Flagor i kylsystemet (MD5)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av Peter_K » lör 23 aug 2014, 19:17

"och/eller" kan i alla fall jag tolka som att ett alternativ är "och".
Salt är ju natriumklorid och innehåller ingen kalk mig veterligen, däremot kan ju vattnet vara kalkhaltigt oavsett salthalt. Eller? Jag gissar nu, men det känns rimligt.
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av Jaramaz » sön 24 aug 2014, 07:21

Hmpf,

en snabb sökning på nätet visar att Descalon marknadsförs av Recycling i Gävle, det är bara att kontakta dem för att få reda på vem som säljer osv.
Descalon anges lite överraskande innehålla organiska syror och tensider, alltså den blandning som Anders (kanske) rekommenderade. Bäst är nog att köra med Descalon, det skall fixa allt utan följdskador.

Helt riktigt att diskmedel är en bas, och att oxalsyra en syra. Men att de därmed automatiskt skulle neutralisera varandra är inte alls klart: diskmedel en mycket svag bas, blandningsförhållandena spelar också in.
Att köra igenom endera eller bägge dessa har sina risker. Diskmedel och kalk kan med lite otur bilda en halvfast gegga (borde Anders veta som bor i område med kalkhaltigt vatten). Oxalsyra kan påverka packningar och annat.
- nu har jag aldrig behövt använda någon av dessa metoder. Kan föreställa mig från andra rensningsinsatser att det gäller att få det som skall lossna att lossna lagom fort, är det mycket och allt lossnar med en gång kan det bli stopp i de små söta kylkanalerna. Återigen ett argument för en beprövad produkt.
Visst, som "krigsrep" som Anders brukar säga, så kan det användas, men annars är det bara att beställa Descalon.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av Anders S » sön 24 aug 2014, 08:09

Det är alltså så att havsvatten är mycket kalkrikt, medan sötvatten kan vara varierande. Vanligen innehåller havsvatten ca 400 ppm kalk, medan sötvatten (beroende på källa) kan innehålla så litet som 1-5 ppm. Givetvis finns stora lokala variationer, men det är mycket rimligt att anta att framsidans salta havsvatten är avsevärt mycket hårdare än baksidans bräckta, utspädda. Men det kan uppstå knepiga kombinationseffekter och rost (vanlig rost) är heller inte betydelselös.

http://www.recykling.se/sida5.html (Descalon) (såg jag nu att Jaramaz hittat).
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av Peter_K » sön 24 aug 2014, 09:27

Maskindiskmedel är faktiskt ganska ordentligt basiskt. Är det tensider man vill ha är det bättre med en sprutt handdiskmedel.
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av Jaramaz » sön 24 aug 2014, 10:52

Peter_K skrev:Maskindiskmedel är faktiskt ganska ordentligt basiskt. Är det tensider man vill ha är det bättre med en sprutt handdiskmedel.
Visst är det enklare att ta handdiskmedel för tensidernas skull, men det skummar så förbaskat. Gammalt nolleuppdrag för teknologer gick ut på att hälla handdiskmedel i någon fontän - ofarligt men skumt.

Vet inte riktigt vad du menar med "ganska ordentligt basiskt", det är en subjektiv beskrivning.
pH för några olika maskindiskmedel anges till 10-11, vilket faktiskt är ganska måttligt basiskt.
Går att jämföra med lut eller propplösare (pH=14), som då är starkt.

OBS att pH skalan är logaritmisk.

/J

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av Fredrik » sön 24 aug 2014, 16:56

Trots mina begränsade kemikunskaper vill jag påpeka att diskmedel inte behöver vara varken surt eller basiskt. Vanligt handdiskmedel är normalt neutralt till skillnad mot maskindiskmedel för att inte skada huden (http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=23747).
Maskindiskmedel däremot är rejält basiskt. Vill man använda tensider som skummar något mindre (inga garantier!) kan man kanske använda lite maskintvättmedel istället för diskmedel (http://www.stadbutiken.se/kem/tvattmede ... -flytande/)?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av Jaramaz » sön 24 aug 2014, 19:23

Fredrik skrev:Trots mina begränsade kemikunskaper vill jag påpeka att diskmedel inte behöver vara varken surt eller basiskt. Vanligt handdiskmedel är normalt neutralt till skillnad mot maskindiskmedel för att inte skada huden (http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=23747).?
Just detta var ingen direkt nyhet. Ingen har sagt något annat.
Fredrik skrev:Maskindiskmedel däremot är rejält basiskt.
Nej, det är det inte. Det är precis det som redogjordes för ovan. Nog så att du inte riktigt förstår pH-skalan.
Maskindiskmedel är MÅTTLIGT basiskt. Ingen annat.
Det går fint att blaska med maskindiskmedel utan handskar, om man så vill. Självklart rekommenderar alla att ha handskar - men det är alltså egentligen realtivt ofarligt, bara det inte sker flera gånger om dagen, dagligen.
Annat är det med lut. Det är rejält basiskt, det. Fast den som använder lut upptäcker snart att allt inte upplöses i rök, som det ibland visas på TV.
Fredrik skrev:Vill man använda tensider som skummar något mindre (inga garantier!) kan man kanske använda lite maskintvättmedel istället för diskmedel (http://www.stadbutiken.se/kem/tvattmede ... -flytande/)?
Kanske det, och kanske inte. Är alla tensider desamma? Innehåller kanske maskintvättmedel annat som inte är så kul att få in i sina kylkanaler?

Det gäller att begripa vad man ger sig in på. Kan man inte kemin skall man hålla sig borta från allt sånt, vilket jag också rekommenderade mycket tydligt i ett inlägg ovan. Kör med ett medel avsett att rensa kylkanaler, inga hemmakokta varianter.

/J

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av Peter_K » mån 25 aug 2014, 17:43

Har sett olika uppgifter på hur basiskt maskindiskmedel är. Från 10-11 till upp emot 13. Hursom, jag skulle inte väga köra vilken skit som helst genom min motor; hemmapulat och sedan löser en packning eller impeller upp sig - hur kul är det?
Alla borde ha skägg

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av stockankare » fre 25 mar 2016, 13:28

Har även jag svårt att hitta descallon så det blir alternativet maskindiskmedel.
Hur gör jag enklast för att cirkulera vattnet, antar att det bör vara lite varmt, och motorn kan ju värma vatten, typ 60 rader som i diskmaskinen. Slangstumpen instucken i avgasmynningen på akterspegeln ner i en hink, men sen då, kan jag dra lång slag över akterspegeln ner i ruffen till motorn och låta impellern suga eller blir det fel och häverteffekt och jag dränker den lilla motorn (md5)?
Ska jag istället ta en länspump från hinken till ett kärl i ruffen och därifrån till motorn?
Nästa fråga, hur länge ska man köra runt blandningen? 5minuter eller en timme? Antar att det delvis beror på vattentemp, men jag att packningarna i motorn tar skada om jag kör för länge.
Finns det risk att någon metalllegering inte gillar medlet och gör vad det nu är som mettar gör när dom går sönder

Många frågor blev det, kanske nån som gjort det här själv?

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av Arkstedt » mån 10 apr 2017, 10:03

@stockankare hur gick det för dig med genomkörningen? Har du märkt någon förbättring i temperatur?

Det kanske är lite sent att komma med ett svar såhär ett år senare, men någon annan kanske har samma fråga i framtiden.

När jag vinterkonserverade min MD5a i vintras så ställde jag en 25L-dunk i sittbrunnen med slang ner till sjövattenintaget vid impellern. Det tog sin lilla stund för motorn att suga i sig glykolblandningen då, trots självfall på slangen. Risken att du dränker motorn tror jag är minimal då trycket från sjövattenintaget väl i vanliga fall borde vara högre än hävert-effekten med slang? (förutsatt att motorn är placerad vid vattenlinjen)

Skriv svar