Fattig luffare över havet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Fattig luffare över havet

Inlägg av odysseus » mån 11 maj 2015, 01:00

Hej! Skulle vilja ha lite input på mina drömmerier.

Jag är en fattig o deprimerad sjukpensionär som tröttnat på soffan men har svårt att resa både av ekonomiska skäl men även fobi att resa själv på vanligt sätt med tex flyg som innebär att du måste passa tider å ta dig till å från stora flygplatser.

Transportera mig själv känns mycket lättare så hur är möjligheterna för att luffa med enklast möjliga flytetyg över havet.

Tänk Heyerdahls vassbåt å vikingaskeppen med enkelt segel å åror. En liten utombordare kunde kanske vara vettig.

Jag tänker inte så mycket på säkerhet här så mycket som möjligheten att ta mig nånstans å slippa dö av leda här i soffan.

Jag har alltså inte råd att köpa ens en segelbåt som de flesta här på forumet skulle anse som billigt.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av Seawolf » mån 11 maj 2015, 08:06

odysseus skrev:Hej! Skulle vilja ha lite input på mina drömmerier.

Jag är en fattig o deprimerad sjukpensionär som tröttnat på soffan men har svårt att resa både av ekonomiska skäl men även fobi att resa själv på vanligt sätt med tex flyg som innebär att du måste passa tider å ta dig till å från stora flygplatser.

Transportera mig själv känns mycket lättare så hur är möjligheterna för att luffa med enklast möjliga flytetyg över havet.

Tänk Heyerdahls vassbåt å vikingaskeppen med enkelt segel å åror. En liten utombordare kunde kanske vara vettig.

Jag tänker inte så mycket på säkerhet här så mycket som möjligheten att ta mig nånstans å slippa dö av leda här i soffan.

Jag har alltså inte råd att köpa ens en segelbåt som de flesta här på forumet skulle anse som billigt.
Numera kan man hitta små segelbåtar som skänks bort. Och att leva billigt på en båt bör gå bra också, så länge man har en båt som kan stå lull i flodmynningar vid ebb, så man slipper hamnavgifter. Fast i ditt fall är väl den största svårigheten att klara av att hantera en båt, eftersom du ju lider av såpass allvarlig sjukdom att du inte ens kan jobba alls.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av odysseus » mån 11 maj 2015, 08:45

Skänks bort?? Menar du att man skulle kunna få nånting sjödugligt som man kan bo på?

Det hade jag aldrig kunna tänka mig. Får försöka kolla upp det.:)

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av Seagull » mån 11 maj 2015, 12:28

Det finns båtar som skänks bort eller är nästan gratis, här är ett exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Havsfid ... ?ca=11&w=3

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med luffa på havet, om du avser att bosätta dig i båten eller "bara" vara ute och kajka omkring i några månader. Jag vet heller inte hur din dröm ser ut, om du tänker dig besöka paradisöar på andra sidan jorden eller om Östersjön räcker som mål?
Man kan leva billigt men det blir trots allt inte helt gratis, vissa platser man besöker kräver oftast någon form av hamnavgift och att leva helt i vildmarken blir svårt -man behöver in till land för att handla mat, bränsle, ladda batterier eller nå´t. Att leva snålt kan dock bli en livsstil så möjligt är det säkert. Jag håller med Seawolf -största utmaningen blir nog att klara båten. Oväder kan man hålla sig ifrån genom att lyssna flitigt på väderprognoser men eftersom vi inte vet dina drömmars mål är det inte helt enkelt att komma med tips. Kanhända det viktigaste för dig är att ha något att pyssla med och få känna glädjen av att ta sig fram med vinden, då behöver heller inte resmålet vara så viktigt.

Lycka till och välkommen ut på sjön.

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av odysseus » mån 11 maj 2015, 16:36

Jag tänker mig definitivt varmare hav. Men jag antar att det är förknippat med en massa praktiska problem för annars skulle väl massor av människor i min sits bara köpa sig en billig skorv å ankra i nån paradisvik för att leva på fisk å skaldjur som du fiskat/harpunerat själv?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 12 maj 2015, 13:12

Härlig tråd ändå! Låna böcker av Åke Mattson, han seglade över stora hav i bla Havsfidra, och beskrev den som "idiotsäker".
Leds du ihjäl hemma så är ju en liten havsgående segelbåt verkligen ett lyft. Att bara lära sig att segla hyfsat (mkt enklare än vad de flesta tror) är verkligen ett lyft för en sorgsen själ. Att bara sitta i båten vid bryggan är fantastiskt! Balsam för själen deluxe. Man kan dels bara sitta där o tänka på ingenting o vila sig, sen kan man i lugn och ro fundera lite på hur riggen fungerar o ev tänka ut nån förbättring man kan göra på båten. O vet man ingenting om sånt är halva nöjet att lära sig via tex Sailguide.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av odysseus » tis 12 maj 2015, 13:52

Tack för det fina svaret. Hittills så har motorcykeln varit det som gett mig min frihetskänsla men nu när jag fyller 50, inte har något liv å inte kan se hur jag ska överleva ännu en vinter i sverige, så räcker den inte till.

Tankarna på att ta hojen ut i världen grusas fort av att pengarna inte skulle räcka för bensin, boende å mat. Å när jag nu fattat att jag kan få en fungerande båt med rum att sova i för samma peng som ett par nya mc-däck så låter ju allt annat vansinnigt.

Vill gärna ha mer tips på hur min Robinsondröm om att ankra i en söderhavsvik å kunna vara i stort sett självförsörjande kunde fungera.

Finns det lagar mot att bo i en havsvik? Var skulle det kunna fungera bäst?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av Fredrik » tis 12 maj 2015, 14:06

Jag tänker utgå från att du inte är ett s.k. "troll", utan att du faktiskt är seriös i det här. Har du någon seglingserfarenhet alls? Om inte kan det vara bra att börja läsa på om allt från segling, utrustning och lagar och regler i de länder du planerar åka till. Det finns många bra böcker från världsomseglingar att läsa, där man kan få veta mer om alla vedermödor. Via Svenska Kryssarklubben bör du kunna få kontakt med personer som har erfarenhet av att ta sig till Söderhavet och som kan hjälpa dig med utrustning o.s.v.
Kanske det är bättre att du köper din båt i t.ex. Portugal eller Spanien istället för i Sverige, så kapar du ner några månader på din resväg mot varmare trakter. Det torde vara avsevärt billigare att lifta till Spanien än att segla båten dit.

Se till att starta en blogg också, eller håll den här tråden vid liv, så vi kan följa hur det går!
Lycka till!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av Seagull » tis 12 maj 2015, 14:44

Sven Yrvind är/var en mästare på att leva snålt och bohemiskt, han har skrivit flera böcker (ett sätt att försörja sig) och där kan du säkert få många nyttiga tips. Läs också "Och alla sa vi skulle dö" om ett gäng svenska ungdomar som förverkligar sin dröm om segling till varma vatten utan att ha några egentliga pengar, titeln låter värre än vad boken är.
Det enda som jag har lite svårt att se från mitt inrutade svenssonliv är trots allt hur man ska kunna genomföra idén utan i princip någon budget alls. Men jag hoppas innerligt att du får till det och bara det att du börjat tänka dessa tankar är trots allt ett tecken på att du verkligen har en vilja att komma till den där soliga viken i söderhavet. Du kommer att lära dig massor på vägen och plötsligt är inte livet trist längre.

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av odysseus » tis 12 maj 2015, 16:02

Tack för tips! Nej jag är inget 'troll' men jag förstår att jag låter tämligen galen i mångas öron.

Jag är lite i det läget att jag har att välja på att lägga mig ner å dö eller ändra mitt liv drastiskt.

Köpa båt i Portugal istället är ju en tanke men det är ju ändå en kostnad att ta sig landvägen ner med nattrum å mat. Gjorde en sån liftarvända som ung med en vän å känner inte för att göra om det ensam. Hellre skaffar jag båten här, smyger ner mot Portugal å utrustar båten det sista innan jag beslutar hur jag ska fortsätta.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av sangris » tis 12 maj 2015, 18:03

Det här är väl en dröm eller fantasi som många av oss har/eller har haft. De flesta av oss är bekväma eller för fega för att kasta loss och kasta sig ut i ovissheten. Familj, fru/sambo/partner eller andra nära och kära är också ett hinder som många gånger försvårar att genomföra sin dröm. Jag har själv många gånger drömt mig bort till just den lugna viken innanför ett rev på en söderhavs ö. Men jag skulle aldrig få med frugan dit. Har inte ens lyckats få med henne över till Läsö, även om det bara är några timmar från Göteborg. Segla nära land så man helst kan vada iland om något skulle hända, är hennes motto.

Håller med om att Sven Yrvinds böcker är bland de bästa om man vill lära sig fakta, eller varför inte ta kontakt med Herr Yrvind himself? Han om någon, kan nog ge svar på de frågor man har.

Men en annan sak som beskymrar mig är vad som gör dig så besviken på livet i Sverige? Att längta efter värme o sol, det gör nog de flesta av oss, men att fly från bedrövelser tror jag inte är den bästa lösningen. Mellan raderna läser jag om mer än bara en dröm till solen....

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av Lasse L » tis 12 maj 2015, 18:39

I valet mellan StorTriss o Fidran skulle jag välja Fidran som är beprövad på de "stora" haven.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av Fredrik » ons 13 maj 2015, 08:12

Här finns en film att titta på om en person som gjorde en världsomsegling i en Vega (fast jag tycker nog mer att det liknar en Maxi 77):
https://www.youtube.com/watch?v=mr8nQmRDT1A
X-342 SWE 18 "Kexet"

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av odysseus » ons 13 maj 2015, 09:05

Ha ha.. Det var ju en väldigt rolig liten serie..

Nu har jag förstått att den här totala friheten kan naggas i kanten rejält när det krävs anmälning å klarering inför sura å mer eller mindre korrumperade byråkrater vid ankomst till nya kuster. Kan man inte bara luffa runt i en liten båt å hålla sig undan storhamnar å tullkontor?

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: Fattig luffare över havet

Inlägg av Westcoast » ons 13 maj 2015, 09:15

"Guitar Nilsson"; du sammanfattar båtlivet på ett underbart sätt :-)

Odysseus; ett alternativ skulle kunna vara att lära dig segla i svenska farvatten först, annonsera tex på Sailguide att du är intresserad av att följa med på kortare eller längre turer. Efter det kan du börja leta efter egen båt.

/Westcoast

Skriv svar