Båtbytarfunderingar...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Båtbytarfunderingar...

Inlägg av richardk » ons 22 jul 2015, 20:15

När det är en sommar som i år med mest regn och kyligt väder och bara två veckors semester får man ju göra annat än att vara ute med båten och segla... och då upptäcker jag plötsligt att jag börjar kika på andra båtar och börjar fundera på vad man kanske skulle byta till istället! Är i och för sig väldigt nöjd med nuvarande båt men ser ju att saker som man tidigare kanske inte brytt sig så mycket om börjar får betydelse.. T ex börjar jag sakna en ordentlig toalett, ståhöjd vore inte så dumt, självslående fock vore inte så dumt det heller, en lite kraftigare motor så att jag kan tuffa vidare mot vinden om jag tycker att det börjar blåsa för mycket och jag tycker det är för jobbigt att kryssa ( d v s motorn ska inte bara var en hjälpmotor för att ta sig in/ut ur hamn utan även fungera för transport. Kort sagt, lite mer bekvämlighet! Inser att jag helt enkelt börjar bli äldre och inte har samma ork (eller prioriteringar??) som tidigare i livet. Vill också minska på andelen trä i båten (utvändigt) för att minska på underhåll (även om just den årliga fernissningen hör till årets höjdpunkter. Sliparbetat innan fernissning inte lika roligt längre dock..).

Så, vart går då funderingarna? Har alltid haft två prion när det gäller segelbåt: Ska vara vacker och välseglande. Och i begreppet välseglande lägger jag lika mycket att båten är hyfsat snabb som att den är välbalanserad, lätt på rodret och rör sig behagligt i sjön. Och detta är krav jag inte tänker göra avkall på när det gäller båtval. En båt som jag alltid sneglat på genom åren och sett som lite av en idealbåt är Linjett 33. Har aldrig känts som ett realistiskt alternativ prismässigt men nu har ju priserna rört sig nedåt en del och den börjar kännas som näst intill inom räckhåll. Ser ju vad som begärs för den i annonser men vet inte vad de verkligen går för. Och hur är den att segla ensam? En förutsättning för mig är att kunna hantera den själv. Och vad kan man tänka sig för andra alternativ till Linjetten? Storleksmässigt tror jag att det är mellan 32-34 jag vill landa på. Och inte intresserad att lägga ut mer pengar än vad en Linjett 33:a kan gå på.

Vilda
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 21:15

Re: Båtbytarfunderingar...

Inlägg av Vilda » tor 23 jul 2015, 04:58

Kolla Mamba 33, vi hade en sådan och var mycket nöjda. Tyvärr inte ståhej för mig (som är nästan 1.90) men är man under 1.85 så.

Skriv svar