Hjälp - Viggen eller inte?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
eidhagen
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 01 jul 2014, 21:02

Hjälp - Viggen eller inte?

Inlägg av eidhagen » ons 02 jul 2014, 14:42

Hej, för tre år sedan blev jag delägare i en karlskrona viggen (min första segelbåt). Nu har jag valet att antingen köpa loss den andra halvan av båten eller sälja den och köpa en ny segelbåt. Jag har lite svårt att ta ett beslut och jag skulle uppskatta alla tips jag kan få.

(Jag är verkligen ingen erfaren seglare men hoppas på att en dag bli det).

Jag älskar våran viggen, dock har det inte blivit så mycket segling som jag velat på grund av att jag bott utomlands men till nästa säsong är jag boendes i Sverige och vill verkligen spendera mycket tid till att segla.

Jag tänkte antingen köpa loss och sedan försöka uppgradera vår viggen så den fungerar bättre för ensamsegling men även för längre turer. Alternativt försöka sälja den och köpa en ny båt som eventuellt har en inombordare samt en extra kojplats vilket också betyder att det är en båt jag kanske vill behålla en längre tid in i framtiden.

Dock så är budget ett stort bekymmer och jag misstänker att köpa en ny båt skulle kosta betydligt mer än att uppgradera viggen, dock, som sagt, eventuellt en mer långsiktig lösning.

Om jag ska behålla viggen skulle jag vilja installera och uppgradera med:

Elsystem - Jag är helt ute och cyklar när det kommer till detta. Har googlat men förstår väldigt lite. Vad är den bästa/billigaste lösningen här? Behöver ingen lyx men tillräckligt för att driva autopilot till och från. Ladda en surfplatta för navigation då och då.

Fall nerdragna till sittbrunnen - Hur mycket ska jag räkna på här? 2000 kr? Läste att man kan beställa en teknisk manual från viggenklubben och därmed få lite hjälp med detta?

Rullsystem - CU Original från rullfock.se - 3000 kr

Autopilot - Timrad TP10 = 4000 kr?

Lazy jack för storseglet - Känns som att det vore praktiskt att ha för storseglet men inte vid en onödigt dyr kostnad. Hittade någon info om att man kan köpa det för strax under 1000 kr men inte fått någon mer info än? Någon som har lazy jack för Viggen?

Totalt har jag en väldigt grov uppskattning på cirka 12.000 kr för detta. Är det en realistisk gissning?

Om jag skulle köpa ny båt har jag kollat på Maxi 77, Accent 26 och liknande modeller. Dock skulle jag eventuellt behöva ta ett litet lån för att ha råd med den typen av båt samt utrustning.

Alla tips och åsikter som kan göra mitt beslut lättare är mycket mycket välkomna.

Tack
Andreas

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hjälp - Viggen eller inte?

Inlägg av Peter_K » ons 02 jul 2014, 17:11

Om du gillar båten ska du behålla den. Uppgraderingarna kan vänta; jag segla ensam i en lite större båt utan ovanstående utan problem. Prova att ensamsegla och se vad du verkligen behöver.
Det är rätt skönt att vara skuldfri i båtfrågan, fyfan vilken ångest jag skulle få om ett båtlån dras varje månad och båten blir liggande några veckor vid bryggan pga dåligt väder...
Alla borde ha skägg

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Hjälp - Viggen eller inte?

Inlägg av Mats Brage » ons 02 jul 2014, 19:08

Hej,

jag skulle göra som Peter föreslår - behålla och uppgradera lite lagom. Några synpunkter på din lista:
Välj ett vanligt roderlås istället för en autopilot som en start - hjälper till vid tilläggning och fungerar för ett kort besök i ruffen samt fungerar utmärkt vid motorgång.
Lazy Jack går att göra själv med små medel och billigare än "köpvarianten" - inte komplicerat - googla för beskrivningar och kika i din hemma hamn. du behöver inte mer är två fästpunkter på bommen
Neddragna fall - skulle jag prioritera att lägga pengar på om man seglar ensam - enklare och säkrare. kolla på blocket efter brytblock/organisers samt avlastare
Rullfock - kanonsmidigt - men vänta tills du ser att du trivs med båt och segling - du lär inte få igen pengarna om du vill sälja.
Elsystem kan bli hur dyrt som helst, men ett bra batteri räcker långt - köp en bok om el i båt (Seawolf här på forumet har skrift en mycket bra bok i ämnet) och fundera innan du startar ett sådant projekt.

Jag tycker förvisso att Accenten är en betydligt roligare båt (har ägt en Viggen men bara seglat Accent) så vänta, utvärdera och sattas sedan när du vet hur mycket båtliv det blir.

/Mats
Senast redigerad av 1 Mats Brage, redigerad totalt 0 gånger.
Scanner 391 nr 142

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hjälp - Viggen eller inte?

Inlägg av Nils_D » lör 05 jul 2014, 10:13

Jag har själv i över 10 år ensamseglat med båtar lite större än Viggen (H-båt och IF). Kan verkligen understryka vad tidigare inlägg sagt.

Skippa autopilot, köp Aronowich & Lyths roderlås. Kostar några hundra och drar ingen el. Det enda som är viktigt är att det monteras korrekt så att fästena i aktern är symmetriskt placerade i förhållande till rorkulten.

Utan några stora elförbrukare (autopilot, kylskåp etc) behöver du inget stort elsystem. Är ditt enda behov att ladda paddan ibland finns det enkla mobila lösningar. Vill du också ha belysning och lite annat räcker det med ett vanligt fritidsbatteri. Till H-båten hade jag ett 75 Ah batteri som räckte hela säsongen för belysning och lite andra småförbrukare.

Nerdragna fall skulle jag prioritera. Kan fixas ganska enkelt.

Genua på rulle har jag nu och uppskattar, inte minst att jag slipper gå fram på däck för att ta ner genuan när jag seglar själv. Men det finns en budgetlösning som lär fungera om du vill ligga lågt med stora utgifter den första tiden. Fäst en lina i den översta pistolhaken på genuan, dra den genom pistolhakarna till ett block vid förstagets fäste i däck, och sedan tillbaka till sittbrunnen. När du skall ta ner seglet släpper du på fallet och tar hem på linan så glider genuan ner på däck. Sträck upp skotet igen när den är nere, så ligger den kvar till dess du kan ta hand om den i lugn och ro. Kanske inte så snällt mot ett nytt segel, men har du en normalsliten genua kan det kanske vara värt att prova?

Lazy jack har jag aldrig tyckt jag behövt på så här små båtar. Och Viggens storsegel är ju klart mindre än både H-båtens och IF:ens. Men vill du ha det kan du fixa ett själv billigt.

Totalpris för detta blir några tusenlappar. Själv hade jag högst prioriterat roderlås och fall till sittbrunnen, och sedan kört en säsong eller två för att känna efter om det är denna båt som gäller, eller gå alternativet att köpa en något större båt. Då riskerar du inte att lägga ner en massa pengar som du inte får igen när du säljer.

Till sist vill jag lägga till något du inte nämner, men som är oerhört viktigt: Bra segel! Det är inte bara det att båten går lite fortare med nya segel jämfört med gamla utseglade. Den seglar "snällare", med mindre krängning och bättre manöverförmåga, vilket inte minst man som ensamseglare uppskattar mycket. Men då pratar vi försås om större pengar. Gissar att ny stor + genua till Viggen går på 10-15.000, så det är förstås ingen utgift man tar innan man är helt säker på att man tänker behålla båten.

eidhagen
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 01 jul 2014, 21:02

Re: Hjälp - Viggen eller inte?

Inlägg av eidhagen » lör 05 jul 2014, 13:58

Hej, stort tack för alla svar. Verkar som att det går att lösa det mesta med mindre pengar än vad jag först befarat så det känns väldigt lovande.

Siktar nog på att försöka behålla viggen och skaffa roderlås samt dra ner fallen till sittbrunnen inför nästa säsong. Samt ett batteri för lite mindre elförbrukning, som sagt, ska inte användas speciellt mycket.

Tror även att det finns budget kvar att sätta förseglet på rulle.

Tack för hjälpen

mvh
Andreas

Skriv svar