Avluftning vattentank

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Avluftning vattentank

Inlägg av Göran A » tis 19 aug 2014, 07:05

Håller på att montera en vattentank till båten och har köpt en som troligen är avsett för husvagn. Nippeln för avluftning (den är tät så jag får borra ett hål i den)
är c:a 9mm utvändigt, vilket verkar en ovanlig slangdimension. När jag sökte i de olika båtkatalogerna finner jag ingen sådan och heller någon passande avluftningsventil om jag nu inte missat det.
Funderar på att lösa det genom att borra ett litet hål i däcksförskruvningen strax ovanför slangen. Finns troligen någon som sitter inne med en bättre lösning.

Göran A

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Avluftning vattentank

Inlägg av Mackey » tis 19 aug 2014, 07:34

Avluftningen ska ju släppa ut luften ur tanken när du fyller den också och då funkar inte ett hål i däcksförskruvningen.

Använd den avluftnindnippel som finns på tanken. Öka dimensionen på nippeln genom att sätta på en lämplig slangstump. Genomskinlig pvc-slang finns i många dimensioner, det brukar gå att hitta någon lämplig. I värsta fall får du ta två slangstumpar utanpå varandra.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Avluftning vattentank

Inlägg av Göran A » ons 20 aug 2014, 07:18

Tack Mackey, så enkelt allt plötsligt kan bli.

Göran A

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Avluftning vattentank

Inlägg av toaen » ons 20 aug 2014, 07:59

Det finns väl slang som passar på den nippeln på vattentanken. Har slangen en aning för liten invändig diameter får man värma den och kanske hjälpa till med nåt "verktyg" att vidga den innan den pressas på nippeln. Är den en aning för grov pressar man ihop den med en "riktig" slanklämma, kanske efter att man värmt den. (det finns slangklämmor som inte ens är engångs - har bl.a. köpt sådana på Hjermans. Nu för tiden köper jag bara mina slanklämmor hos Nordens Skeppshandel på Smögen. Dom vågar inte sälja nån skit, med tanke på vad en uppretad fiskare kan vränga ur sig verbalt)

Luftningsslangen på min båt mynnar - utan beslag - i ankarboxen, som ju även den har ett utlopp. När jag fyller vattentanken och det börjar droppa från ankarboxen - då är vattentanken full.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar