Vilka El anslutningar är bäst

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av WhitePearl » sön 31 aug 2014, 15:51

Ett av de största dilemma jag har för mina elektronikprojekt är att välja kontaktdon.
Då tillämpningarna rör sig om installationer i vattenskyddad miljö så känns det som overkill med IP klassade anslutningar.
Det är strömmar < 10A som det rör sig om.


De alternativ jag ser är:
  • Skruvplit : Enkel och ganska billig lösning, men det kan vara svårt att få i grövre/flera kablar.
  • Flatstift : Enkel och billig, men det blir en del brytkrafter.
  • Kabelgenomföring : Bökig att installera iochmed att kaspling/box behöver plockas isär.
  • Färdiga löstagbara kontaktdon med kablage : Lite dyrare och oanvända kablar "hänger och slänger"
  • Standardanslutningar ex. NMEA2000: Dyrt men enkelt och funkar bara för matning och kommunikation.
Ni som installerat, felsökt och hanterat er elektronik i båtarna, vad föredrar ni?

Har ni några goda exempel och/eller dåliga?

/Fredrik

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av sangris » sön 31 aug 2014, 17:42

Bara en liten kommentar ang IP-klass. Allt elmateriel är IP-klassat. Vilken klass man ska använda beror på var materielet ska användas. Det är inte bara vatten/fukt som avgör utan även beröring/damm. Första siffran i IP-klassen anger hur tät materielet är mot beröring eller inträngande av t.ex damm och andra siffran tätheten mot inträngande av vatten/fukt. Ju högre siffra, desto tätare. En elektrisk apparat med IP 00 är helt oskyddad, medan t.ex IP 67 näst intill vattentät (dock inte för nedsänkning i vatten).

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av Seawolf » sön 31 aug 2014, 19:06

Frågan är ungefär som "hur långt är ett snöre?"

Alltihop beror på hur det sitter till i båten. I en ankarbox kanske man vill löda och gjuta in skarven i epoxi. I en elcentral inne i båten kanske man använder standard pressade flatstift. Skruvplintar av sockerbitstyp kan användas om man får tag i sådana som inte korroderar och helst har små bleck som pressar mot ledaren och inte själva skruven. Alternativt att man trätt på små rörkabelskor på ledarna som skruven klämmer ihop. Används ändå bara i eller bakom en elcentral och för mindre kritiska ändamål.
Och alla andra varianter.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av sangris » sön 31 aug 2014, 19:22

Njaää..... Frågan om hur långt ett snöre är går ju inte att besvara, medan IP-klassen är en internationell skyddsklass av elektriskt materiel och den reglerar precis vad materialet ska klara i olika utrymmen. Här är svaren kristallklara.
Är man osäker så kan man givetvis använda en skyddsklass som är högre än vad som egentligen krävs. Så självklart använder jag högre klassat materiel i ankarboxen, som är utsatt för fukt och kanske överbrytande sjö, än vad jag behöver i den torra kajutan. Men det finns ingen oklarhet i vad IP-klassen står för.

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av WhitePearl » sön 31 aug 2014, 20:10

Nu tror och hoppas jag ni förstår vad jag menar med klassningen, Ex IP65/67 klassade anslutnigar.

Så gärna konstruktiva kommentarer, idéer på vilka anslutningsvarianter ni föredrar på Elektronik.

Ex: Jag har en Raymarine Autopilot med fjäderbelastade kontaktdon som känns lite otillförlitliga.

eller

Jag har ett larm där det följde med ett kontaktdon med ca: 15 kablar för diverse anslutningar, dessa kablar kan jag välja hur jag kopplar samman med annat, löda + krympslang, sockerbit, crimp ´+ flatstift etc.

/Fredrik

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av sangris » sön 31 aug 2014, 20:18

Om vi gör en jämförelse med elektriska kontakter och anslutningar inom industrin, så är fjäderbelastade anslutningar bland det bästa. De säkerställer ett konstant anliggningstryck på kabeln där det förekommer vibrationer etc. Skruvanslutningar kräver efterdragning för att undvika glappande anslutningar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av Anders S » mån 01 sep 2014, 18:30

Mycket förenklat: kontaktboxar från Biltema... (yp). Biltemas IP55-specade kopplingslådor ( http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-i ... sa-350008/ ). Dessa fungerar som väderskydd. Jag undviker kontakter (delade kablar) utomhus om jag kan, och har en snorkel vid masten. Sedan kan man litet tryggare använda de kopplingar som man är bekväm med, skyddade i lådan. Mina erfarenheter är att väl pressade kabelskor fungerar - om de skyddas. Pinnstift funkar bra i sockerbitar (motsvarande). En lösning kan vara att använda skruvplintar (de med en skruv ovanpå, inte en "sockerbitlist") och ringkabelskor, om man kan hitta nätta sådana i bra material.

För mycket små kabeldiametrar är det svårt att hitta tillräckligt små kabelskor. Här har jag provat att lägga kabeln tillsammans med en grövre kabel (ihopsnodd). Så gör jag därför att lödning i kabeländar är inte alldeles bra, dels "kryper" lodet om man har ett klämförband (kabelsko), dels får man en brottsanvisning. Det finns också ihåliga kabelskor (egentligen kabelskydd) som man plattar till och där klämskruven klämmer på det tillplattade röret som funkar för tunna signalkablar.


Skall man koppla in och koppla loss utrustning utomhus är det rimligtvis motiverat att använda så mekaniskt och elektriskt stabila kontakter som möjligt. Men då talar man om kontakter som kostar en hel del pengar.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av sangris » mån 01 sep 2014, 20:23

Använd ALLTID kabelskor eller ändhylsor på flertrådiga kablar (vilket alltid ska användas på båtar) gärna i samband med t.ex vasselin så blir anslutningarna även skyddade från fukten.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av peterh » ons 03 sep 2014, 12:35

Löda ALDRIG kabeländarna, detta har varit förbjudet för starkström i mer än 20 år. Orsaken är att tennet "kryper" med tiden
och minskar kontaktrycket tills det blir dålig kontakt och slutligen hett (och brandfara)

I dag upptäckte jag ett 10-tal 16A IEC-don i en datahall som levererats av en "känd datatillverkare" för 5 år sedan.
Dessa hade lödda kabeländar innan de skruvats i IEC-don. Och, javisst var det tveksam kontakt i flera ev dem.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Gew
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 04 jun 2020, 14:29

Re: Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av Gew » tor 04 jun 2020, 14:35

Åhå, den här tråden kändes klockren att sticka in i en närbelägen fråga i, sisådär sex år senare! :lol:

Jo, min bättre hälfts elvisp slutade fungera häromdagen. Jag skruvade isär den för att kolla till kolen i elmotorn och sådär, men allt tycktes vara som det skulle. Sen av en händelse upptäckte jag varför den dött. Ena kontaktpolen för strömbrytaren hade brunnit av. Så noterade jag att just denna inte var lödd, utan liksom satt i en slags jätteliten nitad stifthylsa. Jag försökte bända upp "klämmen" med en liten fickkniv men det var så extremt liten yta så det misslyckades. Så, jag tog bara fram lödkolven och lödde fast en nyskalad bit koppartråd.

Sen började jag fundera på om det fanns nån specifik orsak till att de valt att "bulta" fast ledaren istället för att löda den, t.ex. faror med lödtenn i "starkström" (230v), så jag Googlade och hittade den här tråden.
Löda ALDRIG kabeländarna, detta har varit förbjudet för starkström i mer än 20 år.
Jag gissar att detta snuddar vid facit på min frågeställning.

Nu till frågan, hur stor är risken att "tennet krymper" och orsakar fara med den här elvispen? Den är ju helt ojordad med Euro-plugg med hölje helt i plast, så worst case scenario är väl att tennet smälter av värme och att elvispen lägger av (igen) tänker jag. Snackar vi 1 vecka, 1 månad, eller flera års användning innan detta händer, mellan tummen och pekfingret? Vad tror ni? Elvispen används kanske en gång i veckan, om ens det! :)

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Vilka El anslutningar är bäst

Inlägg av sangris » tor 04 jun 2020, 14:45

I ditt fall är det osannolikt att det leder till någon olycka. Att lödda kabeländar förbjöds berodde på att de användes i stickproppar där kabeländen anslöts med en skruv. (Ledaren klämdes fast) Belastade man sedan anslutningen med en hög effekt så blev det varmgång och tennet mjuknade. Med andra ord blev det en dålig anslutning som i sin tur förvärrade varmgången och kabelbrand var en stor risk.
Elvispen är ingen hög effekt på och du har den i handen under tiden den används och stänger av när du lägger den ifrån dig, så risken är så nära 0 du kan komma....

Skriv svar