konstiga grupper där jag inte har behörighet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av Anders » tis 23 dec 2014, 20:20

Som sagt om man ha det som förr så trycker man på länken "lista aktiva trådar". Då kommer trådarna i åldersordning, precis som förr.

När forumet uppgraderades till ny version (har inget med nya rubrikerna att göra) kom bland annat fördelen att forumet blev responsivt, dvs det anpassar sig till skärmens storlek. Detta gör att forumet nu är väldigt mycket bättre i mobiler och på läsplattor. På datorer är det ingen skillnad mot tidigare. Tyvärr är inte den gamla menyn med valen båtfakta osv responsiv. Därför kan vi inte ha den på forumsidan. Detta kommer dock att åtgärdas under 2015.
MEN! Tryck på "sailguide.com" uppe till vänster så kommer du till ordinarie sailguidesida, tryck därefter på båtfakta. Jag inser att det Innebär ett extra tryck jämfört med tidigare för att komma till båtfakta men jag hoppas det är OK under en övergångsperiod.

Jag vill även passa på att önska alla en riktigt god jul!

Med vänlig hälsning

Anders Längnäs
webmaster

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av thomask » tis 23 dec 2014, 20:32

Inget fel på nytt utseende, man vänjer sig. Och båtfakta har jag hittat igen :)

Men allvarligt! Har testat några olika datorer idag, med olika op och webbläsare. Och det är väldigt krångel att ladda sidan, Sidan svarar inte bland annat. KAN det har något med uppgraderingen att göra??

/Thomas

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av Lasse L » tis 23 dec 2014, 20:33

Jul.jpg
God Jul

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av Anders » tis 23 dec 2014, 20:51

Tack för informationen om att det laddar långsamt för dig thomask.
Jag vill gärna förstå vad det kan bero på och om det går att åtgärda.
Jag har testat med olika datorer här hemma och även testat med jobbdatorn på jobbet och märker ingen skillnad mot tidigare.

Är det bara forumet som laddar långsammare än tidigare? Övriga sailguide har inte uppgraderats alls än.
Däremot har såväl forumet som övriga sailguide bytt webhotell, fast till ett bättre än tidigare. Hoppas inte det är det som är långsammare. Men flytten skedde för nästan 2 månader sedan avseende övriga sailguide och för cirka 1,5 veckor sedan för forumet.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av stangen » ons 24 dec 2014, 23:23

+1 Klar förbättring. Gör att man snabbare kan komma till vad som är intressant - och välja bort ointressant.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av Spider » fre 26 dec 2014, 09:49

Jättebra att sidan blev lättare att leta på tycker jag.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av oceansailor » fre 26 dec 2014, 11:49

Om det vore så att det fanns 100 tals inlägg/dag så skulle den nya grupperingen varit befogad. Men så är det ju inte. Det är normalt 0-10 inlägg/dag.

Det var ingen belastning att läsa alla nya inägg. Tvärtom intressant. Nu får man leta omkring för att hitta nya inlägg. Känns inte optimalt.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av Peter_K » fre 26 dec 2014, 13:18

Leta och leta... finns ju funktionen aktiva inlägg, då slipper man leta runt i kategorierna. Så kör jag, funkar toppen.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av Spider » fre 26 dec 2014, 17:23

Det är inte dom nya jag tycker är bra att hitta lätt, det är dom gamla och då blir det lättare när jag bara behöver leta i en kategori. Som förstasida har även jag " aktiva inlägg".

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av oceansailor » lör 27 dec 2014, 10:00

Peter_K skrev:Leta och leta... finns ju funktionen aktiva inlägg, då slipper man leta runt i kategorierna. Så kör jag, funkar toppen.
Tack, det funkar även för mig!

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av Puff » ons 07 jan 2015, 18:06

Blev först förskräckt, sedan lugnad av möjligheten att markera aktiva grupper.
Men!
Den här tråden syntes inte under aktiva grupper - så när blir en aktiv grupp inaktiv?

Jag gillade ju att kunna scrolla bakåt i tiden om jag t.ex. varit borta en tid för att kunna se vad som diskuterats. Och charmen var ju att ibland fstnade man i trådar som man inte hade tänkt sig vara intresserad av.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av thomask » ons 07 jan 2015, 18:27

Och jag har fortfarande djävulska problem att kunna gå in på Sailguide /forum !!

[img][/
Sailguide.jpg
img]

Alla versioner av Win /Explorer. vilken dator jag än använder, hemma eller på jobbet.
Webbsidan slutar att fungera varenda gång.

/Thomas

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av Anders » ons 07 jan 2015, 22:31

Puff:
Du väljer själv gränsen för när en aktiv grupp blir inaktiv. Under listan med aktiva trådar står det "Visa inlägg nyare än " till höger om denna text finns en rullgardinsmeny med följande alternativ:
- Visa alla resultat. Då visas alla trådar, dvs exakt som det var tidigare, Inga trådar är då inaktiva
- 1 dag. Då visas de trådar som varit aktiva senaste dagen
- 7 dagar. Då visas de trådar som varit aktiva senaste 7 dagarna
- 2 veckor. Då visas de trådar som varit aktiva senaste 2 veckorna
- 1 månad. Då visas de trådar som varit aktiva senaste månaden
- 3 månader. Då visas de trådar som varit aktiva senaste 3 månaderna
- 6 månader. Då visas de trådar som varit aktiva senaste 6 månaderna
- 1 år. Då visas de trådar som varit aktiva senaste året.

Nästan överst på forumet finns "snabblänkar" Där kan man välja "olästa inlägg". Detta brukar jag själv välja. Då ser jag alla trådar som rört sig sedan jag var inne senast.
Det är också ett bra alternativ för att lösa det som du skriver "Jag gillade ju att kunna scrolla bakåt i tiden om jag t.ex. varit borta en tid för att kunna se vad som diskuterats"

Och återigen, vill man ha det exakt som tidigare så väljer man "Visa inlägg nyare än - visa alla resultat"

Mvh

Anders Längnäs
webmaster

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av Anders » ons 07 jan 2015, 22:35

Thomask
Jag PMar mina kontaktuppgifter till dig. Jag vill som jag tidigare skrivit gärna förstå mer varför du har problem och för att se om vi kan hitta någon lösning. Jag vill gärna få information om sådana som har problem så att jag får en chans att lösa det.

Sailguide har i snitt mellan 3.000 och 4.000 besökare per dag, så det verkar inte vara ett generellt problem. Men inte desto mindre vill jag förstå hur vi kan lösa dina problem.

Mvh

Anders Längnäs

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: konstiga grupper där jag inte har behörighet

Inlägg av Fredrik » tor 08 jan 2015, 08:40

Thomas,
Det kanske ligger något i cachen i dina webbläsare från den gamla versionen av sidan, som gör att det kraschar? Du skulle kunna testa att radera webbhistorik, cookies och cachade sidor så kanske det går? Själv använder jag inte Explorer då jag i allmänhet oftare har problem med Explorer än med andra webbläsare.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar