Gasol djunglen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Gasol djunglen

Inlägg av msbr » mån 07 jul 2014, 22:46

Då jag köpte båten så framgick det att gasol-slangarna inte var utbytta enligt föreskriven praxis. Detta är något jag har haft på min lista och i år skred jag till verket och tog bort de gamla slangarna. Eftersom jag i princip inte gillar gasolens potentiella fara vill jag enligt konstens alla regler få det att bli rätt vid installation. Att få fram adekvat info om detta har varit svårt vilket förvånar eftersom alla påpekar om vikten av att underhålla ett gasolsystem. På övergripande generell nivå finns ju mycket olika material att ta del av men konkreta instruktioner lyser med sin frånvaro

Efter att slang monterats bort så återstår en mutter och en s.k skärring kvar på kopparröret, Jaha, och nu då undrar man?

Jag begav mig till en känd firma för båttillbehör och förklarar med tillhörande bilder och får till svar att den ny slangens gängdel ansluter du precis som det var gjort innan dvs. återanvänder såväl mutter som skärring och så är det klart. Vidare menades det på att på min nya spis där anslutningen består av ett kopparrör skulle det gå bra att skarva på gasolslang och sätta 2 slangklämmor.

Besökte en annan affär för båttillbehör och fick då svaret att gällande slangskarvar och vid byte så ska man såga av kopparröret bakom skärringen och ta bort allt gammalt för att i de ny slangarna sitter så väl mutter som ny skärring och syftet är att man ska dra sönder denna vid montering så att det blir ordentligt tight i kopparröret som så klart ska utrustas med stödhylsa. Vidare skall spisen utrustas med skarvkoppling för kopparrör och anslutas till slang på motsvarande sätt alltså med mutter, stödhylsa och skärring även här.

Jag är mer böjd att tro på den senare versionen av instruktionerna som jag fick. Detta baserar jag på att jag i andra frågor fått värdefull vägledning av samma person i denna butik men det är olustigt om branschens egna återförsäljare inte vet vad de snackar om i denna frågan.

Så kan någon tala om vad som gäller för mig på extrem detaljnivå så vore jag glad :D

Vill man se tillhörande bilder så finns dessa på http://www.elan333.se

// Mattias

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 501
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Gasol djunglen

Inlägg av oceansailor » tis 08 jul 2014, 05:35

Ta en titt här så hittar Du en hel del info.

http://www.fogas.se/tips/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11308
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gasol djunglen

Inlägg av Anders S » tis 08 jul 2014, 08:30

msbr skrev:Då jag köpte båten så framgick det att gasol-slangarna inte var utbytta enligt föreskriven praxis. Detta är något jag har haft på min lista och i år skred jag till verket och tog bort de gamla slangarna. Eftersom jag i princip inte gillar gasolens potentiella fara vill jag enligt konstens alla regler få det att bli rätt vid installation. Att få fram adekvat info om detta har varit svårt vilket förvånar eftersom alla påpekar om vikten av att underhålla ett gasolsystem. På övergripande generell nivå finns ju mycket olika material att ta del av men konkreta instruktioner lyser med sin frånvaro

Efter att slang monterats bort så återstår en mutter och en s.k skärring kvar på kopparröret, Jaha, och nu då undrar man?

Jag begav mig till en känd firma för båttillbehör och förklarar med tillhörande bilder och får till svar att den ny slangens gängdel ansluter du precis som det var gjort innan dvs. återanvänder såväl mutter som skärring och så är det klart. Vidare menades det på att på min nya spis där anslutningen består av ett kopparrör skulle det gå bra att skarva på gasolslang och sätta 2 slangklämmor.

Besökte en annan affär för båttillbehör och fick då svaret att gällande slangskarvar och vid byte så ska man såga av kopparröret bakom skärringen och ta bort allt gammalt för att i de ny slangarna sitter så väl mutter som ny skärring och syftet är att man ska dra sönder denna vid montering så att det blir ordentligt tight i kopparröret som så klart ska utrustas med stödhylsa. Vidare skall spisen utrustas med skarvkoppling för kopparrör och anslutas till slang på motsvarande sätt alltså med mutter, stödhylsa och skärring även här.

Jag är mer böjd att tro på den senare versionen av instruktionerna som jag fick. Detta baserar jag på att jag i andra frågor fått värdefull vägledning av samma person i denna butik men det är olustigt om branschens egna återförsäljare inte vet vad de snackar om i denna frågan.

Så kan någon tala om vad som gäller för mig på extrem detaljnivå så vore jag glad :D

Vill man se tillhörande bilder så finns dessa på http://www.elan333.se

// Mattias
De klokaste råden fick du i affär nr 2.

Några tips: Använd en rörkapare för kopparrör, så slipper du att få spån från bågfilen i röret.
Den nya skärringen (konan) blir en enhet med den nya muttern, och man kan räkna med att en sådan koppling kan lossas och skruvas samman igen, bara den inte är korroderad (din är korroderad). En liten svaghet är att du inte tycks ha något stöd för röret alldeles intill kopplingen, Helst skulle jag vilja se en avstängningsventil där slangen börjar, sitter den på annat håll, försök ordna det med en rörklammer med gummi och en lagom kloss som du limmar fast med epoxylim (vibrationer!).Så ny skärring och en stödhylsa är vad som behövs. Tyvärr (för korrosionen) måste skarven vara "torr" för att tätningen skall bli fullgod (kopparn väller samman i ytskiktet och formar sig "perfekt" till varandra, inte ens ett tunt fettlager får finnas emellan).

I Arlöv (jag spanade på din blogg) finns en gasolfirma som jag tycker är vettig - "Gasolspecialisten i Malmö AB" . De har koll på vilka dimensioner som gäller, säljer de delar som behövs för att renovera befintliga kopplingar och ventilblock (alltså, rätt mutter, rätt kona, hylsa etc etc) och ger pragmatiska råd. De är inte billigare än båtaffärerna, men inte dyrare heller, och de har troligen alla de packningar och delar du kan behöva.

Sedan gäller två normer samtidigt (varför skall något vara lätt?). Det ena är att renoveringar och reparationer får göras enligt "gammal standard" - då tillåts till exempel slangklämmor mot slangsockel (men inte mot rör - som saknar tätrillor). Om du renoverar hela vägen, så skall man göra jobbet efter de nya normerna, där man till exempel kräver maskinpressade slangar med skärringskopplingar. Sedan är det som vanligt i båtsvängen, ingen har med dina lösningar att göra, utan man får stå till svars först om något händer - och det gör det ju inte ofta.

I båten är det (min uppfattning) viktigt att se till att kopparröret klamras ordentligt (vibrationer dödar röret till slut) och att man regelbundet täthetsprovar systemet. Man kan göra det på flera sätt, med eller utan instrument, och alla ventiler skall provas, både flamvakten och reglerventilen. Jag använder en Gasgard mätare sedan många år, som skvallrar en smula om flaskans innehåll, man kan också lyssna sig fram efter pys - friska ledningar håller trycket så länge att man skall ha tryck kvar i rören efter flera timmar - och då hör man pyset då man öppnar reglagen på (tillexempel) spisen.

FOGAS (se tidigare länk) har ett enormt sortiment och en hel del sammanfattande "Goda råd"-pdf:er. Rekommenderas.
Anders S

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Gasol djunglen

Inlägg av msbr » tis 08 jul 2014, 19:34

Tackar för svar! Precis denna klarhet jag sökte.

Gällande avstängningsventilen har jag en som sitter inne i båten vid pentry hurtsen så den är enkel att komma till och komma ihåg att stänga. Det lilla jag kört med gasol så har jag dock alltid stängt av på reducerventilen ute i stuven så fort nyttjande av gasolen är klart. Ska även kolla på "Gasolspecialisten i Malmö AB"

Återigen tack för svar.

Mattias

Skriv svar