycket större än från 26 till 34, men naturligtvis har det väldigt mycket med båttypen att göra.

Jag gör/gjorde 90% själv på samtliga av båtarna, så jag hade samma utgångspunkt
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Hantera liten vs stor båt

Inlägg av thomask » tis 29 dec 2015, 20:48

Tack för all input!!! Erfarenhet kan man ju inte köpa, men det hjälper att lära av andra som gjort samma sak innan.
Båten jag hade innan hade med höga fribord och relativt lätt, så den drev rätt bra. Nästa båt ska givetvis ha rulle/fall till sittbrunnen + att man ska kunna backa med den. :) mm. (vilket jag inte hade innan) Och det gör ju inte saker lättare att hantera.
Har satt en gräns på ca 9.5 meter pga att sen skenar båtplatsavgifter, Och jag tycker inte att jag behöver mer båt heller. Och i den storleken borde man få en båt som man slipper kröka rygg i. Och kanske plats för diskmaskinen.
När blocket har börjat vakna hoppas jag få kolla lite mer på några objekt.

/Thomas

Skriv svar