Vakuumventilsplacering på ett Martec-system i Albin 79

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Christoffer G

Vakuumventilsplacering på ett Martec-system i Albin 79

Inlägg av Christoffer G » ons 01 jun 2005, 17:24

Tänker montera en vakuumventil på mitt ny införskaffade Martec-system, som sitter på en MD5 i en Albin 79.
I VP´s monteringsanvisningar står det att höjdskillnaden mellan ventilen och vattenytan minst måste vara 50 cm, för att förhindra vattenintrång i motorn.
Vid högsta möjliga placering i motorutrymmet i förpiken hamnar ventilen ca 25 cm ovan vattenytan.
Hur har ni andra gjort ????

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 01 jun 2005, 22:55

Mitt tips är helt annorlunda. Skippa Volvos ventil helt och hållet, eller om du redan har deras ventil - modifiera den. Hela idéen med vakumVENTIL är vansklig eftersom:

1. Den skall hålla tätt när motorn går
2. Den skall vara otät när motorn har stannat

Krav 2 är det viktiga kravet (antihävertfunktionen). Krav 1 omöjliggör kontroll av krav 2. Med Volvos lösning - gummimembran och kopparbricka - är det normalt bara en tidsfråga innan membranet kärvar fast och tätar ventilen permanent.

Lösningen är enkel och används av många andra motorfabrikat.

Skaffa ett T-rör och sätt det på högsta punkten på kylvattenslangen. I T-rörets 3:e anslutning sätter du en slang som du drar ut i det fria. Observera att du måste ordna en förminskning i detta röret så att du inte förlorar för mycket kylvatten denna vägen. \"Ut i det fria\" innebär ut genom en skrovsida - tillräckligt högt för att undvika vatteninträngning när du seglar - eller in i sittbrunnen där du tex kan vika ner slangen i en av självlänsarna.

När du kör motorn så skall du ha en liten skvallerstråle i denna slang, det är beviset för att antihävertfunktionen fungerar. När du stänger av motorn så sugs det luft via samma slang, och detta bryter ev hävertverkan omedelbart. Lösningen med T-rör kostar runt 100 kr.

Råkar du redan ha köpt Volvos ventil för en förmögenhet så kan du förbättra den genom att helt enkelt kasta bort gummimembranet och kopparbrickan och köra ventilen \"öppen\". På pipen kopplar du en 5mm-slang som du drar ut i det fria. Volvos ventil har redan en förminskning inbyggd.

Lycka till!

Skriv svar