Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Låst
svensamuel
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 12 mar 2015, 16:52

Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av svensamuel » tor 12 mar 2015, 16:55

Hej alla seglar kamrater!

Just nu håller jag på med min mastersuppsats på Chalmers, Teknisk Design. Jag har sammanställt en liten enkät som undersöker seglares förhållande till olika båtmärken samt ett par frågor som handlar som båtinredningar.

Hade varit väldigt snällt av er om ni kunde ta er 5-7 min av er tid för att hjälpa mig! Vem vet kanske lär du dig något om båtvarumärken under tiden?

Klicka på länken för att ta er till enkäten: https://qtrial2015az...5pgoVvBscTOGssJ

Tack på Förhand

Samuel Nilsson

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av Lasse L » tor 12 mar 2015, 18:39

TUMMEner.jpg
TUMMEner.jpg (5.72 KiB) Visad 6407 gånger
Det skulle underlätta om länken fungerade.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av Peter_K » tor 12 mar 2015, 18:41

Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av Lasse L » tor 12 mar 2015, 19:00

Ja, nu kom jag ut. Tack.
Tyvärr är det båtar vars storlek jag inte seglar längre.
Varför jag "hoppade" flera svar.
http://lasselundell.se/medelhav.html
http://lasselundell.se/windica.html

svensamuel
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 12 mar 2015, 16:52

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av svensamuel » tor 12 mar 2015, 22:55

Ajajaj, det får ju bara inte hända.
Vet inte vad som gick fel, här kommer en länk jag tror jag fungera bättre även ovan också verkar fungera. För att vara på den säkra sidan.

https://qtrial2015az1.az1.qualtrics.com ... vBscTOGssJ

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av paliswe » fre 13 mar 2015, 16:04

Svårt att sätta betyg när skalan går från prisvärd till lyxig, behöver inte vara någon motsättning mellan dessa.
Att sedan sätta betyg på tre inredningar med hjälp av tre ytterst små bilder är inte heller lätt, det kräver att man får kolla var grytskåp och fack och kränghandtag finns.
Sådana undersökningar blir mera lotto än objektiva synpunkter.

svensamuel
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 12 mar 2015, 16:52

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av svensamuel » fre 13 mar 2015, 16:55

paliswe skrev:Svårt att sätta betyg när skalan går från prisvärd till lyxig, behöver inte vara någon motsättning mellan dessa.
Att sedan sätta betyg på tre inredningar med hjälp av tre ytterst små bilder är inte heller lätt, det kräver att man får kolla var grytskåp och fack och kränghandtag finns.
Sådana undersökningar blir mera lotto än objektiva synpunkter.
Det är inte den första enkäten jag skriver mitt liv så givetvis är jag medveten om de trånga sektorerna du påpekar. Viktigt att påpeka att denna här typen av enkäter inte söker efter objektiva synpunkter på samma sätt som andra enkäter gör utan det är betraktarens första tanke och känsla som efterfrågas. Då funkar små bilder strålande! Angående motsatsorden har du en poäng, det är svårt att hitta perfekta motsatsord, i detta fall valde jag prisvärd då jag ansåg det passa bättre än andra ord så som, billig och budget. Har du förslag ett bättre förslag?

Att designa är sällan en mätbar uppgift utan det handlar ofta om att plocka saker och upplevelser som inte alltid är helt uppenbara och är därför inte mätbara på ett subjektivt sätt.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av Nils_D » fre 13 mar 2015, 17:30

(Inser att inlägget nedan kanske ligger på gränsen av vad detta forum skall handla om, men eftersom flera tidigare inlägg handlat om utformningen av denna enkät fortsatte jag på det temat. Du som är ointresserad av detta kan hoppa över det som kommer nedan)

Måste tyvärr hålla med Paliswe om de kritiska synpunkterna, inte minst utformningen av skalan lyxig-prisvärd. Om det inte är den första enkäten du skriver är knappast relevant, liksom ej heller om det är objektiva eller subjektiva synpunkter du är ute efter. Grundläggande principer för utformning av enkätfrågor gäller oavsett detta.

Du frågar efter bättre förslag än lyxig - prisvärd. Det grungläggande problemet med ditt val är att orden inte är självklara motsatspar eftersom de inte rör samma semantiska fält. Alltså bör de inte användas i samma fråga. Den enklaste lösningen är förstås att ha två frågor, en om lyxig och en om prisvärd.

Jag hoppas du har möjlighet att utveckla enkäten inför ditt examensarbete, så du får in data som du kan använda på ett meningsfullt sätt. Lycka till!

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av paliswe » fre 13 mar 2015, 17:49

Prisvärd för mig är att jag får mycket för pengarna.
Lyxigt att det är flott och elegant, kanske lite onödigt ur praktisk synpunkt men ger ett estetiskt mervärde.
Hade varit bättre att sätta dem på två rader och ha en skala 1-5 på varje fråga.

svensamuel
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 12 mar 2015, 16:52

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av svensamuel » fre 13 mar 2015, 19:03

Jag förstår vad ni menar, absolut. Det är ingen tvekan att det kommer skrivas om i diskussionsdelen av den kommande rapporten.

Kul att ni kommer med synpunkter och vill diskutera!

Om jag förklarar mig så här kanske ni förstår min tanke, prisvärd=mycket för pengarna, lyxig=lite för pengarna. Vad som är uppenbart är ju att det inte är den perfekta lösningen då motsatsord inte ska kräva förklaring, lite som att ett skämt är dåligt om man måste förklara det efteråt.

Målet med frågan är att sätta in varumärken i en sk. "perceptual map", med en x-axeln är traditionell-modern och y-axeln prisvärd-lyxig. De olika varumärkena kommer placera sig olika och relationen sinsemellan är det som ger grunden för själva analysen. Även om nu frågan kanske är något vek så har den ställts på samma sätt och kommer därför finnas möjlighet att dra en slutsats, i alla fall i min värld.

Jag får helt enkelt fråga min professor och se vad han har att säga om saken.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av stangen » mån 16 mar 2015, 10:41

svensamuel skrev:Jag förstår vad ni menar, absolut. Det är ingen tvekan att det kommer skrivas om i diskussionsdelen av den kommande rapporten.

Kul att ni kommer med synpunkter och vill diskutera!

Om jag förklarar mig så här kanske ni förstår min tanke, prisvärd=mycket för pengarna, lyxig=lite för pengarna. Vad som är uppenbart är ju att det inte är den perfekta lösningen då motsatsord inte ska kräva förklaring, lite som att ett skämt är dåligt om man måste förklara det efteråt.

Målet med frågan är att sätta in varumärken i en sk. "perceptual map", med en x-axeln är traditionell-modern och y-axeln prisvärd-lyxig. De olika varumärkena kommer placera sig olika och relationen sinsemellan är det som ger grunden för själva analysen. Även om nu frågan kanske är något vek så har den ställts på samma sätt och kommer därför finnas möjlighet att dra en slutsats, i alla fall i min värld.

Jag får helt enkelt fråga min professor och se vad han har att säga om saken.
"Inte min första enkät" - då blir jag nästan rädd...Alltså lektion 1A i utformning av enkäter, frågor och svar etc är att INTE försöka hitta omskrivningar av det man vill få svar på. Alltså, om nu du vill få svar på på frågan "mycket för pengarna" vs "litet för pengarna" är helt enkelt såklart att formulera svarsalternativen på så sätt. Skriv alltså "mycket för pengarna" vs "litet för pengarna" på tex en 5 gradig skala istället för omskrivningar/tolkningar av det du verkligen vill ha svar på.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp till med examensarbete på Chalmers!

Inlägg av Anders S » mån 16 mar 2015, 13:15

Efter att ha gått till enkäten finner jag att den avslutats, varför tråden låses.
Anders S

Låst