Omdömen Malö 96 / 106 ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Cannon
Trogen medlem

Omdömen Malö 96 / 106 ?

Inlägg av Cannon » ons 30 jul 2014, 22:25

Är på gång att köpa ny begagnad båt. Vi har bland annat tittat på några Malö-båtar men det är lite svårt att hitta info om dem. Så någon här med erfarenhet kanske kan hjälpa till?

Hur är seglingsegenskaperna för Malö 96 och 106?
Jag har förstått att de är inga racers men seglar de alls i lättare vind? I hårt väder är de säkert schysta men man vill inte ha en pråm vid vackervädersturer. 106 har lys 1,12 vilket verkar hyfsat men seglar den upp till det? För 96:an har jag inte hittat något Lys alls.

En annan fråga är om någon har erfarenhet av kvalitén på teakdäcket. Dessa båtar är ju ofta från 80-talet och jag antar att teak-däcket är skruvat.

Manöveregenskaperna är en annan fundering. Är de lika hopplösa att backa som långkölade eller liknar de mer fenkölade med det delade lateralplanet? Antar hur som helst att bogpropeller är att önska på dessa båtar.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Re: Omdömen Malö 96 / 106 ?

Inlägg av Segelbo » mån 04 aug 2014, 14:17

Vi hade en Malö 38 tidigare. Både 96:an och 106:an är ganska lika denna vad gäller skrovform, seglingsegenskaper etc. Till skillnad från t.ex. Malö 116 som är en helt annan båt. Långsammare och trögare på alla sätt.
Jag gillade 38:ans seglingsegenskaper. I vindar upp till 5-6 m/s seglade Bavarior och liknande visserligen om oss, men över det hängde vi med de modernare designerna riktigt bra. Malö-båtarna är betydligt trevligare i havssjö. Stampar inte som de flatbottnade moderna båtarna gör. I lätta vindar är en gennaker till stor hjälp. Förmodligen en mycket bra investering... Vi hade bogpropeller och den var till hjälp många gånger, men inte nödvändig.

Man backar lättare än med en långkölad båt. Vi har en Monsun nu och den är betydligt svårare att få dit man vill när man backar, men Malö-båtarna låter sig inte alls styras lika lätt vid backning som moderna fenkölade konstruktioner. Malöbåtar har som regel en kraftig propeller, så propellereffekten får man lära sig att hantera och utnyttja till sin fördel.

Teakdäcken är skruvade, men välgjorda från början. Oftast i betydligt bättre skick än tex. Sweden Yachts av motsvarande ålder. Dessa kan se för jävliga ut... Men visst, gamla teakdäck, även på Malö-båtar, är en en tickande bomb. Dyrt, mycket dyrt att lägga om.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Omdömen Malö 96 / 106 ?

Inlägg av matz » mån 04 aug 2014, 17:01

106 har lys 1,12 vilket verkar hyfsat men seglar den upp till det?
...ja det gör den om alla tredjedelar är i gott skick, skrov,rigg och besättning

Skriv svar