Börja segla igen fast inte frun vill

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Silverfox
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 20:29

Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av Silverfox » sön 12 apr 2015, 20:58

Hej på er! Jag är ny här på forumet och är 55 år. Jag började segla på kollo och sjöscouterna. Tävlingsseglade då jag var i tonåren och då jag var 25 år stack jag och en polare till Medelhavet på en långsegling. Då jag kom hem från det äventyret träffade jag min fru som jag fortfarande är gift med. Hon var och är inte intresserad av båtliv så det har inte blivit något av det under alla dessa år. Men varje vår så har jag känt en stor längtan tillbaka till seglarlivet och nu så ska jag köpa mig en båt. Jag hoppas så klart att hon ska tycka att det trots allt är okej att följa med på någon lugn tur. Jag vet inte om det funkar men annars får jag segla med polarna i stället. Jag tänkte köpa mig en segelbåt för runt 110.000 -130.000kr och vill ha en stabil båt som hon kan känna sig trygg i. Jag har hittat en Laurinkoster som verkar vara stabil. Vet ni någon mer båt som är säker på sjön och den bör vara på 32-34 fot? Jag vill gärna att den ska funka på långsegling också.

http://www.blocket.se/orebro/Laurinkost ... ?ca=12&w=3

Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av Spikifoten » sön 12 apr 2015, 21:21

Köp en båt med ståhöjd, bekväma kojer och en toalett som går att stänga till. Då ökar nog chansen att frun vill följa med på fler än en resa.
Gärna något som är lätt att styra och "parkera" med också, och som inte är för svårt att kryssa med. Självslående fock är ju toppen om man har lite svårt att se glädjen i att dra i tampar och veva i vinschar i onödan.
Om det blir aktuellt med jordenruntresor så kan du säkert byta båt då.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av matz » mån 13 apr 2015, 05:39

Om hon bara skall följa med nån gång ibland och du gillar att segla så köp något som är roligt att segla med, vill du ha en laurinare ligger det för modligen en bättre ( L28 ) till salu i gtb..mindre "muggig" och med bättre motor då det med laurinare som skärgårdskryssare blir förmodligen förhöjd motorgångstid

Silverfox
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 20:29

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av Silverfox » mån 13 apr 2015, 06:24

Tack för tipset Matz. Ser du den på Blocket den i Göteborg? Hittar inte den. Är det stor skillnad på en 32:a mot en 28:a när det gäller seglaregenskaper? Jag vill ha en som är lite större med tanke på att hon känner sig säkrare i den och att det finns mer utrymme att röra sig i. Jag letar efter en båt som går tryggt och säkert och hur den ser ut är egentligen inte så viktigt. Vill ha en som inte är så sliten. Men jag kanske tänker fel när det gäller storleken, att större är tryggare?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av Anders S » mån 13 apr 2015, 06:43

Två strategier:

a) En båt man kan segla i ensam eller med kompisar, men inte så stor, arbetskrävande och dyrbar att balansen mellan det man gör ensam/med andra och det man har gemensamt blir alldeles fel. Här är den mindre, billigare och lättskötta båten rätt.

b) Att se till att båt- och seglingsintresset kan delas. Här är den stabila, rymliga och lugna, större båten rätt.

Jag tycker personligen att en L32 är en klassisk långfärdsbåt som har stor potential för kunniga och intresserade båtägare som vill segla på havet, men om det är en bra "förstabåt" att presentera segling som en rolig och trivsam livsstil (eller åtminstone OK som semesterbostad i 14 dagar) vet jag inte. Det finns lika rymliga båtar för lika rimliga pengar (en -76:a som inte är uppdaterad (så såg det inte ut) kan kosta en hel del att få i fräscht skick, även om den är strukturellt i ordning. Om den inte är det senare skall man inte ens röra vid dem). Kanske är en modernare båtmodell ett bättre val, även om den blir (nominellt) litet mindre. L32:an är en riktig "bävergrotta" (och skall vara det IMHO) och är inte lika rymlig som sina modernare kompisar runt 32-33 fot.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av AndersGustafsson » mån 13 apr 2015, 06:51

Vill bara understöda argumentet om ståhöjd och bra toalett. Samt naturligtvis att båten är stabil och känns trygg, samt att skepparen inte skriker åt frun :)

Kanske skulle vara idé att skicka frun på "tjejseglarkurs". Många seglarklubbar ordnar sådana.
Senast redigerad av 1 AndersGustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders G

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av oceansailor » mån 13 apr 2015, 07:14

Kan bara hålla med förgående skribenter:

Satsa på komfort (WC, dusch, varmt vatten m.m., ståhöjd, mycket ljus )

Om båten är stabil eller ej spelar inte så stor roll. Blåser det för mkt. gör Du bäst i att ligga i hamn,
och göra den upplevelsen så positiv som möjligt. (restaurang, bio, m.m. eller vad som normalt uppskattas)

När solen skiner igen så kastar ni loss och seglar vidare.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av matz » mån 13 apr 2015, 07:22

Silverfox skrev:Tack för tipset Matz. Ser du den på Blocket den i Göteborg? Hittar inte den. Är det stor skillnad på en 32:a mot en 28:a när det gäller seglaregenskaper? Jag vill ha en som är lite större med tanke på att hon känner sig säkrare i den och att det finns mer utrymme att röra sig i. Jag letar efter en båt som går tryggt och säkert och hur den ser ut är egentligen inte så viktigt. Vill ha en som inte är så sliten. Men jag kanske tänker fel när det gäller storleken, att större är tryggare?
http://www.blocket.se/goteborg/Valutrus ... ?ca=19&w=3

Silverfox
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 20:29

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av Silverfox » mån 13 apr 2015, 07:23

Tack för era åsikter. Mycket värdefulla. Klart jag vill ha bekvämlighet men det känns som att det är lite begränsat när man har en kassa på cirka 120.000 - 130.00kr.

http://www.blocket.se/skaraborg/Elvstro ... 7.htm?aw=1

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av AndersGustafsson » mån 13 apr 2015, 07:34

Du får exempelvis en NF30 (nordisk familjebåt) för de pengarna. Sedan beror ju "ståhöjd" på hur lång fru du har :)
/Anders G

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

mycke båt för pengarna

Inlägg av matz » mån 13 apr 2015, 10:20

dessutom med en dubbelt så stark motor än standard

http://www.blocket.se/stockholm/Accent_ ... ?ca=19&w=2

Silverfox
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 20:29

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av Silverfox » mån 13 apr 2015, 13:18

Jag tror på det ni säger men jag som person har oftast svårt att köpa en sak som jag passar i vid köptillfället. Jag köper oftast (inte kläder dock) saker som jag växer in i. Därför känner jag ett litet motstånd till att köpa en båt som är lagom för mig idag men troligtvis för liten om ett par säsonger. Det kanske är en typisk manligt planering.
Jag känner att jag vill ha en båt som är lite större än 28-30 som jag kan om några år ta en sväng med ner till Medelhavet eller kanske jorden runt i. Känner inte för att köpa en nu och sedan då jag känner henne byta till något annat okänt. Lägger jag runt 120.000kr och har lite till för att rusta upp eller köpa nytt som är slitet. Då vet jag vad jag har.
Sen vet jag att jag ligger lågt med min kassa och får otroligt mycket mer båt och komfort om jag går upp till 250.000kr eller så men så är läget idag då det gälle mina möjligheter.
Jag kanske är ute och reser men sådan är jag.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av sangris » mån 13 apr 2015, 21:11

För min del är jag inte så säker på att du får så mycket mer båt för drygt 100 tusen till, mot vad du tänkt dig.
Jag har också en fru som inte är så förtjust i segling. Det funkar bra om det är fint väder dvs inte blåser o inte gungar (eftersom hon har väldigt lätt för att bli sjösjuk). Problemet är ju att vi kommer ingen vart när det inte blåser och det blir vågor när det blåser, men det känner ni ju alla till....
Många bra råd o tips som skrivits tidigar här. Jag stryker under på alla, men viktig är att man har trevligt ombord. Inte vara någon domderande o skrikande kapten på den stackars frun. Inga långa etapper är min erfarenhet. (Det är som att segla med barn...hehe)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av Seawolf » mån 13 apr 2015, 21:12

Här är något som ligger åt det håll du spanar.
http://www.blocket.se/goteborg/Mariehol ... ?ca=11&w=3

Storlek, budget, stabil, skapligt utrustad. Lättmanövrerad via bogpropeller.

Mycket mer träff än så blir det nog inte.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Silverfox
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 20:29

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av Silverfox » mån 13 apr 2015, 21:24

He he. Nu är ni ett par som har skrivit att vi inte ska skrika åt frun på båten. Är det vanligt?

Hittade vackra Vindö 32 på Blocket.
http://m.blocket.se/goteborg/Vindo_32__ ... ca=11&sa=1

Skriv svar