Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Tänkte köra en avfuktare i båten ett par dygn för att få den helt torr inför vintern.
Dock så finns det anslag vid hamnens eluttag att man inte få ha någon elförbrukare inkopplad nattetid.
En lös kupéfläkt skulle jag inte vilja lämna oövervakad men en avfuktare är ju faktiskt konstruerad för att köras konternueligt.
Skulle vara OK om strömmen bara bryts automatiskt över natten, men hamnens personal har även instruktioner att koppla ur alla kablar ur centralerna.
Att åka till hamnen varje morgon för att stoppa i kontakten igen är tyvärr inte genomförbart och genererar dessutom massa onödiga bilresor.
Ringde GREFAB men de hänvisade bara till sitt reglemente, och kunde inte tala om för mig varför en avfuktare skulle kunna vara farlig.
Samma avfuktare är ju dessutom tillåten att använda bara det sker under dagtid...
I min sommarhamn (icke GREFAB) får jag iofs betala för varje använd kilowatt, men strömmen finns också tillgänglig under dygnets alla timmar.
Trodde i min enfald att GREFAB är ett tjänsteföretag som levererar det jag som kund behöver i form av hamnplats och tjänster kopplade till denna.
Känns mer o mer som att vi båtägare bara är till besvär för GREFAB - nä, det var bättre på Göran Johansson tid
Han var definitivt en bromsande faktor i GREFABs strävan att bli mer "marknadsanpassade".
Vad finns det för bestämmelser runt inkopplade elförbrukare i era hemmahamnar?
Dock så finns det anslag vid hamnens eluttag att man inte få ha någon elförbrukare inkopplad nattetid.
En lös kupéfläkt skulle jag inte vilja lämna oövervakad men en avfuktare är ju faktiskt konstruerad för att köras konternueligt.
Skulle vara OK om strömmen bara bryts automatiskt över natten, men hamnens personal har även instruktioner att koppla ur alla kablar ur centralerna.
Att åka till hamnen varje morgon för att stoppa i kontakten igen är tyvärr inte genomförbart och genererar dessutom massa onödiga bilresor.
Ringde GREFAB men de hänvisade bara till sitt reglemente, och kunde inte tala om för mig varför en avfuktare skulle kunna vara farlig.
Samma avfuktare är ju dessutom tillåten att använda bara det sker under dagtid...
I min sommarhamn (icke GREFAB) får jag iofs betala för varje använd kilowatt, men strömmen finns också tillgänglig under dygnets alla timmar.
Trodde i min enfald att GREFAB är ett tjänsteföretag som levererar det jag som kund behöver i form av hamnplats och tjänster kopplade till denna.
Känns mer o mer som att vi båtägare bara är till besvär för GREFAB - nä, det var bättre på Göran Johansson tid
Han var definitivt en bromsande faktor i GREFABs strävan att bli mer "marknadsanpassade".
Vad finns det för bestämmelser runt inkopplade elförbrukare i era hemmahamnar?
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Det är troligen inte GREFAB som krånglar utan försäkringsbolaget. I vårt försäkringsbrev står det att det får inte vara några förbrukare inkopplade när ägaren inte är närvarande. Det gäller för båthuset. Reglerna hårdnade efter den stora branden i Åmål för några år sedan.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
När jag vill ha ström kontinuerligt, i min GREFABhamn, exv. för batteriladdning märker jag kontakten med en "etikett" oftast så respekteras det och kontakten får sitta i.
Ser jag någon "hamngubbe" så varskor jag om det.
Iland stängs strömen av under natten.
På bryggorna 'är det ström dygnet runt under "segelsäsongen".
Det gäller att ha ordning på strömmen.
Ser jag någon "hamngubbe" så varskor jag om det.
Iland stängs strömen av under natten.
På bryggorna 'är det ström dygnet runt under "segelsäsongen".
Det gäller att ha ordning på strömmen.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Det handlar också rätt mycket om att ha båten på "rätt" ställe och använda rätt uttag. Alla båtar som har vinterplats i Grefabs hamnar har strömvirvlare som kopplas på dygnet runt när isen lägger sig och de har även ett litet värmeaggregat när det blir kallt. Denna ström hämtas från vissa utvalda stolpar. Så det går om man hittar rätt i hamnarna bland gubbar och stolpar.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Jomenvisst är det så.paliswe skrev:Det handlar också rätt mycket om att ha båten på "rätt" ställe och använda rätt uttag. Alla båtar som har vinterplats i Grefabs hamnar har strömvirvlare som kopplas på dygnet runt när isen lägger sig och de har även ett litet värmeaggregat när det blir kallt. Denna ström hämtas från vissa utvalda stolpar. Så det går om man hittar rätt i hamnarna bland gubbar och stolpar.
I Hinsholmen finns det en brygga med "vinter"-uttag med elmätare.
Där ligger inte jag, klarar vintrarna i sjön utan ström.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Upplever att el verkar vara farligare i åtminstonde Hinsholmen. Jag har legat där ett år nu, och dom flesta elanslutningar verkar vara väldigt slitna och väldigt mycket ur funktion. Man får leta länge ibland för att hitta ett uttag som fungerar. Dom andra grefabhamnarna kanske är bättre. I Björlanda brukade dom åtminstonde laga trasiga uttag i bryggstolpar.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Det är si och så med att laga uttagen i björlanda, det kan skötas bättre!thomask skrev:Upplever att el verkar vara farligare i åtminstonde Hinsholmen. Jag har legat där ett år nu, och dom flesta elanslutningar verkar vara väldigt slitna och väldigt mycket ur funktion. Man får leta länge ibland för att hitta ett uttag som fungerar. Dom andra grefabhamnarna kanske är bättre. I Björlanda brukade dom åtminstonde laga trasiga uttag i bryggstolpar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Hade ni inte problem med en mastkran också hela säsongen?peterh skrev:Det är si och så med att laga uttagen i björlanda, det kan skötas bättre!thomask skrev:Upplever att el verkar vara farligare i åtminstonde Hinsholmen. Jag har legat där ett år nu, och dom flesta elanslutningar verkar vara väldigt slitna och väldigt mycket ur funktion. Man får leta länge ibland för att hitta ett uttag som fungerar. Dom andra grefabhamnarna kanske är bättre. I Björlanda brukade dom åtminstonde laga trasiga uttag i bryggstolpar.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Enligt Grefabs allmänna villkor från 2012 får avfuktare inte användas, punkt slut.
"Eluttag på land och bryggor får av brandskydds- och säkerhetsskäl endast användas för handverktyg och batteriladdning men inte för värmehållning, avfuktningsaggregat eller kylskåp. Båtägaren får inte inom hamnen ansluta elektrisk värmekälla av vad slag det vara må, utan GREFABs i varje särskilt fall meddelade skriftliga tillstånd.
El får vara kopplad till båten enbart när båtägaren har full uppsikt över elanvändningen och anslutningarna."
Bortsett från förbudet mot avfuktare så undrar man vad "full uppsikt" egentligen innebär. Får man ladda batterierna utan att hela tiden vara på plats? Får man ens ladda batterierna över natten om man sover i sin egen båt?
Det finns flera liknande punkter i villkoren: Stränga krav som ingen efterlever och som Grefab i praktiken struntar i – exempelvis förbudet mot tomgångskörning i mer än 1 minut och förbudet mot att lagra dieselolja och gasol i (båtarna i) inomhushallarna.
"Eluttag på land och bryggor får av brandskydds- och säkerhetsskäl endast användas för handverktyg och batteriladdning men inte för värmehållning, avfuktningsaggregat eller kylskåp. Båtägaren får inte inom hamnen ansluta elektrisk värmekälla av vad slag det vara må, utan GREFABs i varje särskilt fall meddelade skriftliga tillstånd.
El får vara kopplad till båten enbart när båtägaren har full uppsikt över elanvändningen och anslutningarna."
Bortsett från förbudet mot avfuktare så undrar man vad "full uppsikt" egentligen innebär. Får man ladda batterierna utan att hela tiden vara på plats? Får man ens ladda batterierna över natten om man sover i sin egen båt?
Det finns flera liknande punkter i villkoren: Stränga krav som ingen efterlever och som Grefab i praktiken struntar i – exempelvis förbudet mot tomgångskörning i mer än 1 minut och förbudet mot att lagra dieselolja och gasol i (båtarna i) inomhushallarna.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Jo, jag har läst både GREFABs allmäna villkor och de skyltar som finns i hamnen.
Men vad är det som gör att en avfuktare som är OK att ansluta i princip överallt (bla i många källare/krypgrunder) anses vara osäker alt farlig om den kopplas in i GREFABs eluttag...?
Enligt ovan nämnda allmäna villkor förbjuds mycket riktigt användande av värmare (el-anslutna) eller avfuktare men det är helt OK att elda/grilla bland de vinterupplagda båtarna så länge det inte sker i båten eller på bryggorna.
Ev elkablar måste även vara oskarvade mellan båtens reling och "uttagsboxen", vilket i praktiken är omöjligt då det ofta är mer än 50m till närmaste eluttag...
Men vad är det som gör att en avfuktare som är OK att ansluta i princip överallt (bla i många källare/krypgrunder) anses vara osäker alt farlig om den kopplas in i GREFABs eluttag...?
Enligt ovan nämnda allmäna villkor förbjuds mycket riktigt användande av värmare (el-anslutna) eller avfuktare men det är helt OK att elda/grilla bland de vinterupplagda båtarna så länge det inte sker i båten eller på bryggorna.
Ev elkablar måste även vara oskarvade mellan båtens reling och "uttagsboxen", vilket i praktiken är omöjligt då det ofta är mer än 50m till närmaste eluttag...
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Regeln om avfuktare har knappast tillkommit som resultatet av en avvägning mellan nytta och risk.
Utan för att Grefab vill hålla ryggen fri om något (brand?) skulle inträffa och en avfuktare är inblandad.
Kan ju finnas en ekonomisk aspekt också – beroende på hur mycket en avfuktare drar. Om man begränsar "gratiselen" till verktyg och batteriladdning så blir det inte så många kWh som går åt.
Utan för att Grefab vill hålla ryggen fri om något (brand?) skulle inträffa och en avfuktare är inblandad.
Kan ju finnas en ekonomisk aspekt också – beroende på hur mycket en avfuktare drar. Om man begränsar "gratiselen" till verktyg och batteriladdning så blir det inte så många kWh som går åt.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
GREFAB säljer ström till vinterliggare i sjön.
Inga restriktioner vad strömmen får användes till.
Många värmer sina båtar.
Inga restriktioner vad strömmen får användes till.
Många värmer sina båtar.
- tompelompe
- Silvermedlem
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Är det likadant för de som har båtarna på land under vintern att man betalar för elen?Lasse L skrev:GREFAB säljer ström till vinterliggare i sjön.
Inga restriktioner vad strömmen får användes till.
Många värmer sina båtar.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Nej, vi som står på land med båtarna betalar inte extra för förbrukningen.
Den kostnaden har man väl redan täckt upp för genom de ganska kraftigt ökade priserna för vinteruppläggningen.
Blir ju ännu konstigare om det är OK att värma upp båten om den ligger i sjön men inte på land. Även en brand i en sjöliggande båt sprider sig tämligen lätt till omkringliggande båtar och bryggor.
Den kostnaden har man väl redan täckt upp för genom de ganska kraftigt ökade priserna för vinteruppläggningen.
Blir ju ännu konstigare om det är OK att värma upp båten om den ligger i sjön men inte på land. Även en brand i en sjöliggande båt sprider sig tämligen lätt till omkringliggande båtar och bryggor.
Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?
Villkoren som citeras ovan lämnar ju en öppning för eluppvärmning om Grefab lämnat skriftligt tillstånd i det enskilda fallet.Lasse L skrev:GREFAB säljer ström till vinterliggare i sjön.
Inga restriktioner vad strömmen får användes till.
Många värmer sina båtar.
Det antyder att det även krävs en skriftlig ansökan och då är det inte orimligt att det finns villkor för vad elen ska användas till. Eller att Grefab gör en inspektion av värmeanläggningen. Men detta kanske inte (heller) följs?
Om det är som du skriver, att det inte finns några restriktioner (bara man betalar för strömmen), så är det som står i villkoren falskt. Där motiveras ju förbudet mot att ansluta elvärme (och avfuktare) med "brandskydds- och säkerhetsskäl".