Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av fribbe » fre 08 aug 2014, 08:58

Halloj!
Jag funderar på att bygga kylskåp i båten och ska välja kylkompressor.
Hur är det nu med ASU och solceller? Kommer kompressorn sno all el panelerna producerar?

Jag har sett i andra trådar att det ska gå att koppla en kylkompressor utan ASU med ett relä så att den går fullt vid motorgång. Blir det stor skillnad i förbrukning jämfört med endast "dum" termostatstyrning och hur gör man helt konkret?
Det känns som ett lockande alternativ till ASU, inte minst prismässigt, men vad finns det för nackdelar? Ingen "smart" styrning vid landström kommer jag på.

Förutsättningarna i min båt är 2*75 Ah batterikapacitet i en och samma bank samt 50 W solpaneler.
Boxen blir liten och isolerad med markskivor.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 08 aug 2014, 10:17

Förutsättningarna i min båt är 2*75 Ah batterikapacitet i en och samma bank samt 50 W solpaneler.
Boxen blir liten och isolerad med markskivor.
Räkna med att en bra kompressorbox tar 1A eller mindre kontinuerligt. Med en så stor batteribank och 50W panel borde du klara dig ändå. Såvida du inte gör av med jättemycket ström. Vinsten med ASU torde vara marginell. Man kanske skulle vinna mera om man frös ned boxen till -20C vid motorgång, men då fryser man ju sönder en massa matvaror.

Sedan beror det ju en massa på hru mcyekt du går för motor, hur länge du ligger i hamn, hur du placerat panelen etc.

Edit:
Tror annars att det är bättre investerade pengar att satsa på en kyl som kyler genom en bordgenomföring. Isotherm SP och liknande
/Anders G

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av Vilse » fre 08 aug 2014, 13:16

Har samma batteribank och solcellskapacitet och installerade en Isotherm Compact 2001 för 8 år sedan. Denna skall klara 125L men jag har vara 30L och ca: 10cm markisolering. En box är nog att föredra framför skåp. I princip klarar solcellen kylen nån vecka. Var just ute på en segeltur i 12 dagar i värmen och jag startade aldrig motorn för att ladda. In och ur hamnar, slussar och stilje fyller upp batteribanken snabbt. Byggde inredningen i 4mm ply och laminerade med väv och epoxi och målade med Toplac. Bra om det finns en slang ner till kölsvinet så det enkelt att hålla rent. På full effekt håller sig maten frusen i förångaren. En lyx med kall dricka i värmen... :P

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av sangris » fre 08 aug 2014, 22:39

Får man vara lite nyfiken och fråga vad ASU är för något?

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av WhitePearl » lör 09 aug 2014, 08:44

Hej,

Jag tror ASU är en "funktion" som Isotherm har på vissa kompressorsystem, där de sänker kylan några frader då man kör för motoer eller ligger för landström.

Då jag byggt ett styrsystem som både tillämpar denna funktion och samtidigt kan reglera hastigheten på kompressorn så har jag haft möjlighet att jämföra dessa funktioner "mot varandra".

En kylbox drar ca: 1A/h i genomstnitt, detta varierar beroende på storlek och annant.

Att sänka temperaturen 3 grader i en kylbox kanske sparar max 3-4 timmar innan den kommit upp i normaltemperatur. Detta motsvarar ca: 12-17% på ett dygns förbrukning. Om man då tex. ligger i naturhamn i två dygn så halveras besparingen (6-8%).

Om man jämför detta med att varvtalsstyra kompressorn där kompressorn kommer gå på lägsta varv för att "hålla temperaturen" när man ligger i naturhamnen så ger detta en besparing på ca:30-40%. Dtta är mätningar jag gjort i min båt så det kan naturligtvis variera.

Så att ha en "ASU" funktion på kylen har nog störst effekt om man har en liten batteribank där "batteri budgeten" är dimensionerad för 1-2 dygn i naturhamn.

/Fredrik

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av sangris » lör 09 aug 2014, 08:51

Ok, WhitePearl.
Vad är det för utrustning du använt för varvtalsstyra kompressorn med? Någon typ av "frekvensomriktare" för likström eller?
Det låter intressant, då jag själv har en liten batteribank.... (Pg a utrymmesskäl)

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av WhitePearl » lör 09 aug 2014, 08:58

Hej,

Finns i en tidigare tråd, men här kommer länk till mitt hobbyprojekt

http://sywhitestar.se/projektproject/in ... rstyrning/

Jag tror även Indel/Webasto har en liknande komersiell produkt för ca: 1800 kr.

http://www.indelwebastomarine.com/int/p ... y-control/

/Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av Anders S » tis 12 aug 2014, 08:06

En kommentar om ASU:

Jag köpte en sådan box (det är styrenheten som skiljer) och poängen är att när motorn går och spänningen (laddspänningen) stiger över ett visst värde (som jag inte vet exakt vad det är) så ökar kompressorn till full effekt och laddar upp ett kylmagasin, dvs ett större kylelement än vad som strängt taget behövs, med en saltlösning som köldbärare. Kylboxen blir då kallare än kylskåpskall, det skall man veta. En av funktionerna är att styra kompressorn just så som White-Pearl berättar, men styrningen är mycket konservativ - boxen tillåts inte bli särskilt varm, vilket förstås är rimligt. En varvtalsreglering värd namnet måste ta hänsyn till verkningsgraden i kompressor/förångare och man kan inte köra en kompressor hur sakta som helst. I en välisolerad box är det ofrånkomligt att det blir start-stopp-drift i alla fall. Bästa verkningsgrad sammanfaller dock inte nödvändigtvis med största kyleffekt...

Som alternativ till ASU (styrbox och stort kylement) kan man också välja att köpa ett extra batteri för pengarna och spara generatorns energi där i stället för i kylboxen. En av poängerna är förstås att man då kan använda energin till annat, men lika gärna till kylboxen.
Anders S

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av WhitePearl » tis 12 aug 2014, 11:26

Anders,

Jag tror det finns ett antal grunläggande faktorer som generellt ökar verkningsgraden genom att köra "så långsamt som möjligt"

- Danfoss BD35F kompressorn, som sitter i nästan alla kylar, har en högre COP faktor ju långsammare man kör
- Varje startcykel av kompressorn har en tid (1-2min) innan den blir effektiv, därför är det bättre att köra färre längre cykler.
- Genom att köra långsammare så minskar man isbildning på evaporatorn

Jag har läst någon test, tror det var från Waeco, där de jämfört förbrukningen på att köra kompressorn i en "testbox" med konstant omgivningstemp. Detta var naturligtvis mätt när man nått måltempen. Det var skrämmande stor skillnad att köra på max resp min varvltal, tror det var > 40%.

Just därför försöker jag kombinera dessa så att när det är stort kylbehov, så kör jag fortare och när kylen bara skall "hålla temperaturen" så kör den på lägsta fart.

Men framförallt så har jag en mycket mer stabil temperatur i boxen +- 1.5 grad.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av Anders S » tis 12 aug 2014, 13:18

Din kompressorstyrning ser inte så dum ut!

Det finns dock litet att tänka på när det gäller belastningsprofilen. Ett av kylproblemen är när man lastar in "värmebelastade" varor i boxen, och dessa skall kylas så snabbt som möjligt. Finns då kraft så det räcker kommer kylmaskinisten i kontrollrummet (elektroniken) att ösa på med maxkapacitet, medan den sparsamme jämrar sig över all energi som går åt. Här måste ju en slug seglare (och styrenheten) se helhetsbilden - kan mat förfaras när kylkedjan bryts och vad är det värt att få extra kyla i det läget? Ser kontrollenheten en stor tempskillnad när ICA-leveransen skickas ner och hur gör den då? Det kan inte vara särskilt svårt att ordna till, men det kan vara viktigt!

Sedan kan man (med välfylld box och med allt i boxen på låg temperatur) spara massor på att inte öppna i onödan, undvika att värma upp varorna (gör mackorna direkt, ner med smöret innan det smälter osv). I det läget är det av godo med en mjuk kurva på termostaten och sparlåga på kompressorn, utan tvivel.

ASU (Automatic Speed Up) är egentligen inget svar på den saken, och frågan är ju också hur effektiv motorstyrningen är på Waecos tillbehörselektronik och om den utnyttjar stigande verkningsgrad vid lägre varvtal (vilket kräver en "lagom stor" kompressor, för stor ställer till det med start-stopp-förluster, en för liten kanske inte klarar toppbelastningarna).

Invändningar mot ASU-enheten är då om man kör tillräckligt ofta med motorn (för att kylmagasinet skall betala sig, det töms ju över tid) och ifall det verkligen är så att generatorn har extra kraft. Det senare är icke säkert i båtar med rejäla batterier, för där kan generatorn ha att göra rätt länge med att ladda dessa. En modell av ASU (som laddar kyla i kylmagasinet) ser därvid ungefär likadan ut som en modell med ett extra batteri, som laddas då motorn går. På min kontrollbox finns två lägen, ett för "jämn drift" och ett som skall dra nytta av att ström finns att tillgå då man kör med motor. Batteriet ger ju mer valfrihet, om inte annat.För mina öron låter ASU mer motorbåt snarare än segelbåt.

Så svaret på frågan (i trådstarten) är (från en som har ASU, och inte betalade extra för funktionen) att om den inte gratis, så kan man avstå och lägga merkostnaden på en effektivare kompressorstyrning och/eller ett batteri extra. Den lär inte skada, mer än att kylelementet tar litet extra plats och att det helst skall vara ett mellanrum mellan kylvarorna och kylelementet.

Den som följer rådet att ha ett dränavlopp i botten (det är bra att ha, jag minns en incident med krabbspad, flera rullar torkpapper, svordomar och allmän följande olust) bör sätta en propp i detta, eller göra en S-sväng på slangen för att få ett vattenlås (för kalluften) som annars rinner ut.
Anders S

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av WhitePearl » tis 12 aug 2014, 16:21

Så riktigt Anders,

Jag tror även en "ASU" funktion utan kylelement har en viss påverkan.

Antag att man har ca: 15kg varor i kylen och att merparten har liknande värmekapacitivitet som vatten.
Detta innebär att den lagrade energi som dessa 15 kg har med 3 grader lägre temperatur motsvarar ca: 52 Wh. Detta motsvavrar ca: 4Ah vid 12.8V.

Precis som du säger om man har/vill ha en liten batteribank och vill optimera för ett fåtal dagar i naturhamn så kan det hjälpa till. Annars är det nog mer ekonomiskt att öka batteribanken.

/Fredrik

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av Gaidin » ons 13 aug 2014, 13:35

ASU är egentligen inte något annat än att man samlar energi när man har god tillgång till den.

Samma sak som att sätta in ett till batteri helt enkelt och med tanke på prisskillnaden ASU/Inte ASU så kan man nog stoppa in tre extra batterier... Då slipper man även problemen som uppstår med ASU i kombination med solpanel. Skall man effektivisera så tror jag mer på en vattenkyld kyl, alternativt en mer avancerad styrning som beskrivits här i tråden.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 13 aug 2014, 13:40

Jag kan annars tipsa om en test som vi gjorde med kompisens skåp, som har frysfack. Frys behöver man inte så ofta, så vi tog bort luckan och lät tempen vara så jämn den kunde vara i boxen. Fick då ned medelförbrukningen till ca 650mA.
/Anders G

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av SteX » tor 14 aug 2014, 16:39

Jag har kört i sommar med att spänningsstyrt relä (Biltemas skiljerelä för 149 kr) och ett litet standardrelä för ca 35 kr.
har även en manuell brytare så jag kan stänga av "automatiken" om jag så önskar. Kretsen drar 8,2 mA vid segling så det är nästan försumbart.
Vid motorgång kör jag därmed kylen kontinuerligt utan att behöva bry mig. Har enbart goda erfarenheter, jag har gamla förbrukningsbatterier (säsong 7) och vi hade aldrig några problem med elen under semestern. Med ett par frysklampar vid förängaren är det här det nog mest ekonomiska system man kan ha utan att skaffa en superduper ASU kyl.
Stefan

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Kompressorkyl med motorgångsrelä?

Inlägg av fribbe » mån 25 aug 2014, 20:15

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... 5?id=08953

Det blev en sån här tillslut.
Den är inte större än vad jag behöver och innehåller en liten strömsnål kompressor. Isoleringen i en sån här box är väl inte den bästa men kanske går det att separera kompressorn och bygga in boxdelen för att få den bättre isolerad och än strömsnålare. Till vidare kör jag på den som den är!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Skriv svar