Bäst fart i kryss?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Pellefunk
Trogen medlem

Bäst fart i kryss?

Inlägg av Pellefunk » lör 30 aug 2014, 20:38

Jag upplever att när vi är ute och seglar så är det mycket enklare att få upp farten då man kryssar (i motvind), inte då man seglar i slör/medvind, är det så? Eller gör vi på något sätt fel med seglen eftersom vi har svårt att få upp farten i medvind.

Testade idag att släppa ut storseglet en bra bit åt "sidan" då vi hade vinden i ryggen, men farten blev inte så bra ändå och focken fladdrade ju bara eftersom storseglet tog all vind ifrån den. Spänner vi storen med storskotet så hjälper inte det heller, farten blir inte så hög som vid kryss.

Vi är nya på segling och trodde att kryss skulle vara svårast, men det är det enklaste tycker vi och det går snabbast (och lutar mest). Det känns som att vi inte gör riktigt rätt? Sätter vi seglen "fel" på nåt sätt tro?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Bäst fart i kryss?

Inlägg av toaen » lör 30 aug 2014, 21:41

Jag är inte mycket till seglare, fast det är mer än 50 år sen jag började.

När du kryssar seglar du ju ca 50% längre väg.

Plattläns är ju den sämsta vinden att segla i.

Slör däremot är ju den vind som driver på bäst.

Det kan ju tom va en fördel att "kryss" på länsen - segla slör - istället för plattläns. Den längre vägen kompenseras av den högre farten.

Du kanske går för nära plattläns om genuan bråkar.

Vad var det det står i den gamla visa; "Slack i focken, pojkar, för det blåser medvind" och det gäller väl för storseglet också. Så mycket slack det går.

Att det känns som om det går fortare på kryss är nog bara en chimär.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Pellefunk
Trogen medlem

Inlägg av Pellefunk » lör 30 aug 2014, 22:18

Aha, detta låter ju logiskt förstås. Hur är det då man seglar i slör, ska man släppa på storskotet och låta storen "falla ut" så att den fångar mer vind? Fast då försvinner ju vinden från focken eftersom storen fångar all vind. Men man kanske kan "saxa" seglen så att focken är åt andra hållet i sådana fall?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 31 aug 2014, 05:26

När toen säger kryss menar han kryss, zig-zag-vägen till målet. Jag utgår från att du talar om hur det känns i båten och hur fort den går genom vattnet. Är det så att man kan styra direkt på målet och slipper slå, så går det ofta fort även "på kryss" (bidevind).

Först måste du tänka på att vinden påverkas av båtens egen hastighet. Om du seglar mot vinden lägger du till båtens egen hastighet till den vind som blåser, i medvind dras fartvinden av från den verkliga vinden, den man känner då man ligger stilla.
(Hur mycket då? Knep: Båthastighet mäts i knop. Om man dubblar vindstyrkan mätt i m/s (det vanligaste här) får man vindstyrka i knop (vanligt på annat håll). Exempelvis betyder 5 m/s då ca 10 knop, och det innebär att seglen och båten får en skenbar vind på ca 15 knop om man seglar mot vinden (båthastighet 5 knop + vindhastighet 10 knop.) På plattläns (rak medvind) blir detta helt uppenbart. När vinden kommer in alltmer från sidan blir det betydligt bättre och många segelbåtar går som alla fortast på halvvind, då man dels får fartvind, dels slipper att segla mot vinden eller sjön. En sak till: Vindhastighet anges linjärt. Vindstyrkan är kvadratisk! När du som ny båtägare går ut i den behagliga vinden 4 m/s (8 knop), så har du en skenbar vind om 4 knop (= "vart tog vinden vägen???") då du seglar i medvind (8 knop vindhastighet MINUS fyra knop i båthastighet). På kryss (bidevind) får du 8 knop + 4 knop på bidevind. Eftersom kraften i vinden är proportionell mot kvadraten på vindhastigheten, så har du inte dubbelt så stor kraft, utan fyra gånger så stor kraft att tillgå då du kryssar (bidevind). Kraften i vinden ökar i proportion till talserien 1 -1,4 - 2- 2,8 - 4 - 5,6 -8 (osv). Dubbelt så stark vind som 4 m/s är alltså 5,6 m/s !

För att skota effektivt brukar man säga att man skotar tills det fladdrar litet, sedan drar man in så att fladdret upphör. Detta innebär att man (särskilt i lätta vindar) måste vara vaksam med skotet och justera det ofta (se om man kan släppa ytterligare - det är ofta uppenbart när man släppt för mycket. Men på undanvind KAN det inte gå lika fort som på bidevind/halvvind - det blåser inte lika mycket över seglet. Det är vindhastigheten över seglet som räknas.

Det går att använda olika visare för att se så man skotar effektivt, och den enklaste visaren är i så fall "telltales", garnstumpar som man tejpar på seglet. Man behöver inte ha en ryamatta. De här är mest hjälpsamma på kryss till halvvind, därefter kan man använda se-om-det-fladdrar-principen.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 31 aug 2014, 07:52

Pellefunk skrev:Aha, detta låter ju logiskt förstås. Hur är det då man seglar i slör, ska man släppa på storskotet och låta storen "falla ut" så att den fångar mer vind? Fast då försvinner ju vinden från focken eftersom storen fångar all vind. Men man kanske kan "saxa" seglen så att focken är åt andra hållet i sådana fall?
I det fallet du beskriver med saxade segel, seglar du ju plattläns.

Brukar lite skämtsamt säga;" Att segla är inte så svårt. Det svåra är att förstå vad vi seglare säger, för vi använder så många krångliga ord, bara för att den oinvigde skall tro att det är svårt att segla"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bog_(nautisk_term)

Som Anders förklarade, så seglar jag alltid med så slaka skot som möjligt. Släpper ut tills det börjar fladdra och tar hem en aning, precis så det slutar fladdra. Det är nog bara när man seglar "dikt bidevind" så högt upp mot vinden det går att segla som jag skotar hårt. Sen lönar det sig ju inte att gå för högt upp mot vinden - "pina" - mer än i vissa speciella fall. Tex man vill klara nåt - ö, grund, prick - utan att göra ett extra slag. Det är bättre att få lite fart på båten än att gå för högt.
AIMG_0190.jpg
Typisk plattläns
thallatha(alfakrull)hotmail.com

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » sön 31 aug 2014, 17:49

Det finns diagram som visar det som toaen förklarar.
Kurvorna visar farten vid olika vindriktningar och vindhastigheter. Ur denna kan man läsa att i svag vind går det fortare att kryssa än att plattlänsa, och att högsta farten får man när man har slör (dvs vinden in snett bakifrån).
Man kan få högre fart genom att avvika 30 gr från kursen vid läns men får väga detta mot längre väg, man får ju gippa längre fram för att komma till målet, det som kallas att kryssa på länsen.
Denna kurva gäller en Monark som jag hittade på nätet men den är allmängiltig för alla segelbåtar.
Bilagor
monark_700_miniton_polardiagram2.gif

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 31 aug 2014, 18:59

Frågan om hur högt i vind man skall gå för att komma fortast framåt mot den verkliga vindriktningen kan man få svaret på så här för alla segelbåtar som är lite tunga och inte planar:

I den rådande vindstyrkan, fall av så vinden enligt småvågorna på vattnet kommer in från sidan. Skota då för max fart och se på loggen hur fort båten går.
Lova sen upp och skota in för att ta höjd. När båten går 0.8 ggr bästa sidvindsfarten med (för kryssvinkeln) rätt skotning är man väldigt nära bästa kombination av kryssvinkel och fart.

Den som inte litar på denna uppgift kan (liksom jag gjort) se på ett antal olika deplacementbåtars polardiagram. Alla hamnar nära detta förhållande, och optimum är rätt så flackt, inom 5 grader eller så.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Pellefunk
Trogen medlem

Inlägg av Pellefunk » mån 01 sep 2014, 14:47

Hm, det är ju många ord och uttryck att hålla reda på när det gäller segling och som nybörjare har man ju ännu inte koll på alla. Men jag läser era inlägg och börjar förstå mer och mer hur man ska tänka gällande segling/trimning/vindar etc. Det tar sig :)

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 01 sep 2014, 19:54

Ett tips för att komma tillrätta med alla uttryck inom seglingsvärlden är att köpa eller låna en bok på biblioteket om segling.
När jag blev intresserad av segling i slutet på 70-talet och början på 80-talet så köpte jag en bok av Curt Gölin, som hette "Hissa segel". Den boken lärde mig allt om segling, i varje fall det jag behövde för att komma igång och jag kan säga, utan att skryta, att andra gången jag satte min fot i en segelbåt, seglade jag båten ensam och kom hem igen utan beskymmer. (Första gången foten var i båten var då jag tittade på den och också köpte den)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 02 sep 2014, 10:58

Mitt förslag på att komma igång är att gå en kurs. Och det i jolle. I en jolle blir allt väldigt uppenbart väldigt fort.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

M.A.C.
Silvermedlem

Inlägg av M.A.C. » fre 05 sep 2014, 18:37

Pellefunk skrev:Jag upplever att när vi är ute och seglar så är det mycket enklare att få upp farten då man kryssar (i motvind), inte då man seglar i slör/medvind, är det så? Eller gör vi på något sätt fel med seglen eftersom vi har svårt att få upp farten i medvind.

Testade idag att släppa ut storseglet en bra bit åt "sidan" då vi hade vinden i ryggen, men farten blev inte så bra ändå och focken fladdrade ju bara eftersom storseglet tog all vind ifrån den. Spänner vi storen med storskotet så hjälper inte det heller, farten blir inte så hög som vid kryss.

Vi är nya på segling och trodde att kryss skulle vara svårast, men det är det enklaste tycker vi och det går snabbast (och lutar mest). Det känns som att vi inte gör riktigt rätt? Sätter vi seglen "fel" på nåt sätt tro?
På kryssen skotar ni förmodligen seglen så att dom har en någorlunda bra form och ni seglar med en viss vinkel mot vinden. Vinden strömmar nu över seglen och genererar en massa kraft. Skulle ni falla av något och justerar skoten så kommer båten att öka i fart.
När ni seglar med vinden så fungerar inte längre "vingprofilen" och man "driver" bara med vinden. Någonstans finns en punkt där detta sker och beror på vindhastigheten.
Bäst fart får man oftast i lättvind med vinden in från sidan och vid hårdare väder snett bakifrån. Det får blåsa rejält för att man ska få fart med vinden direkt akterifrån.
Kort kan man säga att vinden behöver kunna strömma över seglen på båda sidor för att generera maximal kraft.

Lite mer om vinklar och farter.
http://banner28swe54.wordpress.com/2012 ... vmg-vmc-2/
Senast redigerad av 1 M.A.C., redigerad totalt 0 gånger.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » fre 05 sep 2014, 18:56

M.A.C. skrev: Lite mer om vinklar och farter.
http://banner28swe54.wordpress.com/2012 ... vmg-vmc-2/
Det därverkade krångligt.. Jag tror jag fortsätter att segla på mitt sätt, skota hem och ta mig hem.... :D :D :D

Skriv svar