Nådendals gästhamn?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Nådendals gästhamn?

Inlägg av Seagull » mån 07 jul 2014, 14:12

Har planer på att eventuellt besöka gästhamnen i Nådendal (Finland) men har bara hittat information som säger att det inte går att komma in till staden med masthöjd högre än 16,5 m. Det finns ett flertal leder men dessa har man alltså stängt av med broar som inte är öppningsbara.
Vet någon här hur det ligger till i verkligheten? Finns någon alternativ gästhamn nära staden, fast på rätt sida bron? Eller är det så att det angivna måttet 16,5 meter är lite väl strikt tilltaget och att man kanske kan pressa sig under med en meter ytterligare?

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Nådendals gästhamn?

Inlägg av Nautihamstern » tis 08 jul 2014, 11:51

Broajäveln är 16,5 m, jo... :(

Åbo gästhamn i Aura å har inga höjdbegränsningar, men då får man se upp med de idiotiska, blåmålade stolparna som lämnar outplånliga spår om de så mycket som snuddar vid friborden. TPS (Turun PursiSeura) har en gästhamn på Runsala och därifrån går det buss in till Åbo varje halvtimme.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Nådendals gästhamn?

Inlägg av Seagull » tis 08 jul 2014, 12:18

Ja, det var nog lite hål-i-huvudet på politikerna när dom bestämde att dom skulle stänga staden för båtar högre än 16,5 m. Jag skulle väl inte säga så mycket om det var en stad vilken som helst men nu råkar Nådendal vara en pittoresk gammal båtstad med en fin utvecklingspotential inom båtturism.
Gästhamnen i Åbo/Aura å har jag tidigare besökt och den är rätt OK men jag tycker att Åbo saknar det där småstadspittoreska, det är mer storstad över det hela och inseglingen till Åbo är rätt tråkig.
Jag får väl spara Nådendal till någon gång i framtiden då jag färdas med lägre mast.
Har du några andra intressanta färdmål i trakten, Nautihamstern?

Skriv svar