CTEK + Maxpower

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

CTEK + Maxpower

Inlägg av Lasse M » ons 02 jul 2014, 20:12

Hejsan!

Har en Ctek M200 laddare som kopplas in automatiskt när landströmmen ansluts. Dessutom finns en solcell som alltid är ansluten till batteribanken via en Maxpower. Har haft så installerat i flera år och har aldrig blivit kort om elektroner, men är det verkligen "rätt" kopplat? Det som gör mig osäker är huruvida spänningen som solcellen via Maxpower lämnar till batteriet "lurar" Ctek laddaren eller inte. Kan det vara så illa att laddaren inte fyller på fullt beroende på detta, fast den indikerar fulladdat? Kanske har detta diskuterats tidigare men jag kunde inget hitta vid en sökning.

/Lasse

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: CTEK + Maxpower

Inlägg av paliswe » tor 03 jul 2014, 07:08

Det som styr det hela är vilken spänning det är i batteriet.
Säg att det är 12,50 V i batteriet och bara MaxPower är igång. Den försöker då höja spänningen och det gör den tills den når den max-ström den kan leverera. säg 4A. Batteriets spänning höjs då till 12,55 V och det flyter 4 A. Kopplar man på en Ctek som kan lämna 15A höjer denna spänningen till 12,65V och levererar sina 15A. Max-power hänger med och höjer sin spänning tills den når sina 4A och läget stabiliseras. Alltså hjälps de åt att ladda. Med tiden höjs spänningen i batteriet och man når den spänning som batteriet ska ha för att vara fulladdat. Detta känner regulatorn och laddaren av och drar ner på spänningen för att inte överladda.
Som jag ser det använder du Max-Power och Ctek på rätt sätt.
Siffrorna är bara exempel för att ge en beskrivning på skeendet. I verkligheten är det lite mer komplicerat :)

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: CTEK + Maxpower

Inlägg av Lasse M » sön 06 jul 2014, 19:26

Tack för input!

Så bra, det var någonting åt det hållet jag hade hoppats på!

/Lasse

Skriv svar