Hej Igen.
Vi tittar mer och mer på en Albin Vega.
Men vad kostar den att ha? Tex från "full service", vad det nu är. Men även till vad det kan kosta om man gör något själv så att säga.
Skälet att köpa Vegan är att den är billig i inköp och att det inte gör så ont dom dagarna man inte använder henne
Tacksam för svar,
Petra
Kostnad att ha en Albin Vega (ej inköpet inräknat dock).
Re: Kostnad att ha en Albin Vega (ej inköpet inräknat dock).
Full service är nog inget alternativ, det kostar lätt årligen vad du ger för en Vega.
Försäkring, kajplats och vinteruppställlning inkl kranlyft kostar i Göteborgsområdet ca 15.000:-. Givetvis blir det billigare om man kan komma in i en liten privat klubb där alla hjälps åt att hålla priserna nere.
En Vega kräver sitt underhåll, det är alltid nånting med motor, kranar, segel, rigg, förtöjning, ankare, kök, dynor, elektriskt, olja, filter, bränsle osv osv och det får man vara beredd på att lägga några tusen om året på även om man gör mycket själv.
Jag brukar räkna med att mitt båtägande kostar 25.000:- om året och då gör jag allt själv på båten. Vinterplats och båtlyft går genom hamnen.
Till detta kommer "det där" som man tycker är roligt att köpa när man är på båtmässan....
Försäkring, kajplats och vinteruppställlning inkl kranlyft kostar i Göteborgsområdet ca 15.000:-. Givetvis blir det billigare om man kan komma in i en liten privat klubb där alla hjälps åt att hålla priserna nere.
En Vega kräver sitt underhåll, det är alltid nånting med motor, kranar, segel, rigg, förtöjning, ankare, kök, dynor, elektriskt, olja, filter, bränsle osv osv och det får man vara beredd på att lägga några tusen om året på även om man gör mycket själv.
Jag brukar räkna med att mitt båtägande kostar 25.000:- om året och då gör jag allt själv på båten. Vinterplats och båtlyft går genom hamnen.
Till detta kommer "det där" som man tycker är roligt att köpa när man är på båtmässan....
Re: Kostnad att ha en Albin Vega (ej inköpet inräknat dock).
Håller helt o hållet med. Att köpa fullservice (somofta inte är full service) är meningslöst. Lika bra att hyra då.paliswe skrev:Full service är nog inget alternativ, det kostar lätt årligen vad du ger för en Vega.
Det var som attan, hur lyckas du med det? Själv har jag en mycket större båt, och räknar med just ca 15' för försäkring + hamnavgift sommar och vinter. Och då har jag båten i ett dyrare område än Göteborg.paliswe skrev:Försäkring, kajplats och vinteruppställlning inkl kranlyft kostar i Göteborgsområdet ca 15.000:-. Givetvis blir det billigare om man kan komma in i en liten privat klubb där alla hjälps åt att hålla priserna nere.
Jag påstår att en Vega är billig att äga. Men skall alla kostnader räknas in så kostar allting, så är det bara. 25' behöver inte vara fel, kan vara bra att se det som en (yttre) ram.paliswe skrev:En Vega kräver sitt underhåll, det är alltid nånting med motor, kranar, segel, rigg, förtöjning, ankare, kök, dynor, elektriskt, olja, filter, bränsle osv osv och det får man vara beredd på att lägga några tusen om året på även om man gör mycket själv.
Jag brukar räkna med att mitt båtägande kostar 25.000:- om året och då gör jag allt själv på båten. Vinterplats och båtlyft går genom hamnen.
Till detta kommer "det där" som man tycker är roligt att köpa när man är på båtmässan....
Till Petra vill jag framföra att se inte till pengarna när ni köper båt - även om ditt resonemang är helt rätt (speciellt det där att underhållskostnaden är viktigare än inköpskostnaden) . Köp en båt ni vill ha, som ni kan komma att ha ett nära förhållande till. Som ni kan känna er stolta över!
/J
Re: Kostnad att ha en Albin Vega (ej inköpet inräknat dock).
Har en jämnstor båt i Stockholm. Ligger i båtklubb.
Jag räknar med att kostanden för båten ligger på tusenlappen per månad. Detta är ett minimum - då ingår kranlyft, bryggplats , plats på varvsplan, bottenfärg och andra nödvändiga serviceprylar och en mindre reparation/pryl/snöre.
Båten har då inte lämnat bryggan, seglen är ett år äldre, motorn likaså. Alltså tillkommer en del...
Jag räknar med att kostanden för båten ligger på tusenlappen per månad. Detta är ett minimum - då ingår kranlyft, bryggplats , plats på varvsplan, bottenfärg och andra nödvändiga serviceprylar och en mindre reparation/pryl/snöre.
Båten har då inte lämnat bryggan, seglen är ett år äldre, motorn likaså. Alltså tillkommer en del...
Alla borde ha skägg
Re: Kostnad att ha en Albin Vega (ej inköpet inräknat dock).
Jag har en Tur 84, efterföljaren till Vegan och ligger i En Grefab hamn i Göteborg
Jag räknar med en fast kostnad på 10-12 tusen om året, så det blir ca 1000 per månad för hamnplats, kranlyft, försäkring, bottenfärg etc. Då har jag inte räknat med inkomstbortfall två dagar om året då jag tar ledigt för transport av båten till och från Gbg, då jag förvarar båten hemma i Småland över vintern. Är lyckligt lottad så jag har inte någon kostnad för vinterplats.
Men... En gammal båt kräver mkt beroende på vilken nivå man vill ligga på. Pga ekonomiskt bakslag blev det inte byte av båt till något större, som var min önskedröm. Så i stället har jag pö om pö förbättrat min Tyr 84
De stora investeringarna som jag gjort de senaste fem åren är: motorbyte till en bättre begagnad + propeller, sittbrunnskapell, badplattform, hopp-i-land-peke, rullgenua, nytt storsegel, nya skotvinschar, ny värmare, ny toatank med sugtömmning. Vågar inte räkna på vad det kostat med tanke på att inget utav det var av nöden tvunget, men det har höjt säkerheten o komforten vesäntligt. Utöver detta kommer mindre delar som av slitage eller annan orsak inhandlats.
Låt nu inte detta avskräcka dig till båtköp. Har du inte tummen mitt i handen så fixar du det mesta själv av det som måste göras. Och som sagt, man styr den ekonomiska kostnade ganska mkt själv. Frågan är om man har båten för att ligga vid bryggan o glänsa eller man vill njuta av friheten på havet. I sådana fall är Vegan ypperlig (eller varför inte en Tur 84)?
Jag räknar med en fast kostnad på 10-12 tusen om året, så det blir ca 1000 per månad för hamnplats, kranlyft, försäkring, bottenfärg etc. Då har jag inte räknat med inkomstbortfall två dagar om året då jag tar ledigt för transport av båten till och från Gbg, då jag förvarar båten hemma i Småland över vintern. Är lyckligt lottad så jag har inte någon kostnad för vinterplats.
Men... En gammal båt kräver mkt beroende på vilken nivå man vill ligga på. Pga ekonomiskt bakslag blev det inte byte av båt till något större, som var min önskedröm. Så i stället har jag pö om pö förbättrat min Tyr 84
De stora investeringarna som jag gjort de senaste fem åren är: motorbyte till en bättre begagnad + propeller, sittbrunnskapell, badplattform, hopp-i-land-peke, rullgenua, nytt storsegel, nya skotvinschar, ny värmare, ny toatank med sugtömmning. Vågar inte räkna på vad det kostat med tanke på att inget utav det var av nöden tvunget, men det har höjt säkerheten o komforten vesäntligt. Utöver detta kommer mindre delar som av slitage eller annan orsak inhandlats.
Låt nu inte detta avskräcka dig till båtköp. Har du inte tummen mitt i handen så fixar du det mesta själv av det som måste göras. Och som sagt, man styr den ekonomiska kostnade ganska mkt själv. Frågan är om man har båten för att ligga vid bryggan o glänsa eller man vill njuta av friheten på havet. I sådana fall är Vegan ypperlig (eller varför inte en Tur 84)?