Liten båt för Skånska förhållanden.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PeteIBöljan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:24

Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av PeteIBöljan » mån 04 aug 2014, 12:47

Hej

Jag är ny här och snart även båtägare. Tänkte om ni kunde hjälpa mig med det senare.

Mina förutsättningar: jag har seglat mycket som ung men inte på 15 år. Så jag är lite rostig och har bara seglat i Sthlms skärgård.

Plats: Skånes östkust - det vill säga inte en enda ö (om ni inte räknar Bornholm som skärgård). Bara hav.

Användning: ett antal dagseglingar med barnen samt ev en eller två längre resor (typ Bornholm eller Listerlandet) per år. Snabb att komma ut ur hamn ett krav.

Så jag vill ha en rätt stabil båt som klarar hav, är rolig att segla, går att segla sjäv men man kan övernatta ett par nätter även om det är trångt.

Hamnen är rätt liten och jag vill inte ha för mycket jobb därför har jag kollat på typ 20-23 fot.

Dessa båtar har av någon anledning fångat mitt intresse:

J17 - ser lite charmig ut och klarar sjö. Men min undran är om den är för tråkig?

Bellona 23 - verkar lagom stor och ganska snabb. Men klarar den hav?

Av någon anledning är jag inte alls sugen på varken Marieholm 20 (ful tycker jag) eller Havsfibra (inombordare skrämmer mig då jag är helt okunnig om motorer) som ofta dyker upp i småbåts diskussioner. Jag har ju även sett lite på IF eller Maxi 77/88 men då börjar båtarna bli lite för stora för mina behov. Kom ihåg att jag kommer segla en del själv.

Så vad skulle ni rekommendera?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av sangris » mån 04 aug 2014, 12:56

Ang din rädsla för inombordsmotorer så tycker jag du ska tänka om. Ska du ut på öppet hav är det inte tillrådligt med en utombordare som riskerar att bli översköljd av en våg eller flera. Till Svenska Kryssarklubbens eskaderseglingar till ex Läsö på västkusten, är inte båtar med utombordsmotorer välkomna att delta, av just det säkerhetskälet.
Nu har du all anledning att gå en kurs i motorteknik och lära dig om inombordsmotorer. Jag syftar givetvis på dieselmotorer.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av oceansailor » mån 04 aug 2014, 12:59

Tycker definitivt att IF eller Maxi 77 är ett bättre alternativt. Kostnadsmässigt är det ingen större skillnad. Hanteringsmässigt
är det ingen skillnad.

PeteIBöljan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:24

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av PeteIBöljan » mån 04 aug 2014, 14:12

Ok. Hur är en IF i havsförhållanden då? Planen är att på sikt kanske segla till Tyskland eller så.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av peterh » mån 04 aug 2014, 14:19

PeteIBöljan skrev:Ok. Hur är en IF i havsförhållanden då? Planen är att på sikt kanske segla till Tyskland eller så.
du har just hamnat i maxi84 facket. Liten nog ( och billig ) att segla själv men med inombordare och sjövärdighet för lite längre resor. Naturligtvis finns det många båtar i denna klass, men maxi84 är förhållandevis vanlig och väl värd att kika på.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av oceansailor » mån 04 aug 2014, 17:17

PeteIBöljan skrev:Ok. Hur är en IF i havsförhållanden då? Planen är att på sikt kanske segla till Tyskland eller så.
Du kan ju följa land! Då blir det kortare tid på havet än till Bornholm.

Skämt och sido. IF är en beprövad båt med flera Atlantseglingar. Skulle inte ha några problem med att segla en IF på havet.
Men visst håller jag med om att Maxi84 är ett betydligt bekvämare alternativ som långfärdsbåt. Inombordsmotor, ståhöjd, WC med mera.. Skillnaden i inköpspris är även den betydande.

Varför inte börja med IF. Skaffa erfarenhet och sedan välja det som då känns bra.
Senast redigerad av 1 oceansailor, redigerad totalt 0 gånger.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av sangris » mån 04 aug 2014, 17:23

Jag har en Tur 84, efterföljare till storsäljaren Vega med samme konstruktör. En trygg båt som det skrivs alldeles för lite om, vilket gjort den ganska så anonym. Seglar den ofta själv, men den är hyfsat rymlig och bekväm för två tre personer om man vill leva lite campingliv på havet.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av oceansailor » mån 04 aug 2014, 17:29

sangris skrev:Jag har en Tur 84, efterföljare till storsäljaren Vega med samme konstruktör. En trygg båt som det skrivs alldeles för lite om, vilket gjort den ganska så anonym. Seglar den ofta själv, men den är hyfsat rymlig och bekväm för två tre personer om man vill leva lite campingliv på havet.
Tur 84 är en fin båt utan tveka. En annan mkt. prisvärd båt är Compis om man undviker de sämsta självbyggena. Bra seglingsegenskaper, mkt. fin sittbrunn (även med dagens standard) och riktigt bra innerutrymmen. Allt detta för 50-70 tusen.

Men det är ett bra hopp från J17 !

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av Jaramaz » mån 04 aug 2014, 19:57

Trådskaparens ambitioner har vuxit med tråden :D En J17 är inget kul att segla från Skånes ostkust till Tyskland med. Klart det går, men kul är det inte. Att segla längs kusten är inte alltid det bästa sättet på ost- och sydkusten, där är det mången gång bäst att hålla ut, långt ut.

Det kan nog vara värt att tänka efter vad och hur man vill använda båten. En båt för dagsturer kan vara enkel och därför bli använd mycket, medan en båt för längre exkursioner lätt kan bli en kvarnsten om halsen, där underhållet tar mer tid än det blir seglat.
- tro nu inte att jag propagerar för en liten båt, så är det inte alls (det vore orimligt med tanke på den båt jag har).

En livlig båt kan vara väldigt kul att segla i några timmar, men inte så kul om det skall seglas långt. Och motsatsen, en lugn båt är ofta trög, och då inte så kul att bara sticka ut med på sommarkvällen.

Det är alltså viktigt att försöka pricka in vad man vill ha, vilka egenskaper och hur man vill använda båten. Efter detta blir det bra mycket lättare att hitta rätt båt!

Det är som vanligt att ägare av en båttyp gärna vill framhålla denna, naturligt då de valt denna båt efter moget (?) övervägande. Men kanske inte riktigt återspeglar vad marknaden faktiskt erbjuder. På forum som detta finns det ett visst överskott av seglare som föredrar lite stabila och långsamma båtar, helst med en stor järnklump i. Inget fel på denna syn, bara man är medveten om detta när man läser deras rekommendationer och förslag.

Så lite andra åsikter kan få komma fram:
- Visst är IF väletablerad på den svenska marknaden. Det är också en gammal konstruktion, i grunden samma som Folkbåten som har en mycket lång historia. Tålig och Långsam. Det finns roligare alternativ, som H-båten - om man nu vill ha roligare och snabbare segling. Oftast har båtar som dessa utombordare av det skälet att det är svårt att få plats med en inombordare (det går, men så skall den servas varje år och då är det inte kul).
- Maxi 77 / 84 (undrar varför ingen nämnde 68 ?) är också långsamma, men har mycket plats inombords i förhållande till yttermåtten. Maxi 77 har en fantastiskt fin kombo av stor sittbrunn och förhållandevis stora innerutrymmen. Fenkölarnas infästning har diskuterats i det oändliga. Maxi 68 är en liten pocket cruiser, som går att köpa för nästan inga pengar alls.
- utombordare är både billigare och enklare att underhålla än en inombordare. I värsta fall tar man motorn i bilen och kör till reparatören. Alla med inombordare (eventuellt med undantag för Peterh, som är en fena på motorer) har svurit över dessa med konstiga lösningar på både det ena och det andra.
För mig är utombordarens stora nackdel dess fantastiska fulhet. Förstör direkt en snygg båt.
Att utombordare skulle vara osäkrare än inombordare är ganska långsökt, jag har seglat bra många år med bådadera och vill påstå att det är i stort detsamma. Även en inombordsmotor har sina svagheter, de är ofta svårare att åtgärda.
- Viggen, Vega och TUR är skapade för lilla familjen som skall ut och segla på semester, alla skall få plats. Inte dåliga på den tiden de ritades, men idag finns det alternativ.

/J

PeteIBöljan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 09:24

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av PeteIBöljan » ons 06 aug 2014, 17:25

Jag tackar så mycket för tipsen. Maxi 84 är alldeles för stort för mig och mina behov. Men jag kommer kolla på lite If båtar för att bilda mig en uppfattning.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av sangris » ons 06 aug 2014, 18:13

IF är fina båtar. Byggda bara 25 km från där jag bor.... :D

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av fribbe » ons 06 aug 2014, 22:00

Lite partisk är jag förstås men släng ett öga på Amigo 23. En vacker liten havskryssare som iaf jag har varit nöjd med i tolv år hittills. Googla den åtminstone!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av andres » ons 06 aug 2014, 22:14

En mycket nära släkting till IF är Marieholm 26/261. Samma undervattenskrov och rigg som IF men högre fribord, sittbrunnen länge akterut, rymligare ruff samt inombordare som standard.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av Peter_K » tor 07 aug 2014, 14:06

Misil 2?
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Liten båt för Skånska förhållanden.

Inlägg av Spider » fre 08 aug 2014, 08:50

fribbe skrev:Lite partisk är jag förstås men släng ett öga på Amigo 23. En vacker liten havskryssare som iaf jag har varit nöjd med i tolv år hittills. Googla den åtminstone!
Förlåt insticket.
Fribbe, du har ett pm från mig.

Skriv svar