Lufta en diesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Lufta en diesel

Inlägg av Anders S » mån 18 aug 2014, 06:36

Ove T skrev:Med ett Racor turbin filter som förfilter behöver man inte lufta, bara stänga kranen till tanken öppna locket på toppen lyfta ur det gamla filtret, i med det nya och ev. efterfylla med den dieselmängd som det gamla filtret tog med sig. Finfiltret behöver sällan eller aldrig bytas, beroende på vilken reningsgrad man valt hos förfiltret.
Inte för att det är bra eller "rätt", men jag har inte bytt finfiltret på många år (det kan nog vara dags nu). Förfilter och agglomerator har hittills tagit allt snafs (inte mycket). Inte bara förfiltret är av betydelse utan också hur noga man är med bränslet, påfyllningen, att tanken (påfyllningen!) är tät (kolla O-ringen vid tankning, kostar "nästan inget" att byta) och (som det vanligen är fallet i våra seglingsvatten) man bara tankar ren diesel. Har man inte stora tankar eller långt till sjömack med omsättning får man se upp - jeepdunkar, trattar, regn och FAME-inblandning i dieseln är inte en bra kombo.

Det är också rätt olika hur "snäll" motorn är vad gäller luftning. Min Yanmar är ganska snäll (går bara litet ojämnt), medan min tidigare BMC-diesel krävde svart bälte i luftning. Mästarprovet inträffade när både finfiltret bytts samtidigt som matarpumpen behövde bytas.

En ren kommentar: Grovfiltret (eller, "första filtret" kan man placera var man vill mellan tank och matarpump, och då kan man förmodligen hitta ett bra ställe ur betjäningssynpunkt. Det som är av värde då är att (lätt) kunna tömma avtappningsskålen undertill, och förvissa sig om att bränslet är rent och vattenfritt.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 18 aug 2014, 07:54

En ren kommentar: Grovfiltret (eller, "första filtret" kan man placera var man vill mellan tank och matarpump, och då kan man förmodligen hitta ett bra ställe ur betjäningssynpunkt. Det som är av värde då är att (lätt) kunna tömma avtappningsskålen undertill, och förvissa sig om att bränslet är rent och vattenfritt.
Han som hade bytt motor i vår NF hade placerat detta (ett CAV-filter) längst in/bak i motorrummet, där det var helt omöjligt att nå. Vi flyttade det, så nu sitter det i stuvfacket. Med två pinnbultar/vingmuttrar och med en liten droppskål i plast under. Slangarna är tilltagna så man kan lossa vingmuttrarna och lyfta upp hela filtret till observationshöjd.

Dessutom svarvade en kompis en styrring till glaskoppen som loctitades fast. Den gör det lättare att centrera då man monterar.
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 18 aug 2014, 14:37

Anders S skrev:
Ove T skrev:Med ett Racor turbin filter som förfilter behöver man inte lufta, bara stänga kranen till tanken öppna locket på toppen lyfta ur det gamla filtret, i med det nya och ev. efterfylla med den dieselmängd som det gamla filtret tog med sig. Finfiltret behöver sällan eller aldrig bytas, beroende på vilken reningsgrad man valt hos förfiltret.
Inte för att det är bra eller "rätt", men jag har inte bytt finfiltret på många år (det kan nog vara dags nu). Förfilter och agglomerator har hittills tagit allt snafs (inte mycket). Inte bara förfiltret är av betydelse utan också hur noga man är med bränslet, påfyllningen, att tanken (påfyllningen!) är tät (kolla O-ringen vid tankning, kostar "nästan inget" att byta) och (som det vanligen är fallet i våra seglingsvatten) man bara tankar ren diesel. Har man inte stora tankar eller långt till sjömack med omsättning får man se upp - jeepdunkar, trattar, regn och FAME-inblandning i dieseln är inte en bra kombo.

Det är också rätt olika hur "snäll" motorn är vad gäller luftning. Min Yanmar är ganska snäll (går bara litet ojämnt), medan min tidigare BMC-diesel krävde svart bälte i luftning. Mästarprovet inträffade när både finfiltret bytts samtidigt som matarpumpen behövde bytas.

Glöm inte mögelgiftet ( eller vad man nu vill kalla det). Själv kör jag med flygets soppa, här blir inga dieselbaciller. Det är
när man får baktierietillväxt i tanken som filtren sätts igen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 18 aug 2014, 15:07

peterh skrev:
Anders S skrev:

Glöm inte mögelgiftet ( eller vad man nu vill kalla det). Själv kör jag med flygets soppa, här blir inga dieselbaciller. Det är
när man får baktierietillväxt i tanken som filtren sätts igen.
Jag har en flaska Grotamar i båten, men har inte använt! Nu är jag ju en försiktig general, men en indikation som skulle få mig att dosera i sådant (det lär räcka länge, länge) är om jag hittar vatten i förfiltret. Detta sitter bra till och jag kollar rätt noga. Men eftersom jag har koll på tankpåfyllningens lock och är noga med var jag tankar (sjömacken i HBG respektive Donsö) har jag (peppar, hittills, peppar) klarat mig. (Det växer säkert så det knakar i denna stund, så brukar det vara). Men inget är riktigt enkelt: det finns en del historier om hur bekämpningsmedlen IOFS dödat svampbakterieklägget, men samtidigt lösgjort dem och på det sättet skapat problem. Jag har de senaste säsongerna öppnat tanken (mätarens hål) och tagit upp bottenprover, och det har sett OK ut, i alla fall hittils.

Men så kan man göra om man kan komma åt. Alla kan inte det.
Anders S

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » mån 18 aug 2014, 16:36

En lite betraktelse
Jag brukar kappsegla (på glad amatörnivå) och brukar försäka ha så lite diesel i tanken det bara går, men jag har alltid haft full tank under vintrarna . Motorn är en Volvo Penta MD2020D. Har kört med Grotamar under många år i min First 31.7 och min tidigare båt som var en NF, hade aldrig några problem med igensatta filter. det fungerar med gift typ Grotamar om man ständigt använder det då det helt enkelt inte finns några avlagringar eller något som växer i tanken.

Våren 2013 bytte jag filter för första gången (båten sjösattes första gången våren 2003) jag köpte båten 2009, timmätaren visade då 490 timmars, det var orginal finfilter (fortfarande Volvo Grön) och troligen även första bytet av förfilter/grovfilter vid vattenavskiljaren då jag knappast tror att föregående ägare hade bytt. Finfiltret såg bra ut, i förfiltret var det enbart någon enstaka liten kleggpartikel. Monterade filtren vred på förfiltrets luftningsskruv, i en First 31.7 har man självtryck från tanken, motorn startade direkt. Jag anser att finfilter kan man byta med ca 10 års intervall och grovfilter vid 5 års intervall, se bara till att ha "god diesel hygien".

Föregående vinter hade jag enbart ca 9 liter i tanken (den rymmer 30), för att ha minimal vikt när kappseglingen började i våras. Behövde byta bränsleslangarna från tank till motor våren 2014 då de hade ytsprickor. Luftade vid förfiltret och sen även vid finfiltret (för första gången) sen startade motorn åter direkt. Underbart, vilken oerhörd skillnad mot min gamla MD5B som man på samma sätt som Anders S gamla motor måste ha svart bälte i luftnng för att få igång den.

När vårens kappseglingar var över tankade jag, ve och fasa, landdiesel med RME i båten och hade dessutom med 20 liter i dunkar. Det råkade vara enklare att göra så. Fyllde sen vid båtmackar under semestern så all hemsk farlig landdiesel med RME späddes ut och har med tiden försvunnit genom motorn. Några veckor med landdiesel måste ju vara ofarligt bara man vet att allt omsätts.

I alla First 31.7 tas bränslet från tankens botten, ev klägg rensas i motorn och överskott pumpas tillbaks i tanken, det är dessutom "självtryck" till förfiltret så man slipper pumpa vid filterbyte. Jag är inte ett dugg orolig att få stopp. Till vintern kommer jag att tömma tanken helt så att det bara återstår innehållet i slangarna.
Stefan

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 18 aug 2014, 18:23

Nu halkar jag lite ur spår här, då tråden ska handla om luftning, men måste bara få göra en kommentar.
Jag har haft min gamla Tur 84 sedan 1999 och har alltid tankat diesel på vanlig bensinmack. Nu vet jag inte om alla "vanliga" mackar alltid har RME bränsle men tror att så är fallet numera.
Jag har hittills aldrig haft några problem och senast jag kontrollerade tanken var den ren och fri från klegg. Men man vet ju aldrig....

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 18 aug 2014, 20:32

sangris skrev:Nu halkar jag lite ur spår här, då tråden ska handla om luftning, men måste bara få göra en kommentar.
Jag har haft min gamla Tur 84 sedan 1999 och har alltid tankat diesel på vanlig bensinmack. Nu vet jag inte om alla "vanliga" mackar alltid har RME bränsle men tror att så är fallet numera.
Jag har hittills aldrig haft några problem och senast jag kontrollerade tanken var den ren och fri från klegg. Men man vet ju aldrig....
Haver alltid tankat motorbåten på sjömackar som inte har RME i bränslet.
Ändå fick jag motorstörningar pga. bakterier.
Sugröret tilltäppt så att full effekt inte kunde tagas ut ur motorn.
Kritisk situation uppstod då jag skulle passera över färjelinjen Gbg - Hönö-Öckerö, när motorn gick ner på tomgångsvarv.
Stax innan gick jag över Rivöfjorden i kuling, med stark sjögång, som rörde loss bakterierna i tanken.
Bakterier2.jpg

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 18 aug 2014, 21:25

Lasse L skrev:Haver alltid tankat motorbåten på sjömackar som inte har RME i bränslet.
Ändå fick jag motorstörningar pga. bakterier.
Där ser man.... Det hjälper tydligen inte att bara tanka på sjömacken då :?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 19 aug 2014, 06:26

Kopplingen till luftning är solklar, får man stora klägg-problem måste man ju lufta...

Det som framgår av olika rapporter och utredningar är att dieselbakterier dels behöver vatten (de växer till i vatten/dieselgränsen), dels får det inte finnas något som bekämpar dem (typ, Grotamar). Sedan verkar de trivas extra bra i FAME- (RME-)berikat bränsle, möjligen därför att bakterierna är mycket vanligare där genom framställningsmetoden. Så håller man sig framme på alla dessa tre områden bör man ju klara sig bra - inget vatten (och bort med det så fort man hittar det), gift i förebyggade syfte och undvika RME. Men kan man hålla vattnet borta är det viktigast.

Jag tror personligen att påfyllningen är den stora boven. De beslag som brukar användas sitter ofta på däck, ofta på relingen och om O-ringen läcker, så rinner det garanterat in. Det finns en del argument för att ha dieselpåfyllningen väderskyddad.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 19 aug 2014, 06:48

En annan faktor som glöms bort är att bränsle utan svavel gör det lättare för bakterierna att växa. Svavlet hämmade tillväxten vilket kan vara en förklaring
varför Lasse fick bakterier trots RME fritt bränsle. Men som Anders skriver utan vatten så skall det inte växa. Problemet är att det endast krävs små mängder vatten, vilket inte alltid är lätt att identifiera. Så det finns många goda anledningar att lära sig lufta motorn. Förr eller senare....

Ove T
Guldmedlem

Inlägg av Ove T » tis 19 aug 2014, 17:20

Vi har nog ett stort konstruktionsfel i många av våra tankar. Ett sugrör som slutar en bit från botten utan någon bra ficka att tappa eller suga upp vatten. En ganska liten mängd vatten blir i en plan tankbotten till en stor yta med vatten där bakterierna trivs i skiktet mellan diesel och vatten. Vid dåligt väder rörs allt detta upp med stopp som följd. First är på rätt väg, ta upp skräpet med en gång och töm ut det via förfiltrer. Jag har byggt om min tank på detta sätt och har aldrig gjort rent den trots att den är 30 år. Den håller sig ren själv när motorn går.
Hälsningar Ove
Senast redigerad av 1 Ove T, redigerad totalt 0 gånger.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 19 aug 2014, 18:26

Ove T skrev:Vi har nog ett stort konstruktionsfel i många av våra tankar. Ett sugrör som slutar en bit från botten utan någon bra ficka att tappa eller suga upp vatten. En ganska liten mängd vatten blir i en plan tankbotten till en stor yta med vatten där bakterierna trivs i skiktet mellan diesel och vatten. Vid dåligt väder rörs allt detta upp med stopp som följd. First är på rätt väg, ta upp skräpet med en gång och töm ut det via förfiltrer. Jag har byggt om min tank på detta sätt och har aldrig gjort rent den trots att den är 30 år.
Hälsningar Ove
Nja jag tycker nog tvärtom. Ha utsuget för diesel en bit över botten, detta hindrar vatten och smuts att sugas upp. Däremot skall
man ha en avtappning i lägsta punkten samt en vana att dränera tanken. En sådan konstruktion ger en viss immunitet mot
mindre mängder bakterier och vatten.

Regelbudet underhåll är viktigt i de flesta proffesionerna. Flygplan ramlar nästan aldrig ner på grund av att något går sönder, regelbunder service med rätt periodicitet fixar detta. Tågen går ibland, men oftast står de stilla då något gått sönder. Här saknas
uppenbarligen regelbundet underhåll och utbyte av komponenter innan de går sönder.

Det stora felet är när man tror att något är underhållsfritt och därför använder detsamma tills det går sönder, och då går
det naturligvis sönder "vid sämsta tänkbara tillfälle" ( murphy). Om man iställer byter grejen innan dess livslängd uppnåtts
så blir man inte stående.

Vi har fått en diesel som innehåller biologiskt material och som dessutom är aningen hygroskopisk. Dessutom har bakteriestammar
börjat sprida sig som fungerar bättre i oljeprodukter. Detta faktum måste vi acceptera och börja agera för att motverka.
Regelbunden rengöring, god hygien ( eller vad man ny kallar det) och kanske gifter som stoppar växten. ( men gifter är
tveksamma då de i sin tur på sikt framkallar resistenta stammar ).

På flyget tömmer man ( och rengör ) tankar periodiskt. Vi kanske behöver ompröva vår vinterförvaring till att ha
tomma tankar ?
Senast redigerad av 1 peterh, redigerad totalt 0 gånger.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » ons 20 aug 2014, 06:27

Du har så rätt Peter.
Borttagandet av svavel samt införandet av RME är två faktorer som gjort att bränslet är mer utsatt för bakterieangrepp samt att det åldras betydligt fortare. Samtidigt har motortillverkarna infört ny teknik som kräver renare bränsle för att klara nuvarande och kommande miljökrav.

Kraven på filtrering av bränslet ökar ex.vis med common rail teknik. En del tillverkare har krav på 2 Micron. Även små mängder vatten i en sådant insprutnings system betyder en mkt. kostsam reparation.

Volvo Penta rekommenderar redan sina kunder i Medelhavet att vinterförvara med tom tank om de har RME bränsle för att undvika problem.

Enda anledningen till att de flesta inte har rengjort sin bränsletank är att tillgänglighet och avsaknad av manluckor gör det näst intill omöjligt.

Istället försöker man råda bot på problemet genom att förbättra filtrering, tillföra biocider, fuel polishing m.m. Man behandlar symptomen istället för att ta tag i grundproblemet.

Idag har vi CE krav på båtar. Tycker nog att det vore på sin plats att införa krav på tank konstruktionen som gör det möjligt att dränera och rengöra tanken på ett vettigt sätt.

Skriv svar