Säkerhetslina efter båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Calle C

Säkerhetslina efter båt

Inlägg av Calle C » fre 27 maj 2005, 11:14

Hej

Vid ensamsegling brukar jag ha ett gammalt spinnakerfall (35m) hängandes efter båten som säkerhet när autopiloten styr.

vid 6-7 kn fart, orkar man hala in sig?
Finns det någon bra teknik för att förhala sig in till båten?

Calle

jonny

Inlägg av jonny » fre 27 maj 2005, 12:54

Jag tror knappast att du orkar dra in dig i 6-7 knos fart. Det skulle kanske gå om du har gjort öglor som man kan sätta fötterna i och på så sätt hjälpa till med benen. Vi brukar bada efter båten och ha ett snöre med en fender i änden. Redan vid 4 knop så är det riktigt jobbat att dra sig mot båten med enbart armarna och då brukar man bara ha upp till tio meter till båten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 27 maj 2005, 12:56

Hur skall man svara på det ? Kanske så här:

6 knop innebär att båten rör sig med ca 3 meter per sekund. Du har då då omkring 10-12 SEKUNDER på dig att få grepp om linan. Begrunda först denna tidram, och fundera på vad detta innebär.

Men om vi (optimistiskt) antar att du hinner få ett tillräckligt grepp om en våt lina har vi sedan en situation där man släpas bakom en båt som gör ca 6 knop. Enbart att hålla sig kvar kräver en armstyrka (och greppstyrka) i storleksordningen 40-50 kg. Att hala sig in kräver naturligtvis ytterligare kraft, men jag är oklar över hur mycket. Man kan kan säkert känna på fenomenen i samband med bad i sommar, men se då till att alla ombord inte badar samtidigt.

Jag använder ibland en sådan lina, men jag har inte direkt några illusioner om att det är/var en pålitlig lösning på ett rätt obehagligt problem. Den tilltalar mig i vart fall mer i lägre farter än 6-7 knop. Givetvis är en sådan lina inte meningslös, men eftersom man agerar klokare om man vet svagheterna kan den gärna granskas kritiskt. I lägre hastigheter kan den ju fungera helt OK, och \"en chans till\" vill man säkert ha, oavsett.

Ett antal överhandsknopar med en stoppknop i änden borde vara en enkel och självklar förbättring. Man kan också knopa en liten fender i ändan, om man vill. Ett spinnakerskot kanske inte flyter? Då kan man använda flytlina i stället.

Jag tror också att konceptet skulle kunna utvecklas genom att en bukt av linan najas fast så att ett kraftigt ryck/drag i linan innebär att man påverkar vindrodret, autopiloten eller rodret så båten lovar upp och stannar.
Anders S

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » fre 27 maj 2005, 13:05

Lina eller ej, först gäller fall inte överbord.. Sen vill man klart ha de chanser man kan ge sig själv i så tilfälle. Jag hörde om en norsk seglare som drog sig ombord via en lina som han vid bad hade testat innan utan att klara det den gången.. men dödsångesten gav alltså lite extra krafter.

Rikard

Inlägg av Rikard » fre 27 maj 2005, 15:49

:oops: om du faller av från båten...är du så duktig på å skota så båten inte går upp mot vinden?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 27 maj 2005, 16:34

Rikard skrev::oops: om du faller av från båten...är du så duktig på å skota så båten inte går upp mot vinden?
Vindroder... Autopilot... Det finns massor av scenarior där man ligger kvar och ser båten segla bort. Det här problemet skall ma ta på allvar.
Anders S

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 29 jun 2004, 12:48
Ort: Linköping

Inlägg av Edward » fre 27 maj 2005, 16:39

Anders S skrev:
Rikard skrev::oops: om du faller av från båten...är du så duktig på å skota så båten inte går upp mot vinden?
Vindroder... Autopilot... Det finns massor av scenarior där man ligger kvar och ser båten segla bort. Det här problemet skall ma ta på allvar.
Kan lärdomen av detta vara att man bör undvika vindroder och autopiloter…? Jag har inget av dessa, så jag har knappast någon erfarenhet och kan därför inte svara. Men oavsett om jag har tillgång till prylarna eller ej, så är det ett viktigt spörsmål som tas upp i tråden.

Forhoppningsvis tappar min båt (Karlskrona Viggen) tillräckligt med fart om jag skulle ramla i. Om inte, så kan jag trösta mig med att jag hittills aldrig har seglat ensam i båten (har endast haft båt sedan aug-02).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 27 maj 2005, 20:25

Givetvis måste man se den här linan som en allra sista, nästan desperat möjlighet. Det allra viktigaste är \"fall inte överbord\" (Peter Claus). Den gamla regeln \"en hand för dig, en hand för båten\" speglar ju precis detta.

Jag vill inte vara melodramatisk, men man måste då och då tänka över vad man håller på med och inse att man faktiskt kan dö om man gör felbedömningar. Så har vi det i biltrafiken varje dag, så det borde inte vara någon nyhet.... En god regel (närmast präktig) är att man skall se till att katastrofen alltid är två incidenter borta, t ex bara för att man ramlar eller tappar taget skall man inte med automatik gå i sjön. Därför har vi både mantåg och säkerhetssele med en lina som man håller krokad då man är på däck.

Sedan är det också en balans mellan att man är medveten om risken och agerar därefter och att skapa en (kanske falsk) trygghet som gör att man tar chanser.

Att vara rädd för autopilot eller vindroder skall man inte vara, men man skall ha respekt för att om/när de används blir riskerna annorlunda större, och man får vara försiktig på andra sätt. Det är ju så att om man får stöd ombord med styrningen så kan man äta, vila och navigera bättre och det borde ju vara till gagn för säkerheten, fast på ett annat sätt. Är man trött blir man dum, och det är då man gör korkade misstag.

För högteknologiska seglare med stadig ekonomi lär det nu finnas en \"våt-mans-grepp\"-anordning, som då skepparen lämnar båten frikopplar autopiloten. Dosan finns i två varianter, en skeppar/ensam-modell som är aktiv och en besättningsversion som istället slår på ett MOB-larm. Tanken är då att det kan vara kontraproduktivt att ställa till med en panikmanöver om det finns folk kvar ombord som kan göra en kontrollerad vändning tillbaka. Om detta har jag läst i en engelsk båttidning någon gång det senaste året.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 27 maj 2005, 23:03

Hej

Tack för att ni angagerrar er.
Jag har seglat ensam på öppet vatten över 40 år.
Hittills har det gått bra, men motoriken har inte blivit bättre med tiden därför garderar jag mig så mycket som möjligt. Har hängt efter en båt i 6 kn (kontrollerat) och det var inte lätt att sedan ta sig fram det vete sjutton med lite kläder och antagligen mycket mer sjö.

Det jag egentligen tänker på är att det måste finnas någon optimal teknik att förhala sig framåt på, för med bara armarna orkar man inte.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 27 maj 2005, 23:25

Nej, Calle, det finns ingen optimal teknik, om man inte skall släpa en repstege efter båten.

Jag har svar på allt, men inte detta.
Anders S

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av August » lör 28 maj 2005, 07:52

Ett par såna där klättrarhjälpmedel som skjuts fram på linan med lås och gripöglor på kanske kan fungera, kanske?

Jag har själv badad flera gånger på så vis stekheta dagar i moderat fart, ensam i båten och det är faktiskt rejält skönt och spännande. Självklart på en öppen fjärd med inga andra båtar i närheten och en extra säkerhetslina utifall att. Rekommenderas. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

matsa

Inlägg av matsa » lör 28 maj 2005, 22:07

dosan som anders hade läst om finns att köpa på nån firma i stockholm. tyvärr har jag inte koll på var jag har hans dress. fick ett kort på mässan. om jag hittar det nån gång så återkommer jag. har för mej att det var rätt billiga grejor. typ 2-3000 spänn.
jag har ensamseglat en avanti med spinnaker på västkusten. liggande i vattnet bakom båten. det var bara att sätta fast skoten och surra rodret. jag satte en lina, som hängde efter båten, mellan knapen på akterdäck. det var skitenkelt att styra båten genom att man förflyttade sej åt höger eller vänster i vattnet och då fick man ju båten att ändra kurs eftersom det blev ett hyfstat motstånd i när man låg i å släpade efter båten. jag låg nog i en halvtimma utan problem. fast med tanke på brännmaneter så va det ju inte så smart. /m

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 29 maj 2005, 11:14

Tänk nu på en sak:

Besväret att hala sig tillbaka beror mycket på farten. Om man släpar efter en Avanti eller en 8-tonsbät med stora segel är stor skillnad, även om båtarna går lika fort när man plurrar. Den lilla båten bromsas mycket mer och farten minskar eller båten girar, den stora ångar på och påverkas mycket mindre.

Ju större vatten och ju större båt, ju mindre bra ide är det att (ens) bada under gång och ju mer farligt att ramla överbord. Om en släplina känns bra, ha gärna en sådan, men inse att den mest är för att ge en viss sinnesfrid (man har gjort vad som kan göras) snarare än en reell möjlighet att komma tillbaks ombord.

Nu är problemet inte så stort, för alla förstår ju intuitivt att man inte bör ramla i sjön. I min egen båt är jag mycket noga med livsele vid ensamsegling eller när man går ensam vakt. Personligen tycker jag att det är mycket bättre att satsa resurser på att ordna säkerhetslinor och lämpliga öglor än att kosta på \"klätterutrustning\" på en släplina. Ett gäng knutar och kanske ett spolformat, rött flöte i ändan på släplinan bör inte vara fel - en sådan lina, klar för att lägga ut kan vara en bra MOB-hjälp också.
Anders S

matsa

Inlägg av matsa » mån 30 maj 2005, 11:31

jo en liten båt med en \"flodhäst\" på släp bromsas ju en hel del, och jag ville ju bada för att det var så elendigt varmt. /m

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 30 maj 2005, 12:36

Jag brukar slänga ut en tamp på ett tiotal meter med en fender i änden då jag seglar ensam.
Mina praktiska försök då man badat under kontrollerade former visar att 4-5 knop är väldigt tungt att dra sig upp på även om det går, men ramlar man ofrivilligt får man säkerligen lite extra styrka av adrenalinet.
Man kan tänka sig att sätta på flera fendrar för att kunna vila armarna med hjälp av benen då man dragit sigg upp en bit efter tampen.

Annars rekommenderar jag att ha en vattentät VHF-radio i flytplagget. Det har jag då jag seglar ensam.
Förhoppningsvis har man då en båt inom sikte som man kan ropa upp och som hinner borda den obemannade båten.

/Tomas

Skriv svar