Another option the tall rig affords is the ability to reef the main below the runners and we still carry almost as much sail area as the standard X-95. In this \"cruising\" mode, we just set and forget about the runners and treat the boat like a masthead rig. If and when another boat gets too close and I can get the crew to muster we just tighten things up and shake out the reef like a turbo unit and she becomes a full blooded X-95 again. It’s a very interesting hybrid of possible configurations.
Stämmer det at man kan glömma backstagen om man revar storen så den går under dom?
backstag X95
Förmodligen på en X-95 med regattarigg, i alla fall. Men alla båtar är inte lika
Det beror på hur de sitter på däck. Är de infästa vid däck så att BOMMEN går fri är ett av villkoren uppfyllda. Det andra villkoret är att seglets toppskädda kommer NEDANFÖR (det räcker med aldrig så litet) backstagens infästningar på masten. Det tredje villkoret är att akterrundan går fri från backstagen vid stagvänbdningar eller gippar. Men då fungerar det !
Det förekommer båtar som har backstagen fästa rätt så långt fram, kanske i höjd med ruffen. Då stämmer inget av det här, men å andra sidan kan detta ändå innebära att man kan kryssa utan att hantera backstagen, i bästa fall även orevat.
Detta kan var och en kolla på sin egen båt. Man bör kolla även om ritningarna visar att det går, för det finns segelmakare som inte beräknar revradens läge riktigt rätt, och då kan seglet komma litet för högt då det revas för att det här skall fungera.
Det beror på hur de sitter på däck. Är de infästa vid däck så att BOMMEN går fri är ett av villkoren uppfyllda. Det andra villkoret är att seglets toppskädda kommer NEDANFÖR (det räcker med aldrig så litet) backstagens infästningar på masten. Det tredje villkoret är att akterrundan går fri från backstagen vid stagvänbdningar eller gippar. Men då fungerar det !
Det förekommer båtar som har backstagen fästa rätt så långt fram, kanske i höjd med ruffen. Då stämmer inget av det här, men å andra sidan kan detta ändå innebära att man kan kryssa utan att hantera backstagen, i bästa fall även orevat.
Detta kan var och en kolla på sin egen båt. Man bör kolla även om ritningarna visar att det går, för det finns segelmakare som inte beräknar revradens läge riktigt rätt, och då kan seglet komma litet för högt då det revas för att det här skall fungera.
Anders S
Hej!
Ett förtydligande bara: Med att glömma backstagen menas att man kan ha dem ansatta hela tiden då man seglar med revat storsegel om segel och bomlängd så medger.
Möjligen klarar en styv mastprofil sig med enbart akterstag (häckstag) i lättare vindar men med 7/8 delsrigg och raka spridare så behövs backstagen för stagningen i längdsled i alla vindvinklar utom möjligen på kryss då storskotet/akterliket övertar lite av denna funktion.
Mvh. Roger N
Ett förtydligande bara: Med att glömma backstagen menas att man kan ha dem ansatta hela tiden då man seglar med revat storsegel om segel och bomlängd så medger.
Möjligen klarar en styv mastprofil sig med enbart akterstag (häckstag) i lättare vindar men med 7/8 delsrigg och raka spridare så behövs backstagen för stagningen i längdsled i alla vindvinklar utom möjligen på kryss då storskotet/akterliket övertar lite av denna funktion.
Mvh. Roger N
LG-91 ½ton