Flagor i kylsystemet (MD5)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
MD5
Erfaren medlem

Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av MD5 » lör 16 aug 2014, 21:47

Jag har en gammal saltvattenskyld MD5:a, som i stora drag funkar finfint. Förra sommaren värmevarnade den, och när jag plockade ur termostaten så fanns det en del rostbruna flagor i kopparrören runt termostaten. Jag avlägsnade dem, och rotade även runt i kylkanalerna vid avtappningsskruven. Jag använde en skruvmejsel samt ett smalt buntband. Jag konstaterade även att termostaten verkar vara konstant öppen, men jag bryr mig inte om det. När jag körde motorn i fjol så var cylindertoppen helt kall, typ 25 grader, och jag tyckte att det kändes bra. Då vet man åtminstone att kylningen är tillräcklig. När jag körde motorn förra sommaren så var den alltså helt sval, och jag antar att man kan köra den på det viset under dess sista (max 10??) år.

I år har jag återigen rensat lite runt termostaten och runt avtappningsskruven. Dock inte med buntband. På semestern somras så var cylindern lite varmare, gissar på 50 grader. Underdelen av motorn blev dock varm efter några timmars gång. Jag kunde ta på den, men jag skulle inte vilja trycka handen mot den delen av motorn i mer än fem sekunder.

Två frågor:
1. Hur allvarligt är det att underdelen (vevhus osv) av motorn blir varm? Jag har funderat på att rota runt lite med buntband igen, men å andra sidan så funkar den ju nu. Jag antar att om jag rotar loss flagor nära avtappningsskruven så kan de försvinna in i motorn och sätta sig någon annanstans där jag inte kommer åt med totalstopp som konsekvens. En regel är ju att inte fixa nåt som funkar, men jag vet inte hur man ska se på det i detta läget.
2. Jag blir inte riktigt klok på vad de här flagorna består av. Är det kalkavlagningar? De känns för hårda för att vara ren rost.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Flagor i kylsystemet (MD5)

Inlägg av Anders S » sön 17 aug 2014, 07:45

Det kan handla om sk "pannsten" - något som närmast garanterat uppstår i råvattenkylda motorer, ångpannor, varmvattenberedare och slikt. Oundvikligt på en sjövattenkyld motor. Då minskar man ofta problemet med att köra motorn "kall" och det finns kalla termostater som öppnar tidigt för detta driftfall. Att köra helt utan är inte alldeles bra, men sommartid skall det inte vara så illa.

Om du kör med sjövatten in, utan termostat och får kylproblem (det har du början till eftersom motorn blir varnmare nu än innan) så har du problem, det här blir värre, ine bättre. Känn på avgasvattnet och bedöm värmeinnehållet där. Kolla sedan vattenpumpen (impellern) och hittar du inte fel där därefter får du planera för en rengöring. Det finns rensmedel (Descalon brukar jag tipsa om, det finns fler) och det är inte så svårt att göra en behandling (man kör i princip runt medlet från/till en stor dunk, och förvånas över vad som kommer ut...) men man bör rensa kemiskt INNAN det blir totalstopp.

Att vevhuset blir handvarmt (kan du hålla på det, men inte länge är det inte varmare än60 grader, typ) är inte oroande. Men om du inte får värmebortföring via kylvattnet, så kommer oljan att göra det jobbet så gott den kan, och det är troligen där värmet kommer från.
Anders S

MD5
Erfaren medlem

Inlägg av MD5 » sön 17 aug 2014, 08:36

Underbart svar. Tack Anders!

Ska förtydliga med att när jag skrev vevhus så menar jag allt utom själva toppen. Fäste för generator och andra komponenter är oxå ganska så varma (< 60 grader). Vill bara förtydliga detta, men jag antar att ditt svar gäller ändå(?).

Betr. värme på kylvatten så är det lite varmare ut än in (såklart), men det är nog bara någon grads skillnad. Utvattnet är på intet sätt varmt. Ska det vara det?

Du föreslår alltså att jag ställer en hink i båten med Descalon i båten och drar dit ut- och -invattenslangarna och låter motorn gå nån timme på tomgång?

Finns det någon risk för att någon del av en MD5:a går sönder av Descalon, typ packningar eller nån aluminiumkomponent (om det nu finns nån).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 17 aug 2014, 08:56

MD5 skrev:Underbart svar. Tack Anders!

Ska förtydliga med att när jag skrev vevhus så menar jag allt utom själva toppen. Fäste för generator och andra komponenter är oxå ganska så varma (< 60 grader). Vill bara förtydliga detta, men jag antar att ditt svar gäller ändå(?).

Betr. värme på kylvatten så är det lite varmare ut än in (såklart), men det är nog bara någon grads skillnad. Utvattnet är på intet sätt varmt. Ska det vara det?

Du föreslår alltså att jag ställer en hink i båten med Descalon i båten och drar dit ut- och -invattenslangarna och låter motorn gå nån timme på tomgång?

Finns det någon risk för att någon del av en MD5:a går sönder av Descalon, typ packningar eller nån aluminiumkomponent (om det nu finns nån).
Ja, det finns en liten risk, men till skillnad från egna hittepå, så är de här medlen ihopkokta för ändamålet. Men det kan mycket väl tänkas (nu blir jag kuslig) att du rensar bort pannsten som är sista utposten mot ett läckage, och då ser det ju inte så roligt ut. Det krävs då att man inser att det nog var bättre att det hände i hamn än på sjön.

Ja, en timmes körning (du får ha koll på tempen, timmen kanske då blir fyra ggr 15 minuter eller så) skall säkert göra nytta. Men det finns risker, som sagt. Att inte rensa tror jag dock är den större risken.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 17 aug 2014, 10:10

Ett klurigt fel, på äldre installationer, är att avgasslangens "innerlager" av gummi släpper delvis, bromsar eller täpper till.
Yttrar sej som överhettad motor.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » sön 17 aug 2014, 10:59

Lasse L skrev:Ett klurigt fel, på äldre installationer, är att avgasslangens "innerlager" av gummi släpper delvis, bromsar eller täpper till.
Yttrar sej som överhettad motor.
Har faktiskt sett detta på en 3 år gammal båt. Innerhöljet delaminerade på sugsidan. Ju mer man gasade på ju mer vacum fick man i slangen med dålig cirkulation som följd.

sten2
Trogen medlem

Inlägg av sten2 » sön 17 aug 2014, 15:06

MD5 skrev: När jag körde motorn i fjol så var cylindertoppen helt kall, typ 25 grader, och jag tyckte att det kändes bra. Då vet man åtminstone att kylningen är tillräcklig. När jag körde motorn förra sommaren så var den alltså helt sval, och jag antar att man kan köra den på det viset under dess sista (max 10??) år.
Mitt tipps är att fixa termostaten. Det är dåligt för motorn om den inte når upp till rätt arbetstemperatur.

MD5
Erfaren medlem

Inlägg av MD5 » sön 17 aug 2014, 19:03

sten2 skrev:Mitt tipps är att fixa termostaten. Det är dåligt för motorn om den inte når upp till rätt arbetstemperatur.
Ok, tack. Ska fundera på det. På vilket sätt är det dåligt? Ökar slitaget mellan kolv och cylinder?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 17 aug 2014, 19:07

MD5 skrev:
sten2 skrev:Mitt tipps är att fixa termostaten. Det är dåligt för motorn om den inte når upp till rätt arbetstemperatur.
Ok, tack. Ska fundera på det. På vilket sätt är det dåligt? Ökar slitaget mellan kolv och cylinder?
I ditt driftfall är det bra och dåligt: dåligt därför att spel och toleranser är räknade på att motorn är lagom varm och därför att motorn går bättre varm än kall. Däremot uppstår ditt större problem lättare ju varmare kylvattnet tillåts bli, och praxis är att sjövattenkylda motorer räknas för att kyla lagom med en betydligt kallare termostat än motorer med slutna system. Det är inte ovanligt med termostater som öppnar vid 40 grader i sådana tillämpningar.
Anders S

MD5
Erfaren medlem

Inlägg av MD5 » sön 17 aug 2014, 19:10

Anders S skrev:... och praxis är att sjövattenkylda motorer räknas för att kyla lagom med en betydligt kallare termostat än motorer med slutna system. Det är inte ovanligt med termostater som öppnar vid 40 grader i sådana tillämpningar.
Haha, jäklar vad du kan, Anders! Kul!

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 17 aug 2014, 21:38

Att motortemperaturen på en sjövattenkyld motor inte bör gå med högre temperatur än ca 40 grader beror på att saltet i havsvattnet fälls ut i högre temperatur och avsätter sig på sidorna i kylkanslerna. Detta i sin tur påskyndar rostens angrepp i motorn. Detta är en av orsakerna till haverier som inträffade på gamla Yanmar modeller (typ YSE) då temperaturen i kylvattnet vid avgaskröken i topplocket uppnådde en temperatur på flera hundra grader. Med andra ord så kokade vattnet bort just vid avgaskröken (inte att förväxla med avgaskröken utanpå motorn) och saltet som fälldes ut ur vattnet orsakade rostangrepp med efterföljande hål i kylkanalen/avgaskanalen med vatten i motorn som följd.

MD5
Erfaren medlem

Inlägg av MD5 » lör 23 aug 2014, 11:04

Jag hittar ingen återförsäljare av Descalon. Någon som vet? (Butik i Götelaborg)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 23 aug 2014, 14:43

MD5 skrev:Jag hittar ingen återförsäljare av Descalon. Någon som vet? (Butik i Götelaborg)
Det finns en i Kungsbacka som du kanske kan tala med. Alternativa medel, litet mer ad-hoc, är maskindiskmedel och/eller oxalsyra.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 23 aug 2014, 15:20

Att blanda oxalsyra med maskindiskmedel låter som en dum lösning. Maskindiskmedlet är basiskt, syran är sur. De neutraliserar varandra... så var för sig är de bättre. Däremot undrar jag vilket som bäst tar bort pannsten; är det kalk borde en syra vara effektivast anar jag. Eller, vad är pannsten?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 23 aug 2014, 17:10

Peter_K skrev:Att blanda oxalsyra med maskindiskmedel låter som en dum lösning. Maskindiskmedlet är basiskt, syran är sur. De neutraliserar varandra... så var för sig är de bättre. Däremot undrar jag vilket som bäst tar bort pannsten; är det kalk borde en syra vara effektivast anar jag. Eller, vad är pannsten?
Kalk, vanligen, i alla fall i Götelaborg (saltvatten). Vad det blir i dina trakter eller i Mälaren kan vara mer gåtfullt (kräver egentligen en analys av vattnet som motorn går i ("matarvattnet till den dieseldrivna vattenpannan"). Både maskindiskmedel och oxalsyra kan fungera, jag tror att jag beskrev dem som alternativa medel. Gick det att missförstå? Det var inte meningen. Men man kan ju i svåra fall köra den ena först och den andra sedan.
Anders S

Skriv svar