KSR 17

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

KSR 17

Inlägg av davidi » ons 03 sep 2014, 13:36

KSR 17 lyder:
FÖR SAMMA HALSAR, TILLBÖRLIG KURS
En båt som får överlapp i lä från klar akter om inom två gånger sin skrovlängd från
en båt för samma halsar får inte segla högre än sin tillbörliga kurs så länge båtarna
fortsätter att ligga för samma halsar och ha överlapp inom det avståndet, om den
inte därigenom omedelbart kommer att segla akter om den andra båten. Den här
regeln gäller inte om överlappen börjar när lovartsbåten ska hålla undan enligt regel
13.
Vad gäller egentligen i följande situation?

Båt A och B seglar för samma halsar på en slörbog mot ett rundningsmärke. Båt A seglar för spinnaker och närmar sig båt B rakt akterifrån. Båt B seglar utan undanvindssegel och kan därmed gå betydligt högre i vind vid behov. Vilka möjligheter har B att hindra A från att passera i lovart? Är B tvungen att hålla kurs rakt mot märket så snart A är inom två båtlängders avstånd akterut?

nobbe
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 22:19

Re: KSR 17

Inlägg av nobbe » ons 03 sep 2014, 15:04

KSR 17 innebär i första hand att man inte som upphinnande båt får gå om i lä och börja lova.

Om jag förstår det hela rätt:

B klar för om får segla som han vill så länge han är före A. A vill säkert ha innerplats vid märket. B får då lova för att skydda sitt innerspår, men om A etablerat sitt överlapp i tid så måste B släppa förbi A vid märket :twisted: .

Ganska vanlig situation vid banseglingar.

davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

Re: KSR 17

Inlägg av davidi » ons 03 sep 2014, 20:43

Märkesplats behandlas i separata regler. Här rörde funderingarna mest mitt på en bog. Rundningsmärket är med för att det antagligen definierar vad som anses vara "tillbörlig kurs".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: KSR 17

Inlägg av Anders S » tor 04 sep 2014, 06:52

davidi skrev:Märkesplats behandlas i separata regler. Här rörde funderingarna mest mitt på en bog. Rundningsmärket är med för att det antagligen definierar vad som anses vara "tillbörlig kurs".
Definitionen är (ungefär) "en kurs en båt skulle segla banan snabbast, om inga andra båtar skulle finnas där". Det är tänkbart att det inte är raka vägen mot ett märke, till exempel då man behöver ta hänsyn till ström, vågbildning eller landeffekter på vinden. Detta kan då bli en bedömningsfråga där den som anklagas för regelbrottet kan behöva förklara varför man seglar en "konstig väg". I lätta och skiftande vindar kan "snabbaste vägen" till märket ibland innebära avsevärda utflykter för att utnyttja vindstråk och tillfälliga luftbubblor.

Vad gäller överlappet gäller överlappet givetvis för och akter på respektive båt - överlapp etableras dock inte på hur långt sidledes avstånd som helst - tvålängdsregeln gäller inte bakåt/framåt utan i sidled. Det skydd man skaffar sig genom att etablera överlapp innebär att man seglar upp jämsides OCH inom två båtlängder.

Men i exemplet ovan har genuabåten att visa att OM genuabåtens snabbaste väg runt banan innebär att luffa spinnakerbåten efter ett överlapp, så går det bra. Man kan ju till exempel tänka sig att genuabåten går rakt på märket, medan spinnakerbåten bedömt att deras tillbörliga kurs (snabbaste sätt att ta sig till märket och den väg man valt om man varit ensam) är en bit nedanför märket (spinnakern bär inte riktigt upp till märket) och sedan lova upp och gå sista biten mot märket på bidevind.
Anders S

nobbe
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 22:19

Re: KSR 17

Inlägg av nobbe » tor 04 sep 2014, 10:45

KSR 17 är för att begränsa KSR 11 Lä/Lo regeln båt som går om i Lä och vill lova. Som sagt tidigare, ej tillämpligt i detta fall som jag ser det. Du får lova honom till Finland så länge du ger honom plats att hålla undan :lol:

Skriv svar