masta av rullfock

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

masta av rullfock

Inlägg av lvedin » lör 30 aug 2014, 12:27

Hej !
Skall masta av Maxi 87 för första gången och med rullfock.

Hur gör man ?
Funker det att hissa masten så att förstaget kan bindas vid masten, och sedan tippa mast med förstag när man hissar ner.
Förstaget blir väl nån meter längre än masten.

/ Lennart

Piloten
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 14:59

Re: masta av rullfock

Inlägg av Piloten » lör 30 aug 2014, 12:48

Jo det är rätt. Geometrin gör ju att rullen kommer lägre än mastfoten.

Ha en medhjälpare som tar rullen på förstagsprofilen upp på landbacken och håller denna medan någon annan håller mastfoten. Sedan kan du föra samma mast och profil när masten är nere.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: masta av rullfock

Inlägg av toaen » lör 30 aug 2014, 14:51

Sist jag mastade av envisades mobilkranföraren med att han ville lyfta i spinakerfallet.

Jag var ytterst tveksam, men fick ge mig. Det fungerade bättre än - alldeles utmärkt.

Eftersom jag byggde om masttoppen och spinakerfallet på så sätt "försvann" monterade jag ett block och ett nytt fall enbart för att masta på och av.

Jag har dubbla rullar och att lyfta masten rakt upp tills den går fritt och även rullarna var helt suveränt.

Nästa gång jag skall masta av, och det på ett annat ställe med vanlig kran, ingår kostnaden för avmastningen i upptagningen. Jag brukar inte hålla på med dumheten att masta av i onödan, så det blir bara med några års mellanrum. Kommer nog ändå att betala extra för att få masta av med mobilkranen. Betydligt enklare och mycket mindre risk att förstöra nåt. Masten, rullar med förstagsprofiler och ryggen. :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: masta av rullfock

Inlägg av lvedin » lör 30 aug 2014, 16:10

Piloten skrev:Jo det är rätt. Geometrin gör ju att rullen kommer lägre än mastfoten.

Ha en medhjälpare som tar rullen på förstagsprofilen upp på landbacken och håller denna medan någon annan håller mastfoten. Sedan kan du föra samma mast och profil när masten är nere.
Tre personer altså med handvevad mastkran ?
En håller rullen på förstagsprofilen.
En håller mastfoten.
En vinchar ner masten.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: masta av rullfock

Inlägg av Kjelle » lör 30 aug 2014, 16:27

Använder sedan många år (+30) toaens metod - spinnakerfallet. Fäst fallet i kroken, hissa upp fallet över masttoppen och sträck upp fallet. Lossa alla vant och stag i lugn och ro (masten hänger) lossa förstag med rulle och för det utanför skrovsidan så att det hänger i masttoppen. Hissa och lägg förstaget och andra vant och stag mot masten och fäst med en tamp eller ett beslagsband. Lägg ner masten på bryggan eller mastvagnen. Jag sköter mastfoten och hustrun vinschen. Om man har fäst Vindexen i akterkant på masttoppen så brukar den klara sig också.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: masta av rullfock

Inlägg av Lasse L » lör 30 aug 2014, 16:45

Använder också "Toaens" metod, med spinnakerfallet, när mastkranen är högre än masten.
Mastar på och av ensam.
Det underlättar om man är tvenne gubbar.
En som vevar och den andre som hanterar masten.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: masta av rullfock

Inlägg av toaen » lör 30 aug 2014, 18:05

Lasse L skrev:Använder också "Toaens" metod, med spinnakerfallet, när mastkranen är högre än masten.
Mastar på och av ensam.
Det underlättar om man är tvenne gubbar.
En som vevar och den andre som hanterar masten.
Fast min metod är egentligen att inte masta av "i onödan" vare sig jag har båten i sjön eller på land.

De senaste 13 åren har haft tre olika båtar och jag har mastat av tre gånger. Nästa gång jag har planer på att masta av är hösten 2015, men då låter jag nog Smögenvarvet köra med sin metod och mobilkran. Det mest skrämmande är att jag sedan måste gå 25 distansminuter med bara motorn, utan möjlighet att bärga mig med segel om motorn fallerar. :? :(
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: masta av rullfock

Inlägg av Lasse L » lör 30 aug 2014, 20:57

toaen skrev:
Lasse L skrev:Använder också "Toaens" metod, med spinnakerfallet, när mastkranen är högre än masten.
Mastar på och av ensam.
Det underlättar om man är tvenne gubbar.
En som vevar och den andre som hanterar masten.
Fast min metod är egentligen att inte masta av "i onödan" vare sig jag har båten i sjön eller på land.

De senaste 13 åren har haft tre olika båtar och jag har mastat av tre gånger. Nästa gång jag har planer på att masta av är hösten 2015, men då låter jag nog Smögenvarvet köra med sin metod och mobilkran. Det mest skrämmande är att jag sedan måste gå 25 distansminuter med bara motorn, utan möjlighet att bärga mig med segel om motorn fallerar. :? :(
Haver min segelbåt på land på vintern.
Måste masta av.
Kört motorbåtar i > 50 år och har bara haft ett motorhaveri som stoppade båten.
Armerad bränsle slang mellan matarpump och insprutningspumpen gick av.
Är inte orolig att få maskinhaveri.
Dagens motorer är driftsäkra om de får kärleksfull omvårdnad.
Men du kanske kan rigga en nödrigg innan du lägger ut. 8)
Albin g61.jpg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: masta av rullfock

Inlägg av toaen » lör 30 aug 2014, 21:30

Lasse L skrev: Dagens motorer är driftsäkra om de får kärleksfull omvårdnad.
Men du kanske kan rigga en nödrigg innan du lägger ut. 8)
De vete katten.
Jag har en ganska ny Lombadini. Trotts att jag alltid har haft gamla Volvo Pentamotorer, som i och för sig krånglat en hel del är det ingen som slår det krånglet jag haft med Lombardinin.

Det är nog det där med avsaknaden av den kärleksfulla omvårdnaden.

Jag har helt vansläktats. För alla i min släkt är det bara bilar och motorer som gäller. Motorer och teknik i övrigt - är det värsta jag vet. Eftersom motorerna nog inte är dummare än att de känner min avoga inställning försöker de hämnas så mycket de kan.

Att rigga en nödrigg efter att jag mastat av tror jag inte att jag ger mig in på. Däremot är jag medlem i SSRS.

När jag tappade den nästan nya propellern sista dagen på min sommarseglats. På väg in i naturhamnen öster om Islandsberg - Jonsborg - fick jag segla hem. Dessvärre var det för många badande i Tobakshålet så jag vågade inte gå dikt bidevind in i det trånga hålet. Jag lät SSRS bogsera in mig den sista biten.
zzIMG_2864.jpg
Det får väl bli nån liknande lösning om inte motorn står mig bi på vägen längst in i Gullmarn och upp för älven till mitt båthus. :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: masta av rullfock

Inlägg av sangris » sön 31 aug 2014, 17:49

Toaen. Lite off topic, men vad är det för krångel du haft med din Lombardini?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: masta av rullfock

Inlägg av toaen » tis 02 sep 2014, 11:06

sangris skrev:Toaen. Lite off topic, men vad är det för krångel du haft med din Lombardini?

1. En krånglande vakumventil som medverkade i att motorn vattenfylldes.

2. Lyckades få linan till bojen i propellern pga egen dumhet, vilket gjorde att den nya motorn ryckte sönder ett par nya gummikuddar och motorn ställde sig lite på sned. Detta gjorde att den nya moderna hylsan läckte ganska kraftigt. Dock inte mer än att mina två automatiska länspumpar höll båten flytandes tills vi fått lossat motorn och rätat den.

3. Bultarna som höll fast propelleraxeln mot backslaget lossnade. Trodde först att det var det nya backslaget som höll på att rasa, men när jag kollade satt bara axeln fast, eller rättare sagt löst med en bult där muttern hängde på ett par gänger.

4. Fick oerhört skitig dieselolja - bottensatsen - på en sjötapp med troligtvis liten omsättning. Hade flyttat byggt om och rengjort tanken nåt år tidigare och bara tankat på ett ställe som har hög omsättning. I sjögång och vind uppemot kuling på utsidan Mållön stoppade motorn. Hade jag inte haft segel och så mycket sjörum att jag kunde kovända (karade inte att vända genom vinden) hade båten blivit skrot mot klipporna i lä. Lyckades ta mig in för segel till Mållösund. Bytte filter och blåste ren ledningen som var bomtät. ( min fru fick köra Kungshamn -Mållösund med nya filter mm.)

4.1 När jag fortsatte min färd norröver, stannade motorn på nytt av samma anledning. Som tur var hade jag precis passerat det värsta stället och jag kunde segla in i lä och ankra. Blåste ren den helt igensatta ledningen och gick försiktigt in till närmsta hamn - Edshullshall. Där tömde jag och gjorde ren bränsletanken. Filtrerade den renaste delen av dieseln 2 gånger genom en disktrasa. Bytte på nytt filter. Sen dess har jag inte haft problem från bränslesidan -

5. om man bortser från att jag har ett dieselläckage när jag fyller full tank. Trodde jag hade kommit på anledningen, men det visade sig va fel. Har inte haft tid/kommit mig för att göra en genomgripande undersökning.

Kommer aldrig att köpa diesel på okända slälle utan att filtrera den innan den får rinna ner i tanken.

6. Motorn stannade helt plötsligt när jag skulle lägga till i hemmahamnen. Drev över hela hamnen och lyckades lägga mig utanpå en fiskebåt.
Det visade sig att det var kontakten mellan motorn och manöverpanelen som lossnat. Hade haft loss kontakten när jag återmonterade en länspumpsledning som jag tog bort inför installationen av den nya motorn. Motorn kan ju stoppas med nyckel, men det innebär ju också att motorn stannar om kontakten med manöverpanelen bryts. Denna funktion kan kopplas bort och motorn förses med ett vanligt mekaniskt stoppreglage.

7. Tappade propellern när jag skulle lägga till Naturhamnen Jonsborg på Insidan av Islandsberg, Drev in genom den trånga och grunda passagen och ankrade där det är lite djupare och större utrymme.

Sen har jag haft lite problem med det gamla motorreglaget.

Jag skulle inte ha några tekniska prylar.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: masta av rullfock

Inlägg av sangris » tis 02 sep 2014, 15:42

Njaa, toaen. Inget av dina punkter kan du lasta Lombardini för. Vacuumventilen sitter väl på skottet intill? Lina i propellern är inte motorns fel. Att propelleraxeln lossnade måste bero på dåligt åtdragna eller ej låsta muttrar/skruvar, inte motorns fel. Smutsig diesel kan absolut inte vara motorns fel, dock är modernare dieslar känsligare än äldre. En gammal råoljemotor hade säkert tuffat på i god takt med det bränslet. Således inte Lombardinins fel. Dieselläcka vid full tank, absolut inte motorns fel. Tappad propeller eller gammalt reglage kan ju inte heller belasta Lombardinis konto.... Kvar är kontakten för kablaget från motorpanelen. Det skulle kunna vara en svaghet hos Lombardini, men det kan lika väl vara du själv som inte fått tillbaka kontakten som den ska när du hade haft bort den, så....tveksamt...

Nu har jag varit ganska hård mot dig, men varför jag undrade över vilka problem du haft med Lombardini, beror på att jag själv haft krångel med just kontaktdonet och kopplingsdosan som den kopplas i. I mitt fall hade lödningarna inuti dosan troligen vibrerat loss, för flera av kablarna var av eller på väg att gå av. Jag undrar om detta är typiskt för Lombardini. Någon annan som vet kanske?
Detta skulle nog varit i egen tråd, så Admin får väl flytta det eller säga ifrån....

Skriv svar