Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdig?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Raulkorv
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 18:11

Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdig?

Inlägg av Raulkorv » tis 29 jul 2014, 07:56

Hej på er!

Vi har en Maxi 77. I helgen var vi ute i vindar kring 8-11 + byar enl. sjövädret. Vinden var i sig inget större problem, om än på gränsen till att vi tyckte det blir obehagligt. Vi hade revad stor och en flik på rullgenuan. Problemet som vi upplevde var vågorna. Vi seglar i Höga kusten och det är ju öppet hav på många sträckor. I detta fall blåste det sydligt och det var enligt oss väldigt stora vågor för vår båt. Vi kryssade, och på bogen som gick mot vågorna så blev det _väldigt_ "hoppigt", men det gick ju att parera hyffsat. När vi sedan slog och fick vågorna från sidan blev det svårare. Eftersom sjön var "brytande" så blev vi ganska rejält översköljda från sidan någon gång och vi blev dessutom oroade för att en våg skulle knuffa omkull vår båt i samband med exempelvis en byvind..

Det kändes hur som helst som att vi inte hade full kontroll på grund av vågorna. Så vi vände!

Till detta hör att just innan vi vände hem så mötte vi en NF (Nordisk familjebåt) som seglade på bra över sjön. Detta fick mig att tänka på flera saker.

1. De ombord på NF:en har mer erfarenhet och var på så vis lugnare.
2. NF-n är större, har bättre skrovform och är en bättre "seglare" och är på så vis lugnare i sjön?

Frågeställningarna är som följer:
Eftersom dessa vågor inte är någon ovanlighet när man seglar vid öppen kust;

1 Vad hur skulle vi ha hanterat situationen när vågorna kommer från sidan i vår maxi? Hur borde vi istället gjort?
2 Om vi vill byta båt, till exempelvis en ca 29-32 fot. Vad ska man då köpa som är bra att segla i jobbiga situationer med höga vågor och mycket vind?
Jag förstår att flatbottnat kanske går bort. Jag har jämfört maxins skrovform med NF och maxins är betydligt plattare.

Tacksam för diskussion och svar!

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av oceansailor » tis 29 jul 2014, 18:41

Erfarenhet kan inte ersättas med större båt. Mitt råd är att försöka komma med någon erfaren seglare på havet. Gärna kappsegling på öppet hav. Då tvingas man segla i alla förhållande. Du kommer märka att efter ett tag är de stora vågorna inte så stora längre. Man vänjer sig och anpassar seglandet till förhållandet. En Maxi 77 är kanske inte den bekvämaste båten på havet, men det skall inte vara några problem. Generellt kan man nog säga att gå mot vinden (kryssa) på öppet hav i vindstyrkor över 8-10 m/s är aldrig riktigt bekvämt oavsett båt.

När det gäller frågan om hur Du skulle gjort när vågorna var besvärliga på en bog, så är den första tanken segla på så mkt. som möjligt på den andra bogen. En annan möjlighet är att segla några grader lägre på den besvärliga bogen för att göra resan bekvämare. Är det riktigt j..ligt kan man t.o.m. reva mer för att minska farten på den besvärliga bogen. Mindre båtfart gör resan bekvämare men längre. Ett annat alternativ är att segla riktigt högt och styra mkt. aktivt. Allt detta lär man sig om man kommer ut och kappseglar. Möjligtvis med undantag av att sakta ner :lol:

Strongt gjort att ta beslutet att det var lite för tufft för er!

Raulkorv
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 jul 2014, 18:11

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av Raulkorv » ons 30 jul 2014, 08:30

oceansailor skrev:Erfarenhet kan inte ersättas med större båt. Mitt råd är att försöka komma med någon erfaren seglare på havet. Gärna kappsegling på öppet hav. Då tvingas man segla i alla förhållande. Du kommer märka att efter ett tag är de stora vågorna inte så stora längre. Man vänjer sig och anpassar seglandet till förhållandet. En Maxi 77 är kanske inte den bekvämaste båten på havet, men det skall inte vara några problem. Generellt kan man nog säga att gå mot vinden (kryssa) på öppet hav i vindstyrkor över 8-10 m/s är aldrig riktigt bekvämt oavsett båt.

När det gäller frågan om hur Du skulle gjort när vågorna var besvärliga på en bog, så är den första tanken segla på så mkt. som möjligt på den andra bogen. En annan möjlighet är att segla några grader lägre på den besvärliga bogen för att göra resan bekvämare. Är det riktigt j..ligt kan man t.o.m. reva mer för att minska farten på den besvärliga bogen. Mindre båtfart gör resan bekvämare men längre. Ett annat alternativ är att segla riktigt högt och styra mkt. aktivt. Allt detta lär man sig om man kommer ut och kappseglar. Möjligtvis med undantag av att sakta ner :lol:

Strongt gjort att ta beslutet att det var lite för tufft för er!

Hm! Det jag tänker mig med större båt (eftersom jag aldrig seglat i en större båt) är om hur de beter sig i sjön. De bör väl ta sjön på ett "lugnare" sätt allt annat lika, dvs om man seglar lika, just på grund av skrovform, längd och tyngd?

Tack för tipsen vad gäller seglingen! Ska prova att falla av nästa gång och inte gå så högt i vind. Kanske släppa ut storen lite mer. Vi glömde nog liksom bort den i alla vågor och vindar. Om det blåser exempelvis 13 meter per sekund. Kan man då kanske rulla in genuan helt och endast köra på revad stor?

Något vi ska skaffa är någon form av livlinor. Det kändes som man riskerade att kastas ur båten om man inte höll i sig ordentligt!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av Jaramaz » ons 30 jul 2014, 09:57

Raulkorv skrev:Hm! Det jag tänker mig med större båt (eftersom jag aldrig seglat i en större båt) är om hur de beter sig i sjön. De bör väl ta sjön på ett "lugnare" sätt allt annat lika, dvs om man seglar lika, just på grund av skrovform, längd och tyngd?

Tack för tipsen vad gäller seglingen! Ska prova att falla av nästa gång och inte gå så högt i vind. Kanske släppa ut storen lite mer. Vi glömde nog liksom bort den i alla vågor och vindar. Om det blåser exempelvis 13 meter per sekund. Kan man då kanske rulla in genuan helt och endast köra på revad stor?

Något vi ska skaffa är någon form av livlinor. Det kändes som man riskerade att kastas ur båten om man inte höll i sig ordentligt!
En större båt blir också tyngre och längre, om vi nu tänker oss någon form av kongruent uppförstoring. Du har rätt i att den större båten då uppträder lugnare än den mindre. Nu är det inte riktigt så som större båtar designas, men i det stora hela kommer en större båt att ha bättre förmåga att klara vissa givna förhållanden. Men det är bara gränsen som flyttats, och inte så mycket heller.

Maxi77 är känd för att vara underriggad. Det ligger naturligtvis nära till hands att dra ner på segelytan när sjö och vind växer, men en båt kan också seglas "för sakta" och därvid bli mycket okomfortabel. Vid 13 m/s kan du visst nöja dig med revad stor, men dels är det nog alldeles för lite segelyta för att få bra driv i båten, dels kommer båten inte att balansera så bra.
Jag tror att du utan vidare kan köra full genua och stor upp till 10 m/s. På kryssen kan det vara bra att dra ner på ytan - relativa vinden ökar en del, och båten brukar luta mer på kryssen. På halvvind borde du kunna få bra fart på båten med fullt segelställ, och det hela kan bli både roligt och spännande.

När du nu har genuan på rulle så vill du knappast byta segel, speciellt inte ute på vattnet när vinden ökar. Du vill rulla in genuan och på det sättet reva segel. Det går bra under förutsättning att genuan har insydd profil i förliket som tar upp en del av genuan buk, så att den på detta sätt planas ut. Har du ingen sådan är det något att fundera på, antingen få en segelmakare att sy in en, köpa ny rullgenua eller köpa en begagnad.
- en utseglad genua är inget kul att segla runt med, det blir bara tungt, och båten lutar mer.

Du framförde att du kände dig osäker på om båten skulle kunna välta. Sådant händer egentligen inte i våra farvatten med kölbåtar. Det känns ofta som om båten lutar hur mycket som helst, men i verkligheten är det oftast inte så mycket. Det är mest dumt att segla båten så hårt att vattnet på läsidan kommer in i sittbrunnen - just Maxi77 skall inte luta så mycket - men det går fint att göra det, den skall klara det.
Det kan hända på långgrunda vatten, som runt de danska kusterna, att sjön reser sig mycket, dvs vågorna blir höga och korta. Då kan en segelbåt bli omkullslagen så att masten ligger ungefär parallellt med vattnet - den reser sig snabbt igen. Botemedlet mot detta är att man läser i sjökortet och undviker de långgrunda områdena vid pålandsvind. Överhuvudtaget är det bra att ha lite koll på bottenformationen, det går att välja väg så att man undviker stökig sjö.

Livlinor skall ni absolut ha. Det finns färdiga att köpa. Fundera ut hur de skall fästas i båten, det brukar gå att hitta bra fästen som förtöjningsknapar och liknande. Ha också annan säkerhetsutrustning, som flytvästar, mobiltelefon osv.
Tänk på att en person som drattat i vattnet är mycket svår att hitta (om inte livlina används). Skulle det hända så larma sjöräddningen direkt.

/J

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av oceansailor » ons 30 jul 2014, 11:03

Visst är det som Jaramaz skriver att båten blir "bekvämare" om den är större. Men saknar man erfarenhet och kunnande är jag rädd för att man blir besviken. Som jag skrev tidigare kryss i 10 m/s på havet är obekvämt. Skulle det öka till 12-13 är det riktigt obekvämt. Skulle inte starta en längre havssegling om det blåser 10 m/s och jag måste kryssa. Bättre att vänta på vinden minskar alternativt en vindvridning. Perfekt med 10 m/s och man har en halvvind.... Eftersom ni tyckte det kändes otäckt i 10-12 m/s så är det nog i första hand mer segling och erfarenhet som är lösningen!

Att segla en Maxi 77 på kryss i 10 m/s med full genua och utan rev kräver sin skeppare. Att det är möjligt tror jag säkert. Om det är effektivt i grov havsjö med en oerfaren besättning är jag tveksam till? Det innebär 13-14 m/s relativ vind. På den tiden jag seglade Express så hade vi inget riktigt "rev" eftersom man aldrig revade. Oavsett om det blåste 10, 15 eller 20 m/s så var det fullt ställ som gällde. Men det är kappsegling, med en besättning som kan trimma segel, aktiv med både skot, vagn och styrning. När jag semester seglade med Expressen så var det lite annorlunda med fru och barn ombord!

Att stanna kvar ombord är A och O. Speciellt på havet. Gäller att se till att sele, infästningar och övrigt material håller hög kvalitet. Köper Du webbing så lämna den inte ute på däck när Du är i hamn. Det finns webbing som förlorar halva styrkan på några månader om den ligger på däck och utsätts för UV.
Senast redigerad av 2 oceansailor, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av AndersGustafsson » ons 30 jul 2014, 17:57

Jag har aldrig seglat en Maxi77, men den är snarlik till storlek och form, den Rock-20 vi hade förr (24 fot). Även den är underriggad och största skillnaden med den var då vi skaffade nytt storsegel. Med det gamla, urblåsta så var den hopplös i hård vind. Seglet blev bara en stor bubbla och båten lutade. Med det nya blev det som natt och dag.

Nu har vi en NF och den är överriggad. Man revar hellre tidigare än senare. Upplever annars ingen större skillnad i hur den tar sjön, kanske den spetsigare fören tar vågorna bättre, men det är svårt att säga. Däremot seglar den dramatiskt mycket snabbare, även om den inte direkt surfar lika lätt som Rocken gjorde.

I övrigt håller jag med tidigare talare. Att kryssa i grov sjö och vindar > 10m/s är aldrig angenämt och vi undviker det om vi kan.

Rädslan att båten kan välta är naturlig, men ogrundad. Seglen blåser ur liken före det händer
/Anders G

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av tompelompe » ons 30 jul 2014, 19:20

Seglade Maxi 68 i 15 år och tycker det är en otrolig känsla att segla liten båt på havet, i hård vind så gäller det att plana ut seglen ordentligt, särskilt på storen, sätt an uthal och cunningham så hårt du bara orkar så flyttas buken fram i seglet och båten lutar inte lika mycket, spänn akterstaget så att även förstaget spänns och sagget minskar i focken. Plana segel innebär att du inte kan gå lika högt i vind på kryssen men det tjänar du igen på högre fart och inte behöva stå och stampa i vågorna. Blir också lättare att parera vågorna när man inte pinar på kryssen.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av jaba » tis 05 aug 2014, 08:49

tompelompe skrev:Seglade Maxi 68 i 15 år och tycker det är en otrolig känsla att segla liten båt på havet, i hård vind så gäller det att plana ut seglen ordentligt, särskilt på storen, sätt an uthal och cunningham så hårt du bara orkar så flyttas buken fram i seglet och båten lutar inte lika mycket, spänn akterstaget så att även förstaget spänns och sagget minskar i focken. Plana segel innebär att du inte kan gå lika högt i vind på kryssen men det tjänar du igen på högre fart och inte behöva stå och stampa i vågorna. Blir också lättare att parera vågorna när man inte pinar på kryssen.
Men inte tar man väl bättre höjd med bukiga segel?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av AndersGustafsson » tis 05 aug 2014, 11:04

Jag funderade på det jag med... Däremot kan man behöva mera buk för att få kraft att ta sig genom vågorna.
/Anders G

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av tompelompe » ons 06 aug 2014, 07:39

jaba skrev:
tompelompe skrev:Seglade Maxi 68 i 15 år och tycker det är en otrolig känsla att segla liten båt på havet, i hård vind så gäller det att plana ut seglen ordentligt, särskilt på storen, sätt an uthal och cunningham så hårt du bara orkar så flyttas buken fram i seglet och båten lutar inte lika mycket, spänn akterstaget så att även förstaget spänns och sagget minskar i focken. Plana segel innebär att du inte kan gå lika högt i vind på kryssen men det tjänar du igen på högre fart och inte behöva stå och stampa i vågorna. Blir också lättare att parera vågorna när man inte pinar på kryssen.
Men inte tar man väl bättre höjd med bukiga segel?
Med ett riktigt plant försegel så får man en vass anfallsvinkel mot vinden vilket gör att man kan ta höjd, däremot är det svårt i hög sjö att hålla perfekt kurs vilket gör att man kan tappa kraft och fart. Då är det enklare med rundare profil på förliket, lite buk långt fram i seglet vilket gör att du kan vingla mer pga vågorna och ändå så ger seglet kraft och fart. Kanske tappar du lite höjd men den ökade farten gör att du ändå kommer fram mot målet snabbare. Sen beror det på hur mycket det blåser, hur mycket båten lutar osv.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av Kjelle » lör 09 aug 2014, 10:30

Som redan skrivits - med ökande vind så ska seglen planas ut. Sätt an akterstag och Cunnningham. Se till att storseglet kan planas ut när det revas.

En båt med fylligt förskepp som Maxi 77 är krabb sjö ingen höjdare (har seglat Vigg med liknande egenskaper). Båten accelerera genom några vågor för att sedan falla ner i nästa vågdal och stoppa upp. När båten ändrar fart vrider sig den skenbara vinden och det är svårt att få seglen att dra ordentligt. Bäst är att falla av lite grand så att man slipper "stoppen" och kan hålla fart hela tiden. Man släpper lite på skoten så får man också större dragande kraft. I en så lättstyrd båt som en Maxi kan även arbeta med rodret och följa den skenbara vinden särskilt i vindbyar. När byn kommer vrider sig den skenbara vinden akterut och man kan hålla upp lite så att seglen fortsätter att dra och krängningen minskar. Samtidigt "tuggar" man höjd.

caveman
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 aug 2014, 20:53

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av caveman » tis 12 aug 2014, 21:22

Enligt min uppfattning och erfarenhet så är Maxi 77 en riktigt bra kryssbåt i hård vind. I vindar över 10 m/s är det inte uteslutet att man kryssar ifrån en NF. Lämplig segelsättning i vindar över 10 m/s är Genua 3 (kryssfocken) och full stor.

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av M.A.C. » ons 13 aug 2014, 10:34

Seglen är ju som sagts klart viktigt att dom är någorlunda ok.
Man får oftast segla lite lägre och twista ur topparna något, storvagnen något i lä för att slippa rodertryck osv. Hålla farten är viktigt.
Men en annan väldigt viktig sak är viktfördelningen.
Stuva allt så långt akterut det går. Ingenting förom masten.
Då går förskeppet lättare i vågorna och häcken kommer med lugnt och fint.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av Fredrik » ons 13 aug 2014, 13:35

M.A.C. skrev:Seglen är ju som sagts klart viktigt att dom är någorlunda ok.
Man får oftast segla lite lägre och twista ur topparna något, storvagnen något i lä för att slippa rodertryck osv. Hålla farten är viktigt.
Men en annan väldigt viktig sak är viktfördelningen.
Stuva allt så långt akterut det går. Ingenting förom masten.
Då går förskeppet lättare i vågorna och häcken kommer med lugnt och fint.
Jag håller inte riktigt med om att man skall stuva allt i aktern på en Maxi 77, eller någon annan båt heller. Den båten är väldigt känslig för vikt i aktern och blir baktung och trög om man lägger en massa saker i stuvfacken bak. I princip skall man försöka ha alla tunga saker i mitten av båten så långt ned som möjligt, dvs alla saker skall vara stuvade så nära kölen som möjligt. Har man mycket vikt i ändskeppen bidrar det till att båten börjar svänga kraftigare och följer inte med lika fint i vågorna. Tänk lite som att du t.ex. lastar bagageluckan i bilen full med sand, så kommer bilen att uppföra sig snällt så länge du kör rakt fram, men kommer du in i en snäv kurva blir bilen väldigt överstyrd pga all vikt som rör sig lång utanför rotationscentrum.

Nu är ju båten byggd som den är med sina fina stuvfack längst bak, men saker man kan fundera över är om man kan placera vattentank, bränsletank, öl och extra ankare så att inte all vikt hamnar längst bak i båten. Behöver man flytta vikten längre bak när man seglar i hård undanvind är det isåfall bättre att besättningen flyttar sig bakåt.

För övrigt tycker jag att Maxi 77 är en utmärkt vind i hårt väder och vågor. Den slår lite hårt i förskeppet, men det gör också moderna breda konstruktioner. Med bra segel och byte till ett mindre försegel när det blåser hårt är det en riktigt rolig båt att segla, den bär också spinnakern en bra bit över 10 m/s och då är det inte så många båtar som hänger med!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Att segla maxi 77 i hög sjö. Vilka båtar är mer sjövärdi

Inlägg av Anders S » ons 13 aug 2014, 18:42

Kjelle skrev:Som redan skrivits - med ökande vind så ska seglen planas ut. Sätt an akterstag och Cunnningham. Se till att storseglet kan planas ut när det revas.

En båt med fylligt förskepp som Maxi 77 är krabb sjö ingen höjdare (har seglat Vigg med liknande egenskaper). Båten accelerera genom några vågor för att sedan falla ner i nästa vågdal och stoppa upp. När båten ändrar fart vrider sig den skenbara vinden och det är svårt att få seglen att dra ordentligt. Bäst är att falla av lite grand så att man slipper "stoppen" och kan hålla fart hela tiden. Man släpper lite på skoten så får man också större dragande kraft. I en så lättstyrd båt som en Maxi kan även arbeta med rodret och följa den skenbara vinden särskilt i vindbyar. När byn kommer vrider sig den skenbara vinden akterut och man kan hålla upp lite så att seglen fortsätter att dra och krängningen minskar. Samtidigt "tuggar" man höjd.
Det som man då bör känna till är att ett segel kan få ett mer eller mindre brett "spår", och att ett plant segel (seglet är inte plant, men har en grund korda, dvs liten böj) kommer att ställa krav på rätt anfallsvinkel. En litet djupare korda ger större tålighet mot detta problem, och förklarar rätt bra varför man brukar säga "att man behöver buk för segla i sjögång". Ett bra segel håller den form man ställt in, och om det inte är bra (stumt) får man såklart göra vad man kan för att dra fram den buk som annars hamnar för långt bak. Den profilen är inte allas gynnsam. Men här har ju mycket hänt med åren och har man ett nytt segel i bra duk är det något helt annat än ett äldre, litet töjbart dacronsegel.

Men det som TS berättar är fullt förståeligt. En bred och lätt båt (det får vi nog påstå att Maxi77 är) kommer ju att följa vågens lutning i första hand, eftersom den är initialt formstyv. Sedan, då den lutar 30-45 grader börjar kölen och gravitationen jobba mot vindtryck och det tillfälligt lutande underlaget. Den här vind/vågriktningen (direkt från sidan) är alla segelbåtars "sämsta vinkel" och där de rör sig som mest. Det finns sällan anledning att vara orolig på riktigt (men blåser det 20 m/s och sjön är kort och brant kan det hända grejor) men det är sunt och som det skall vara att sjömansinstinkterna säger till att så här skall man helst inte segla. Känns det inte bra är det inte bra, kan man säga.
Anders S

Skriv svar